Изследване, проведено от Тилбургския и Маастрихтския университети в Холандия, и Станфордския университет в Калифорния, САЩ, доказва, че при поръчването на глас и при поръчването чрез натискането на бутон или кликването с мишка, се активират различни дялове на мозъка, които повлияват на взетото решение, пише БТА. Гласната поръчка е обвързана с много повече емоции, отколкото с критична мисъл. Така поръчването на храна по интернет се оказва по-здравословно.

"Смятаме, че говоренето предизвиква по-голяма импулсивност и по-малко размисъл, отколкото мануалното изразяване", твърдят учените.

В експеримент, проведен в ресторант, изследователите установили, че клиентите са по-предразположени да си поръчат висококалоричен десерт вместо плодова салата, ако поръчват на глас, вместо с натискането на бутон.

Второ проучване води до подобен резултат. Оказва се, че ученици избират по-калорични закуски от автомат, ако той е с микрофон, и по-здравословни, ако е с копчета.

Третият експеримент, подкрепящ проведеното изследване, поставя група ученици пред избор дали предпочитат шоколадов десерт или банан. Когато децата изказали решението си на глас, 62% от тях се спрели на десерта. Но когато направили избора си ръчно, процентите били значително по-малко (35% при натискане на бутон и 43% при записване).

"Тези резултати вероятно са валидни и в други дялове на бизнеса и онлайн търговията", допълват учените.