Българска музика на практика липсва, слушат се стари хитове с няколко изключения - така описва ситуацията у нас композиторът Ефтим Чакъров в интервю за БТА. Той смята, че родната поп музика има нужда от реанимация за поне 10 години, след като две поколения млади таланти, подготвени от музикални училища и школи, са избрали поп фолка.

Той разказва, че през последните години деца и младежи - участници в музикалните конкурси, се представят предимно с песни на известни наши изпълнители.

"Но това е репертоар, който е създаден за Георги Христов, Маргарита Хранова, Мими Иванова, а стилът на един млад изпълнител се изгражда през собствен репертоар. Оказва се, че на конкурсите децата пеят чужди песни, а изпълнител без свои парчета е обречен. Представете си Лили Иванова без "Камино", Васил Найденов без "Телефонна любов", Маргарита Хранова без "Устрем". Ако от конкурсите младите таланти не продължават към голямата сцена с продуциране на собствени песни, подходящ репертоар, изграждане на собствен стил, концептуални албуми, клипове, участия, ние никога няма да имаме качествена нова българска поп музика, каквато имахме до 2000 година", казва Чакъров.

"Трябва да се знае също, че конкурсите не са крайната цел, а телевизионните формати имат друга задача. Те не могат да решат проблема с реализацията, защото тяхната основна мотивация е високият рейтинг, шоу със свои правила. Да не коментирам факта, че са по лиценз на западни компании и моделът им не е съобразен с българските условия. Не се пее на български. Не се включват български автори, съответно не се плащат права на българи", коментира той.

Ефтим Чакъров

Снимка: БTA

По думите му проблемът е, че няма визия за последващо развитие на изявените деца и добави, че липсва мост между подготвените таланти и българската сцена и ефир. Ефтим каза, че студио РЕ, което менажира, е поело отговорността и грижата да преведе нови таланти от конкурсите до българската поп сцена.

"Всяка година даваме път на изпълнител, като му поверяваме песен напълно безплатно. Музика, текст, аранжимент, звукозаписни сесии се поемат от нас. Но тук се иска мащаб, редно е да се включат големите институции в тази мисия - Министерството на културата, БНР, БНТ. А на БТА благодаря специално за интереса към темата и отношението и смятам, че тепърва ще можем да си партнираме в тази посока. Нека да напомня за огромната сила, която имате вие като институции - несравнимо с възможностите на частните културни организации като нашата".

За БТА мъжът разказа и за песента му "Не те забравям", обрала наградите на тазгодишния фестивал "Бургас и морето".

Снимка: iStock by Getty Images

"С поета Красимир Трифонов работихме по друг проект, когато той ми изпрати да погледна "Не те забравям". Аз почти веднага чух в себе си мелодията, а изборът на изпълнители - Дани Илиева и Емин Ал-Джунейд, беше предопределен. Кадифен тембър с огромна динамика, мъжки глас, който България очаква. Спрях се на него, защото вече познавах характера и блендата на това момче. А блендата в гласа на Дани Илиева има съставка, която позволява думите на песента да достигнат директно до сърцето на слушателя. Това е много ценен дар, който не се учи. И да добавя - нейният зрял усет за фраза, която тя има благодарение на отличната си вокална подготовка. Това ще я превърне в любимка на публиката".

"Дадох на певците текста и музиката за разучаване, след няколко дни направихме и звукозаписните сесии. Ето тук е най-благодатният момент. Когато се работи с грамотни, образовани и опитни в представянето на музика изпълнители. Независимо, че са млади, те са обиграни от сцената и във вокално отношение са без забележки. Това позволи песента да бъде записана само за няколко часа. Светлин Стайков от Биг Бенд Пловдив записа всички китари и направи солото на цигулката в модулацията и така песента полетя. Моят приятел Ангел Маринов, преподавател по баян в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство се включи в записите, а като беквокалист своя принос за песента даде Веси Пашалиева от Асеновград. Започнахме репетициите за сценичното представяне и ние мирни не стоим, свързахме се с нашите приятели от театър Хенд - Иво Игнатов Кени и Здравка Христозова, които направиха и сценичното представяне на песента с този мизансцен, който всички ще запомнят, струва ми се и благодарение на още двама много млади и талантливи хора - Белла и Радо от Пловдив", разказа за БТА композиторът.