Мариела Гемишева: В модата трябва да избираме, не да се подчиняваме
Новата книга на преподавателката в Националната художествена академия - "Време и стил", ще бъде представена на 5 февруари в галерия "Структура"
Модният дизайнер и артист в областта на пърформанса, инсталацията и обекта доц. д-р Мариела Гемишева издава новата си книга "Време и стил", която е и поводът да си поговорим с нея за "предателството" на модата, fast fashion индустрията и предстоящият пърформанс, с който ще представи новото си произведение. Четирикратната носителка на "Златна игла" разкри пред Life.dir.bg и кои са според нея най-силните години за българската мода на международната сцена.
Мариела, здравейте, срещаме се в един доста наситен откъм световни събития момент. Седмиците на модата са в разгара си. Какво ново ни представят големите брандове?
Много цвят. Разнообразие от много форми в рециклирани материали, но в съчетание със задължително скъпи, функционални аксесоари (обувки и чанти) и не толкова скъпи, но ефектни и обемни декоративни аксесоари (колиета и обици). Осезаемо се наблюдават влияния от по-ранните десетилетия на XX век, особено интерпретации в стил "ретро", съвременна визия с важни "винтидж" елементи. Ще има и влияния от втората половина на 90-те години, особено в енергията и духа на т.нар. "лоши момчета и момичета " от деветдесетарските творчески години на Александър Маккуин и Жан-Пол Готие.
Като че ли напоследък ставаме свидетели на един ренесанс на модата от 80-те и 90-те години на миналия век. Безидейност в световен мащаб ли е това или естествен процес?
Намирам това за нормални процеси, имайки предвид цикличността на модата, но днес в много по-динамичен вариант. Може би все пак съществува една носталгия по бохемските 90-те на фона на така наречения "здравословен" съвременен лайфстайл.
Възможно ли човек да бъде в крак с модата или това е един от нейните парадокси? Дали само не я следваме?
Модата е една огромна територия за "разпознаване" и идентифициране на личността и в този смисъл в модата трябва да избираме, а не да се подчиняваме.
Има ли нещо в света на модата, което за вас е неприемливо?
Мислих, но съм сигурна, че дори и в най-крайните и радикални проявления на поведение и облекло (стига да не става въпрос за насилие), които се наблюдават в субкултурите, те са територия на безкрайни следващи и различни иновации.
Поводът за нашата среща е представянето на новата Ви книга "Време и стил", която ще ни покаже контурите на историята на модата през XX век, какво е за вас времето в контекста на модата?
Отговарям с цитат от книгата или основната ми концепция в нея:
"С класическия си статус в контекста на модерността модата е не просто социална система с установени закони. По-скоро тя проявява склонност да изменя собствените си правила поради характерното за нея право на отрицание или "предателство". Следваме модата, тъй като нейните ценности ни се предлагат не по авторитарен, а по парадоксален начин. Модата признава и веднага след това отрича. Нейните правила са както институционални, така и подмолни. Прагматиката ѝ е колкото логична, толкова и антилогична."
С какво ще ни провокирате с този моден пърформанс, който ще се състои на 5 февруари в галерия "Структура"?
С отношение към себе си.
Моделът и певица Ива Янкулова, която ни гледа от корицата, ще изпълни специално парче. За какво се разказва в него и по какъв начин е свързано с книгата Ви?
Парчето няма нищо общо с книгата. Тук тя участва само като модел. Може би става въпрос за... просто съвпадение. С нея си имаме някакви интуитивни сблъсквания. Все пак тя е моя ученичка и вследствие студентка в Националната художествена академия, специалност "Мода".
Ако трябва да опишете модата в България през XX век с едно изречение какво би било то?
Модата е космополитно понятие и не бих я локализирала... Бих попаднала в разсъждение за някакъв по-съвременен етнокостюм или народопсихология. Но все пак мисля че в България силните години с международно модно присъствие са от времето на ЦНСМ (Център за нови стоки и мода) от соцвреме с 2 големи имена - Владислав Шмид и Жанет Стойчева.
Има ли нещо, което бихте зачеркнали от историята на модата на миналия век и какво е то?
Категорично не! Поне това, до което аз съм се допряла. Все пак модата, въпреки определяна като такава само от края на 19-и век досега, е необятна територия.
Допуска ли модата грешки или това са идеи, реализирани в неподходящо време?
Модата не допуска грешки. Ние, нейните консуматори, допускаме, а може би това е и най-забавният момент, стигайки до въпроса: "Какво е това вкус или чувство за мярка?", но това е безкрайна тема.
Кои са за Вас най-големите модни имена на нашето време?
Големи са вече брандовете, например Prada. Звездите дизайнери и топмодели са вече в историята.
XX век е и времето, в което се роди "бързата мода". Какво мислите за нея? Олекна ли модата като изкуство заради размаха на корпорациите?
Цитирам част от последната глава на книгата: "Мода за масите луксозен лайфстайл за всички":
"През XX век, в преддигиталната ера, модата успява да използва всички обществени социални, културни, политически и икономически феномени, за да създаде и поднесе достатъчно различни, оригинални и комерсиални стилове. Днес, в дигиталните години в началото на XXI век, индивидът и неговият частен живот се разгръщат изключително в полето на социалните медии. Модата излиза от рамките на дефилето, от професионалната фотосесия, загърбва публикациите в лайфстайл списанията и въвлича индивида и неговото тяло в процеса на собствената си презентация, като създава т.нар. дреха образ (image garment). Така в ситуацията на бързо сменящите се тенденции, които изискват бързо произвеждани продукти, модата конструира индивида в модел, като го "преоблича" с на пръв поглед лесно достъпни, но натоварени с препратки към ХХ век стилове. С разнообразието на контекста се появява и съвременният еклектизъм. Днес модата се произвежда още по-масово и се разпространява глобално. С увеличението на доходите и появата на електронната търговия драстично се променя поведението на клиента. Наблюдаваме импулсивни избори и едновременно очакване за ниски цени и лукс по поискване (on-demand). В частност, съвременната бърза мода (fast fashion) е новото поле за социален, политически, икономически, дори природен феномен за изследване и експеримент."
Книгата на доц. д-р Мариела Гемишева "Време и стил" ще бъде представена на 5 февруари от 18:30 часа в галерия "Структура".