Днес ще ви разкажем една приказка, но много по-съвременна, много по-модерна, много по-образователна и полезна. И не защото не обичаме старите красиви приказки за изгубени кристални пантофки, котараци, които носят чизми или лебеди, които трябва да наметнат плетени от коприва наметала, за да се превърнат в принцове. Напротив, обичаме тези истории, но обичаме да търсим и приказки за предизвикателствата на съвременния свят. Тази няма да е и като онази приказка, в която принцеса трябва да целуне жаба, за да се превърне тази жаба в принц. По-скоро може да е за момиче, което рисува жаба и после я съживява с помощта на мобилно приложение. Изобщо... това е приказка, която потапя реалния свят в добавената реалност (AR), и от това се получават наистина приказни резултати.

Какво си представяте, когато чуете за "добавена реалност"? Истината е, че няма достатъчно добър превод на български език, но терминът идва от английското Augmented reality, a съвсем приемливо и казано на човешки език: това е комбинация на данни от реалния свят с компютърно генерирани такива, но тази комбинация не се ограничава само до изображения и звук, а предлага и друг сетивен опит. Разбира се, технологията не е нова, но много хора все още не знаят, че е ключ към приказен свят, в който можем да взаимодействаме по различен начин с всичко, което ни заобикаля.

Тази технология ни дава възможността, например, да използваме приложения, с които, когато насочим камерата на телефона си към определен обект от средата около нас (т.нар. маркер), това да стартира различни 3D обекти, с които да си "играем" на екрана. Вероятно всички, които са играли Pokemon Go, знаят точно за какво става дума и благодарение на нея AR технологията стана широко популярна, но и даде възможност да прилагаме тази технология в различни сфери.

Пример за това е мобилното приложение на Samsung Smart Classroom AR, което ни дава възможност да използваме новите технологии по най-добрия възможен начин, а именно - като ги интегрираме в образованието.

По своята същност Smart Classroom представлява платформа с богат избор за създаване на модерно образователно съдържание и смесено обучение, която също включва модул за създаване на онлайн портфолио на учителя и ученика, мобилното приложение - Smart Classroom AR, както и инструмента за създаване на образователни ресурси с добавена реалност от учители - Smart CreatAR.

Smart Classroom AR предлага над 300 упражнения с добавена реалност (Augmented reality) за ученици от 1-ви до 12-и клас, съобразени с одобрените от МОН учебни програми по различни предмети, а в процес на публикуване са още 350. Упражненията са подходящи както за работа в клас, така и за самоподготовка у дома. С отваряне на приложението може да бъде избрано упражнение, което стартира с бутона "Направи" след насочване на камерата на телефон или таблет към корицата на ученическия бележник, който служи като маркер.

Снимка: Samsung

С това приложение скучните уроци нямат шанс, а учителите могат да развихрят въображението на децата и те да запомнят с лекота наученото. С приложението децата могат да видят как елементи или процеси, за които учат в клас, оживяват на екрана на телефона, имат възможността да ги пипнат, да ги разгледат от всички ъгли, да ги увеличат и огледат отблизо.

Освен всичко останало, учителите могат да разработват и качват свои упражнения, с които да проверяват знанията на своите възпитаници. Това се случва с помощта на единствения по рода си в България инструмент за създаване на образователни ресурси с добавена реалност - Smart CreatAR.

Достъпът до платформата Smart Classroom, мобилното приложение Smart Classroom AR и инструментът Smart CreatAR са напълно безплатни за учители и ученици от страната, тъй като се реализират като част от политиката за корпоративна социална отговорност на Samsung България.

Тази учебна година посрещнахме с нова версия на приложението. То вече работи и с 3D маркери, което ще рече, че учителите могат да свалят от платформата шаблони, които се принтират, изрязват и сгъват. Когато учениците ги сглобят, отворят приложението и насочат камерата на телефона си към тях, се стартира подготвено от учителя упражнение. Допълнително, ако вкарат на сцената втори 3D обект, той също е разпознат от мобилното приложение. На екрана обектът изглежда прозрачен, а ученикът може да го движи в пространството. Ако мине през друг 3D обект, показан на екрана, той също може да бъде "уловен" в ръката на ученика. Така децата могат да взаимодействат с упражнението и с ръка зад камерата.

Изгледът на тестовете също беше бъде изцяло променен. До момента, те се появяваха като текст с бекграунд, както за въпроса, така и за отговорите, а желаният отговор се маркираше чрез докосване с пръст. В новата версия отговорите се "изсипват" под формата на кубчета, заставяйки едно над друго. Ученикът може да хване отговор с пръст и да го "хвърли" или "постави" в секцията пред въпроса. Щом това се случи, отговорът светва в зелено, с което идентифицира, че "е избран".

Снимка: Samsung

Новости очакват и учителите в Smart CreatAR. Допълнително, в тестовете се появява възможност да се избира и картинка, а не само текст. Учителят може да качи изображение от своя компютър или да избере 3D обект от галерията. Така вместо текст за въпрос или отговор, може да се направи комбинация от трите - текст, изображение, 3D обект.

Снимка: Samsung

Това съвсем не е краят на тази модерна и съвременна приказка. Това е нейното начало. За да разберете как продължава всичко, вземете един бележник и свалeте Smart Classroom AR.