Джани Версаче: Аз съм малко като Марко Поло - обикалям и смесвам култури
Създателят на легендарния бранд днес щеше да навърши 75 години
Създател на легендарния едноименен бранд, Джани Версаче е много повече от дизайнер, казано на съвременен език той е мега инфлуенсър. Тръгнал от нищото, създава огромна компания, която не просто твори необикновени модни линии, но и аксесоари, парфюми, часовници, бижута, мебели, козметика. Притежава и хотел. Той не шие само тоалети, с които да глези звездите, ами и много костюми за оперни спектакли и филми - облече Силвестър Сталоун в "Съдия Дред", работи по визията на "Шоугърли" на Пол Верховен и други.
"Опитвам се да контрастирам. Животът днес е пълен с контраст. Трябва да се променим. Аз съм малко като Марко Поло, обикалям и смесвам култури", казвал е приживе корифеят на модата.
На 2 декември 1946 г. в италианското градче Реджо ди Калабрио се ражда Джани Версаче, топ дизайнерът, който ще прекрои много неща от познатите в бизнеса. Той е дете на семейство от средната класа. Открива света на модата още в детството си благодарение на своята майка Франческа, която притежава модно ателие. Именно тя и нейния усет за красота оказват най-голямо влияние върху професионалния му път.
Джани се записва да учи архитектура, но продължава да рисува модели на дрехи. Франческа вижда желанието и таланта му и го прави свой помощник в ателието. На 18 години Джани започва да помага в семейния бизнес, посещавайки същевременно ревюта в Париж, Лондон и Рим и доизграждайки усещането си за мода.
Може да се каже, че първият, който открива таланта му, е италианският бизнесмен Енцо Никозиа. Той му предлага да изготви модна колекция за неговата компания. Джани не се колебае и се мести в Милано. Още първите му предложения се разграбват като топъл хляб, а уникалните му и креативни модели завладяват светкавично модните подиуми. През следващите години Версаче получава покани за сътрудничество от наложили се марки като Genny, Valentino и Callaghan.
Това зу дава увереност да пристъпи към собствен бизнес. През 1978 г. заедно с брат си Санто и сестра си Донатела той създава семейната компания Gianni Versace S.p.A. (съкратено - Versace). За емблема на модната къща е избрана главата на митичната горгона медуза. Според моделиера медуза е "синтез на красотата и простотата, който буквално парализира и хипнотизира".
Същата година Джани представя първата си собствена дамска колекция, а през септември следва и мъжка. Предложенията на Версаче предизвикват фурор сред благодарение на своята чувственост, блясък и необичаен подход към материите. Тоалетите понякога са критикувани заради сексапила, който носят. Той беше известен с това че включва вдъхновени от робството елементи в своите дизайни, които някои смятаха за твърде вулгарни, за да бъдат модерни. Често пъти Версаче експериментира със своята муза, сестра си Донатела.
Дизайнерът смесва смело материите, експериментира с цветовете и формите, създавайки неповторими шедьоври на модния подиум. И успехът не закъснява. През 1982 година Джани печели първата си награда за най-добър дизайнер на дамска колекция за периода есен/ зима 1982/83. В нея той вкарва за пръв път металните аксесоари и безопасните игли, които се превръщат в запазена марка за Версаче. Същата година се запознава с бъдещия си партньор Антонио Д'Амико, който по това време работи като модел. Двамата живеят заедно до смъртта на дизайнера.
През следващите години идват и световната слава, и многомилионните приходи. Брандът отваря бутици в големите столици на модата Лондон, Париж, Милано, Ню Йорк и Мадрид, печелейки все повече клиенти сред световния хайлайф. Сред знаменитостите, които са фенове на италианския дизайнер, са Мадона, Елтън Джон, Шер, Гуинет Полтроу, Майкъл Джексън, принцеса Даяна и много други.
Световната слава не главозамайва италианеца и той си остава непретенциозен и щедър до края на живота си.
"Дори Микеланджело получава заплата за работата си по Сикстинската капела. На онези художници, които казват, че творят само от любов към изкуството, казвам: "Я, се стегнете!", смята още той.
От модели през фотографи до знаменитости, на върха на кариерата си Версаче доминираше в света на модата. Когато редактори като Сузи Менкес дори критикуваха шоутата му, той имаше силата да забрани тези автори.
