Това показват резултатите от международно проучване на агенция IPSOS, в което са взели участие 4000 души от Полша, Чехия, Словакия и България.

Повечето от анкетираните у нас отговарят, че харчат под 150 лева за подаръци за Коледа, 24 на сто - между 60 и 100 лв., 20 на сто - между 100 и 150 лв., 16 на сто отделят между 150 и 200 лв., три на сто отделят под 30 лв., а 2 на сто са заявили, че не купуват коледни подаръци.

Според изследването българите са най-отворени към идеята да купят коледни подаръци на разсрочено плащане. 23 процента от тях вече са го правили, а 35%  биха се възползвали от подобна услуга. Останалите 42% по-скоро биха избегнали разсрочване на плащането. В сравнение с останалите страни, този процент е най-висок при чехите (71%), следвани от словаците (63%) и поляците (56%).

Други изводи от проучването разкриват, че българите оставят купуването на подаръците за последния момент - през декември, когато 50% от запитаните отделят време за покупка на коледни подаръци. Един от трима (33%) българи избира деня преди Бъдни вечер. До ноември с коледните приготовления са готови само 13% от българите. Подобна е ситуацията и при поляците, като единствената разлика е, че едва 17% от тях чакат до деня преди Бъдни вечер, за да пазаруват.

В Чехия и Словакия картината изглежда по различен начин, като съответно над половината от чехите (58%) и словаците (53%) искат да избегнат коледната лудница и купуват подаръците до края на ноември.

Процентът на българите, които пазаруват в електронни магазини, не е малък - 62 на сто, но е по-нисък спрямо останалите страните, където е правена анкетата. Най-често по интернет българите купуват играчки (44 на сто), дрехи (41 на сто), книги (39 на сто) и електроника (36 на сто). В Словакия и в Полша повече от три четвърти от хората купуват подаръците за коледните празници през интернет, а Чехия - над 84 на сто.