39% от учениците у нас на 15-годишна възраст разпознават буквите, но не разбират, не могат да обяснят или да анализират какво са прочели. Мнозина от тийнейджърите са функционално неграмотни по математика - разпознават цифри, но не могат да решават задачи.

Тези резултати отреждат на България 43-то място от 44 страни, включени в проучването за грамотност. След нас остава само Колумбия, а пред нас са Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, както и Кипър.
 
За сметка на това сме лидери в друго - неравенството в познанията между децата от различните групи. Според Световната банка учениците с майчин език български имат знания като за между 1 и 3 учебни години повече в сравнение с връстниците си, които говорят у дома ромски или турски език.

От Световната банка препоръчват младежите да не се разделят още след седми клас на елитни и по-малко елитни класове, а това да се случва на по-късен етап - например след десети клас.