Бързо, вкусно и полезно за тийнейджъри

stat 00:05  |  23 септември 2017 / Всички / Отново в час / Автор: Силвия Недева /  
Гуакамоле - вкусна витаминозна бомба от сурови зеленчуци и плодове Гуакамоле - вкусна витаминозна бомба от сурови зеленчуци и плодове
Сн.: Shutterstock

Когато стане въпрос за хранене, тийнейджърите са известни със своите вредни хранителни навици. Обикновено те хапват само ако нещо има приятен вкус или се намира лесно, удобно и е бързо за ядене.

Разпространени са вярванията, че в ранна юношеска възраст може да се яде всичко, защото организмът е млад, метаболизмът е бърз и всичко това ще компенсира вредите от нездравословната храна. Съвременните изследвания обаче показват именно, че храненето в ранните етапи от човешкия живот до голяма степен предопределя състоянието на здравословния статус в зрелите години. В годините на развитие на тялото храната оказва ключово значение при превенция срещу заболявания като рак, сърдечносъдови болести и остеопороза.

От какво се нуждаят тийнейджърите?

Най-вече от енергия! И не от празни калории! Средно, в зависимост от физическата активност, момичетата може да достигнат до нуждата от прием на 2200 калории, а момчетата до около 3000 калории дневно. Важно е от къде идват калориите, защото лесно могат да се достигнат с любимите храни на децата като чипс, солети, бисквити, пица, хамбургери и безалкохолни напитки, но това са празни калории, получени от продукти, бедни на хранителни вещества.

Дори и да се приеме нужният брой калории, ако те са от бедна на хранителни вещества храна, на практика клетките в тялото гладуват, въпреки че е внесен необходимият брой калории. Ако такова хранене е системно и се случва по няколко пъти в седмицата и месеца, до година-две резултатът е наднормено тегло у децата и влошаване на здравето им.

Калцият и желязото са двата важни минерала за тийнейджърите, защото помагат за изграждането на силни кости и намаляват риска от остеопороза в зряла възраст. За спортуващите младежи и атлети калцият е особено важен за поддържане на мускулната тъкан и нормалната работа на сърцето и поддържане на регулярен пулс. Желязото пък помага на червените кръвни телца да пренасят кислород в тялото и това води до усещане за прилив на енергия.

Момичетата са особено притеснени за външния си вид и килограми, и поради тази причина избягват не само вредните мазнини, но и полезните, тъй като най-често не са запознати с разликите между тях. Ограничаването на полезните мазнини пък често води до състояния на депресия и именно затова в тийнейджърските години момичетата са особено податливи на хранителни разстройства като анорексия и булимия. Добрите мазнини от пълномаслено кисело мляко, риба, авокадо, семена, ядки ще допринесат за намаляването на рисковете от тези състояния и ще подпомогнат хормонообразуването в тялото на подрастващата девойка.

Бавните въглехидрати от пълнозърнести брашна, ориз или зърнени и бобови култури доставят на тялото фибри, минерали, витамини и не повишават рязко кръвната захар. Липсата на пикове в отделянето на инсулина ще доведе и до липса на непрекъснато желание за сладки и рафинирани храни у тийнейджърите. 
Храната, освен полезна, трябва да е и вкусна, а за младежите на първо място е вкусът. По-долу представяме вкусни опции, които са бързи и полезни! А защо да не включите някои от предложенията за бързи похапвания в менюто на вашия тийнейджър?

МЕНЮ

Гуакамоле с моркови, броколи, карфиол и целина

Витаминозната бомба от сурови зеленчуци и плодове гуакамоле се приготвя от авокадо, домати, лук и лимонов сок. Авокадото съдържа полезни мазнини, които помагат при синтеза на хормони, дават усещане за ситост и неговите мазнини помагат за редуцирането на телесните мазнини. Богато е на много фибри, ензими, минерали, и витамин Е. Вместо крекери, към тази авокадова разядка може да добавите моркови и целина, нарязани на тънки и дълги лентички, с които да се хапва. 