Но диапазонът на таланта му не се ограничава само с модния подиум. Той си сътрудничи с миланската Ла Скала, като проектира и шие костюмите за някои от най-обичаните постановки в продължение на дълги години. Сценичните костюми заслужено му печелят овации по цял свят. През 1993 г. Джани печели "Оскар" за постижения в модните среди.
През 1992 г. Версаче навлиза в парфюмерийния бизнес и представя парфюмa си "Versus Donna", а две години по-късно се появяват и часовници с марката. Постепенно към продуктите, предлагани от компанията, се добавят аксесоари, бижута, мебели и козметика.
Версаче експериментира с най-съвременни за времето си дизайнерски технологии. През 1983 г. той изучава лазерна технология в Япония, която по-късно ще повлияе на няколко от емблематичните му оригинални дизайнерски решения.
И докато се наслаждава на полета си във висините, постигнал крупни успехи в работата, а и любовта, пада улучен от куршум. Краят идва на 15 юли 1997 г., когато Версаче е прострелян смъртоносно на прага на дома си в Маями. Гибелта му е обвита в мистерия. За убийството е обвинен 25-годишният хомосексуалист Андрю Кънанан, който е открит 8 дни по-късно прострелян в главата. Мотивите остават неясни. Говори се, че мъжът оставил бележка: "Всичко е платено".
Смъртта на гениалния дизайнер е повратен момент в историята на бранда. Сестра му Донатела, която освен творчески директор е и акционер с 20%, поема ръководството на семейната фирма. Други 30 процента от собствеността се държат от брат му Санто, а останалите 50 процента отиват при тогава 11-годишната дъщеря на Донатела Алегра по силата на завещанието на чичо й Джани.
Този период е изключително труден за фамилията Версаче. Донатела се пристрастява към наркотиците и пластичната хирургия, а Санто изпада в сериозна депресия. Дъщерята на Донатела се разболява от анорексия няколко години по-късно и се подлага на лечение. През 2004 г. модна къща "Версаче" е на път да се срине след загубата на основния си идеен двигател в лицето на Джани.
Все пак Донатела успява да си стъпи на краката и да изведе фирмата от дупката. Това става благодарение и на младия британски дизайнер Кристофър Кейн, който вдъхва нов живот на младежката линия Versus.
Самата Донатела се измъква постепенно от сянката на гениалния си брат и се налага като дизайнер, пренасяйки марката в XXI век, без да загърбва наследството на Джани. "Брат ми е най-добрият учител, който някога съм имала. Всичко, което съм научила от него, и всичко, което съм правила и ще правя, винаги ще бъде докоснато от Джани", казва тя.
Днес марката произвежда различни маркетингови линии: Atelier Versace, Versace Couture, Versace Jeans Couture, Versace Sport, Versace Home Collection, Versace Collection, Versace Ceramic Designs и Versus (Versace). В допълнение към дрехите и аксесоарите легендарният бранд притежава хотел Palazzo Versace.
"Шик ли? Това е една от най-грозните думи в речника. Използва се от онези, които ги е страх да бъдат себе си. Които не се осмеляват", казва италианецът пред студенти в Кралския колеж в Лондон.
Отгледа група супер модели
Версаче и неговия възход към славата съвпада с този на групата от емблематични супер модели от 90-те, включително Наоми Кембъл, Карла Бруни, Линда Евангелиста, Кристи Търлингтън, Хелена Кристенсен, Клаудия Шифър и Синди Крауфорд. Групата често ходи на модни ревюта и позира в рекламни кампании за дизайнера. Още се помни неговата черна рокля, закопчана с големи златни щифтове, която Елизабет Хърли носеше на филмова премиера през 1995 г. Роклята се превърна в един от най-емблематичните моменти на червения килим на всички времена, издигайки Хърли от актриса до звезда.
"В миналото хората са се раждали кралски особи. В днешно време кралските права се определят от това, какво правите. Не се впускайте в тенденциите. Не карайте модата да ви притежава, вие решавате какво сте, какво искате да изразите с начина, по който се обличате и начина ви на живот", казвал е той.
Според него е отговорност на дизайнера да се опита да наруши правилата и бариерите.