Същия страх изпитват две трети от техните връстници в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/.

Момичетата показват по-висока тревожност за постиженията си в училище, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката, цитирайки данни от поредното изследване на PISA за физическото и емоционално състояние на учениците.

ОИСР публикува доклад с данните от проучването, проведено през 2015 г. Информацията в него отразява самооценката на 15-годишните за тяхната удовлетвореност от живота, за очакванията за бъдещата им реализация и за техните притеснения.

Според изследването 55 % от българчетата споделят, че изпадат в състояние на безпокойство, когато предстои да бъдат изпитвани, дори и да са добре подготвени. Цели 62 % от децата посочват, че стават нервни, когато не знаят как да се справят с конкретна задача, съобщават от БТА.

Авторите на изследването са помолили учениците да оценят живота си по скала от 0 до 10. Почти 43 % от българчетата са напълно удовлетворени от живота си. Само 14 % са избрали стойности от 0 до 4, което означава, че не са удовлетворени. Средната степен на удовлетвореност за децата от страните в ОИСР е 7,3. При българчетата показателят е сходен - 7,4.

Има обаче съществена разлика в равнището на удовлетвореност на момчетата и момичетата. Момчетата са по-доволни от живота си, като това важи както за страните от ОИСР, така и за България. Образователните постижения на децата в училище оказват слабо влияние върху тяхната удовлетвореност от живота - показателите са еднакви при отличниците и при децата с ниски резултати.

Момичетата посочват по-често от момчетата, че се стремят към високи оценки в училище. Същевременно те по-рядко определят себе си като амбициозни. 59 на сто от българските момчета и 56 на сто от момичетата твърдят, че желаят да бъдат най-добри във всичко, което правят. За ОИСР процентът на амбициозните момчета е 68, а на момичетата - 62.

От голямо значение за амбицията на детето да успее е неговият социален статус. В почти всички страни децата с по-нисък социален статус показват и по-малки амбиции за успех.