Замразено кисело мляко с кашу и орехи

Пълномасленото кисело мляко е необходимо за растежа на децата и експертите съветват да се похапва като закуска. И да, не обезмаслено или нискомаслено, а пълномаслено!

В него има полезни мазнини и протеини! Тази рецепта за бърза закуска е интересна алтернатива на сладоледа. Просто разбийте в блендер или кухненски робот малко сурови орехи и кашу, които са отличен източник на желязо, цинк, магнезий, и ненаситени мазнини, добавете киселото мляко, малко фурми или мед за подслаждане и след това сложете във фризера да стегне!

Хумус

Все по-популярен и у нас, хумусът е традиционно ястие в арабските страни. Поднася се като разядка, която се приготвя от сварен и смлян на паста нахут и сусамов тахан. Нахутът е изключително полезна бобова култура, доставяща много витамини и минерали, фибри и ценни бавни въглехидрати, които водят до стабилни стойности на кръвната захар и усещане за ситост дълго време след консумирането. Сусамовият тахан пък се прави от сусамови семена, които са богат източник на антиоксиданти и калций, както и ценни растителни мазнини. Може да се хапва както намазан върху пълнозърнеста питка или хляб, така и с лентички от краставици, моркови или целина. Така, неусетно, децата ще консумират повече сурови зеленчуци, докато хапват от вкусната разядка.

Пълнозърнеста или безглутенова паста с доматен сос

Децата обичат паста и съвременните технологии предлагат богата алтернатива на паста от различни видове брашна, които са изключително вкусни. В България има производители на паста от грахово брашно, от елда, както и от пълнозърнесто или ръжено брашно.  Пастата от грахово брашно е приготвена от сушен и смлян на брашно грах. Всички полезни съставки на граха може да се консумират под интересната форма на паста, като добавите доматен сос. Пастата от алтернативни брашна е богата на полезни въглехидрати, фибри, витамини и минерали, които дават усещане за ситост и удовлетворяване на нуждата от въглехидрати, като така децата не изпитват желание за консумиране на сладки продукти като вафли и бонбони.

Бонбони от фурми и бадеми

Няма нищо по-хубаво от сладки и много полезни бонбони, които се правят бързо, не изискват печене, напълно са сурови и се състоят само от три съставки: фурми, бадеми и какао на прах.

Може спокойно да ги наречете домашни трюфели, например. С помощта на блендер просто смилате пресни или сушени фурми, добавяте смлени сурови бадеми и какао на прах за получаване на шоколадов вкус. Консистенцията наподобява тесто, от което правите топчета и ги оставяте в хладилника да стегнат. По желание може да ги оваляте в кокосово стърготини за повече фибри. Фурмите са богати на калций и магнезий и витамин В, бадемите са ценен източник на растителен протеин и много хранителни вещества. Те съдържат и пълната палитра от калций, калий, магнезий, много фибри и помагат срещу вирусни и грипни заболявания.


Новините в снимки

Следваща Предишна
  • Джино спечели чалга финала на Big Brother
  • Илиана Раева отбеляза двоен празник
  • Кърк Дъглас отпразнува 101-вия си рожден ден
  • Заснеха Михаела Филева и Pavell да се целуват
  • Лекар от ЮАР предложи брак на Луна в ефир
  • Прокуратурата проверява ”Мис България”
  • Линдарева: Бях съблазнител, не счетоводител
  • Григор с бомбе в казино в Монте Карло

Акценти


Бъкингамският дворец представи нов портрет на принц Филип
Бъкингамският дворец представи днес нов портрет на принц Филип, нарисуван от родения в Австралия художник Ралф Хейманс.

Заведения


Къщата с часовника

Непосредствената близост на ресторант „Къщата с часовника” до бив ...

Morgan’s Bar

Morgan’s Bar в София или барът на Капитана – нов клуб в центъра н ...

Зодиак