Ако до преди няколко години малцина четяха етикетите, днес все повече хора търсят информация не само за съставките, но и за произхода на продуктите, условията на производство и притежаваните от стоките сертификати за качество. Ориентираме ли се обаче в морето от потребителска информация, множеството абревиатури и лога по опаковките на продуктите? Знаем ли как да намерим продукта, който отговаря на нашите критерии за качество, но и за цена? Отговорите на тези въпроси търсим в новата ни поредица "Печат за качество" заедно с експертите на Kaufland България.

Днес ви срещаме със Станислав Марчев - мениджър "Осигуряване на качеството" в Kaufland България. На тази позиция той отговаря за поддържането на ефективна система за осигуряване и контрол на качеството в компанията, нейното подобряване и развитие. Работата му е свързана с възлагане на вътрешни и потребителски тестове, лабораторни анализи, проучвания за продукти и тяхното съответствие с редица сертификати и стандарти, обучения на екипа, работа с ресорни институции и други.

Как един търговец може да контролира качеството на продуктите, които продава, но не произвежда?

Начините са много. От една страна изискваме редица сертификати и документи за произход и качество от производителите и доставчиците, с които работим. В нашия Централен склад не може да постъпи стока, която не отговаря на високите ни стандарти. Затова казваме, че проверката на качеството при нас започва много, преди продуктите да стигнат на рафтовете на нашите магазини. При плодовете и зеленчуците, например, контролът започва още от полето и за това работим в тясна връзка с производителите, с които имаме договори за изкупуване на продукцията. При млечните продукти започваме с вътрешни дегустации, за да преценим какви продукти да бъдат включени в асортимента. Към производителите и доставчиците на месо, с които работим, имаме изисквания, които надхвърлят законовите като сертификация по международните продуктови стандарти за храни BRC и IFS, както и FSSC 22000. Следващият етап на контрол е в Централен склад, където нашите колеги вземат предвид десетки фактори за различните видове продукти, които приемат. Екипите ни там са обучавани от преподаватели от Аграрния университет и от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Контролът продължава и по време на самата доставка с определен температурен режим на съхранение и транспорт, както впоследствие и в самия магазин през целия ден. Да не пропускаме и регулярните лабораторни анализи и тестове в акредитирани лаборатории, както външния международен одит за работа със свежи храни, през който преминаваме всяка година. Що се отнася до собствените ни марки продукти - там мерките са още по-строги, тъй като задаваме спецификации на продукта още преди самото производство, провеждаме потребителски тестове, имаме пълен контрол при производствения процес, правим проверки за съответствие и така нататък.

Изредихте редица процеси, които няма как да бъдат видими при покупката на един продукт. Има ли обаче информация на неговия етикет, например, която може да ни помогне да се ориентираме дали купуваме качествена стока?

Всяка опаковка на хранителен продукт, например, трябва да съдържа определени реквизити, сред които информация за: наименование на храната, списък със съставките, от които е произведена, специални условия на съхранение, срок на трайност и други. Алергените в състава са допълнително означени с удебелен или наклонен шрифт. Затова клиентите трябва да направят преценка какво търсят, какви очаквания имат към продукта и спрямо своите потребности и очаквания да потърсят необходимата информация.

Ако човек трябва да избягва определени храни заради алергии или хранителна чувствителност, задължително трябва да провери съставките на продукта. При нас за улеснение на клиентите подобни продукти са отделени в специализирани зони в магазините ни, например за био и веган продукти, за храни без глутен и без лактоза и така нататък. Kaufland има и собствени марки такива продукти като K-Bio и K-take it veggie, които са със съответните сертификати и печати, които удостоверяват качеството им. Нека дам един пример и за нехранителни стоки. При нашите перилни и почистващи препарати K-Classic, клиентите могат подробно да се информират за съставките чрез GTIN номера или баркода на опаковката. При въвеждане на този номер на сайта ни излиза информация за отделните съставки. В допълнение, върху тези наши продукти можете да видите информация, че съдържат Bitrex ® - горчиво вещество, което кара децата веднага да изплюят течността, вместо да я глътнат, ако са решили да опитат.

За други клиенти е важен произходът и държат да намерят информация за това в коя страна е произведена стоката, има ли сертификати за произход и така нататък. Има редица сертификати, които дават такава информация - като Fairtrade Cocoa и UTZ за продукти, произведени с какао от справедлива търговия; като FSC за продукти от устойчиво стопанисвани гори или като GOTS за устойчив текстил. Искам да подчертая, че всички доставчици, с които работим, подписват Кодекс на поведение на Kaufland, чрез който се ангажират със справедливи условия на труд и спазване на социалните стандарти, като имаме право да извършваме проверки от наши и външни одитори дали тези правила се съблюдават. Насърчаваме прозрачността по цялата верига на доставка, за да могат клиентите да са сигурни какъв е произходът на продуктите. Пак ще дам пример с наши собствени марки - на опаковката на наши рибни продукти има QR-код. При сканирането му клиентът получава информация за мястото и начина на риболов, както и фабриката за производство.

Така че на опаковките може да бъде открита много полезна за потребителя информация. Като цяло моите впечатления са, че клиентите все още търсят предимно информация за гаранции и срок на годност. Тук ми се струва важно да припомня разликата между "използвай преди" - което е срок за годност и след него храната е опасна за консумация, и "най-добър до" - което е срок, в който храната е най-добра за консумация. Смята се, че неразбирането на тази разлика е сред основните причини за изхвърляне на храна от домакинствата.

Изредихте имената на различни сертификати. Какъв е пътят по до това логото на една сертифицираща организация да се появи на опаковката на продукт?

За да бъде сертифициран един продукт, вложените в него материали и съставки, както и процесите на производство трябва да отговарят на изискванията на стандарта. След като това съответствие е осигурено, се провежда сертификационен одит от външна независима акредитирана организация, която проверява спазването на изискванията на стандарта. Ако изискванията са спазени, производителят получава сертификат с определена валидност. Периодично сертифициращата организация извършва проверки при производителите за спазване на изискванията на стандарта. Струва ми се важно да уточним, че стандартите са документи, често в обем от десетки страници, които определят изисквания и дават препоръки за продукти, процеси или услуги. Преминалите успешно през стандартизацията продукти получават сертификат, документ, който удостоверява това. Възможно е тези сертификати да не са на опаковката на даден продукт и затова, ако се върна на предишния въпрос, бих призовал клиентите, които искат допълнителна информация, да не се ограничават само до етикетите, но и да проверят допълнително. На нашия уебсайт има подробна информация за значението на многобройните сертификати, отличия за качество, както и различни международни признания за предлагани от Kaufland продукти.

Кои са най-разпознаваемите у нас сертификати, на които българите се доверяват?

Според мен стандартът "Стара планина", утвърден от Министерството на земеделието и храните за продукти от свинско, говеждо и птиче месо, както и националният стандарт БДС са сред най-разпознаваемите от българските потребители. Разбира се, в последните години клиентите са все по-информирани за различни защитени географски указания, лога за биоземеделие и така нататък. Самите ние полагаме усилия да ги информираме за значението на различни лога и сертификати, защото информираните клиенти и високото качество не само на продуктите, но и на обслужването са наша цел.

 

Не пропускайте следващия материал по темата, в която разговаряме с експертите на Kaufland по потребителски въпроси. В най-големите си хипермаркети веригата предлага над 20 000 хранителни и нехранителни продукти. За тях компанията прилага многостепенен качествен контрол, обръща особено внимание на устойчивото формиране на асортимента и притежава многобройни сертификати и отличия за качество.

* съдържание на Kaufland