История за частици антиматерия, космически прах и безкрайност, обвита едновременно в тъмнина и звездна светлина... Може би темата за Космоса ни нажежава с такова вълнение, именно защото той е онази необятност, за която се знае прекалено малко. Мислейки за Космоса, ние мислим за неизвестното. Преживяваме и интерпретираме темата първо през своята въображаема вселена. След това през формите, които й придават изкуството, модата, киното, кулинарията и всички онези брандове, вдъхновени от космическата тематика, за да подарят на потребителите си преживяване на следващо ниво.

New York Times в своя статия, публикувана през 2008 година, прогнозира, че до десетилетие ще сме свидетели на реклама на Луната - брандовете ще прожектират, с помощта на лазер, своите лога върху повърхността на нашия спътник на площ около половината от площта на Африка. Е... факт е, че до този момент тази прогноза не е реализирана и звучи като част от сценарий на научно-фантастичен филм, но въпреки това звездното пространство си остава сред най-големите вдъхновения за креативни директори, режисьори и артисти.

Въпреки, че в съзнанието ни сагата "Междузвездни войни" е абсолютният първообраз на "космическо" кино, "Пътуване до Луната", или от френски Le voyage dans la lune, от режисьора Жорж Милие е смятан за първия научно-популярен филм за Космоса. Създаден през 1902 година, той е вдъхновен от романа на Жул Верн "От Земята до Луната" и неговото продължение "Около Луната", и проследява приключенията на група астрономи, които пътуват до луната. И докато туристическите пътуванията в Космоса в наши дни, 121 години след излизането на филма, стават все по-дискутирана тема и абсолютен фокус на компании като SpaceX, AxiomSpace и други, то този тип извънземно преживяване остава в пределите на финансово немислимото.

За всички нас, преживяванията извън пределите на нашата планета идват благодарение на креативната сила на големите брандове, които се надпреварват да интерпретират необятната космическа тема, в търсене на успех и несравнимо потребителско преживяване.

Снимка: iStock by Getty Images

В интервю Берт Улрич, част от комуникационния екип на NASA, споделя, че на ден получава поне едно запитване за използване на логото на организацията, което вече се е превърнало в поп културен феномен, благодарение на партньорства с брандове като Nike, Vans и Balenciaga. Комерсиалните възможности пред НАСА стават все повече, след като през 2019-а "Национално управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство" обяви, че отваря "Международната космическа станция" за бизнес възможности, насочени към частни мисии с търговски цели. От това се възползва козметичнияt гигант Estee Lauder, който плати 128 000 долара, за да могат астронавтите на "Международната космическа станция" да заснемат един от техните продукти в безтегловност в обсерваторията на станцията, на фона на открития Космос.

Други брандове пък подхождат с още по-голямо въображение към космическата тема. Бутиковата парфюмерийна къща Byredo колаборира с рап изпълнителя Травис Скот за създаването на аромата Space Rage с намигането, че той имитира миризмата на Космоса, която, разбира се, никой не знае каква е и дали въобще съществува. Вместо нотки на мускус и водна лилия, брандът описва аромата като микс от нотки на "космически прах", "частици антиматерия" и "звездна светлина".

Много марки, изграждат своята успешна идентичност върху идеята за обединяване на общност от приключенци, иноватори, хора, търсещи новото. В стремежа си да подарят безподобно преживяване на потребителите, те откриват и създават изключителни пространства, нови територии и сюжетни линии. Dior, например, вдъхновени от лунната мисия на НАСА на име Artemis, представиха своята pre-fall 2023 мъжка колекция пред пирамидите в Гиза. Колекцията се казва Guided by the Stars и включва принтове от далечни галактики от телескопа James Webb Space Telescope. 

Космическата креативност излиза много извън очертанията на модата и стига от хотелиерския бранш, през кулинарията до сектора на безалкохолните напитки и дори тютюневия сектор.

Канадската архитектурна фирма Moon World Resorts разкри планове за откриване на курорт, проект на стойност 5 милиарда долара, чиято характерна атракция обещава да симулира изживяването от ходене по лунната повърхност. Coca-Cola пък пуснаха лимитирана серия Starlight или най-просто казано - напитка с космически вкус. За да разкрие вселена от изживявания на родния пазар, преди броени дни се появи и първата лимитирана серия на устройството за нагряване на истински тютюн IQOS ILUMA. Тя се казва Stardrift и е оцветена в нюансите на безкрайния космически хоризонт. За да потопи пълнолетните пушачи, преминали към бездимната алтернатива, във вселена от изживявания, брандът дава възможност на потребители си да се включат в активности, които да им спечелят звездни преживявания. 

снимка: Unsplash

Темата за Космоса прекрачва границите на молекулярната кухня, правейки комбинацията от "вкусна храна" и "Космос" в едно изречение все по-възможна. Комерсиализацията на космическите полети даде възможност на носителя на звезда "Мишлен" испанския готвач Хосе Андрес да изпрати в Космоса типичната за Валенсия паеля. Той е сред кулинарните иноватори, които всячески опитват да пренапишат представите ни за храната и да я превърнат буквално във вселенско приключение. Други две рок-звезди с черпак в ръка - Тиери Маркс и Ален Дюкас пък вече имат изработен репертоар от класически ястия, готови за Космоса и неговите обитатели - астронавтите. Накъде ли още ще ни отведат космическите интерпретации, за да ни оставят с усещането, че можем да се докоснем до необятната над нас... Готови сме да разберем!