Как Ив Сен Лоран промени завинаги света на модата
Последният от класиците на модния дизайн днес щеше да навърши 84 години
Роден в Оран през 1936 г., Ив Сен Лоран е пряк наследник на модната традиция, започната от Коко Шанел, Кристобал Баленсиага и Кристиан Диор.
Кариерата му продължава повече от 40 години, в които Лоран изследва, открива и полира безкрайните ресурси на своя моден речник. Опитомявайки кодовете на своето време, Ив Сен Лоран създава граматиката на съвременния гардероб, а езикът му се превръща в неотлъчна справка за всеки, който ще се взре в света на модата, но и една от класиките на ХХ век.
Ив Сен Лоран с американската актриса Лорън Бекол и нейната дъщеря след ревю на дизайнера, Париж, 1968 г.
Снимка: Getty Images/ Guliver PhotosТърсейки формата на елегантността, Лоран комбинира строгостта в производството с екстремната изтънченост, за да създаде облекло с безупречни кройки и хармонични пропорции, където естетиката на детайла е трансформирана в абсолютна необходимост.
Ив Сен Лоран споделя:
"Модата е като парти. Да се обличаш означава да се подготвяш за роля. Аз не съм модист, аз съм занаятчия, фабрикант на щастие."
На 13-годишна възраст Лоран е заявил пред близките си: "Един ден името ми ще е изписано с огнени букви на "Шан-з-Елизе". Това е същият този младеж, който на 21 години наследява Кристиан Диор и му предстои да премине през депресии, алкохолни зависимости, наркотици, електрошокове.
През живота си Ив Сен Лоран е описван с различни думи - гений, "лудото момче чудо", "Ловецът на плъхове в модата" и много други.
След смъртта му от рак на мозъкa на 1 юни 2008 г., той остана без съмнение един от най-големите дизайнери на 20 век.
Когато той умира, Валери Стийл, директор и куратор на Музея към Института за модни технологии в Ню Йорк казва:
"Той беше като Пикасо. Начинът, по който продължаваше да трансформира стила си, с всяко ново нещо, винаги имаше невероятно влияние върху модата."
В деня, когато отбелязваме неговия 84 рожден ден, нека да видим 5-те начина, по които той промени света на модата завинаги.
Ив Сен Лоран с Лулу де ла Фалез и Бети Катру на откриването на бутик на дизайнера в Лондон, 1969 г.
1. Той променя начинa, по който се обличат жените
Преди да създаде своята собствена модна къща, Ив Сен Лоран е работил за Кристиан Диор. Известният моделиер го наема през 1955 г., след като вижда рисунките му. През 1957 г., когато Диор неочаквано е покосен от сърдечен удар, Ив Сен Лоран, който тогава е на 21 става креативен директор на марката. Дебютната му колекция, пролетната линия Trapeze през 1958 г. има ужасяващо огромен успех. С нея той започва буквално да променя хода на модата. За разлика от пристегнатите талии на Диор, Лоран създава лек, флуиден силует с оскъдно количество материал.
2. Той даде на жените същите дрехи като тези на мъжете
Жените са носили костюми и панталони и преди Ив Сен Лоран да влезе в света на модата, но както Пиер Берже казва през 2008 г.:
"Габриел Шанел даде на жените свобода. Ив Сен Лоран им даде власт."
Когато представя Le Smoking през 1966 г., все още е противоречиво жените да носят панталони на публични места. Le Smoking е бунт, в който на предна линия излиза андрогинното, което е предизвикателство за статуквото.
"Исках жените да имат същия основен гардероб като мъжа", казва той пред The Observer през 1977 г.
"Блейзър, панталони и костюм. Те са толкова функционални. Вярвах, че жените искат това и бях прав." Ранните му музи, които използват този бунтарски почерк са Катрин Деньов, Лайза Минели, Лорън Бекол и Бианка Джагър.
3. Той събира изкуството и модата в едно цяло
Днес е обичайно да говорим за тесните връзки между модата и изкуството, но Ив Сен Лоран е сред първите, които поставят изкуството като основно вдъхновение в своята работа и също вкарва своите собствени творби в музеи и галерии. В неговия дизайн има световете на Ван Гог, Анди Уорхол, Пабло Пикасо, Анри Матис и Жорж Брак.
Най-известната обаче е колекцията му Mondrian от 1965 г., която включва шест класически рокли в стил "шейсетте" в знак на почит към квадратите на холандския художник и неговия почерк във времето на модернизма.
4. Чернокожите музи на модния подиум
Проблемът на модната индустрия с расизма съществува, но Ив Сен Лоран е сред първите дизайнери, които взимат чернокожи жени за своите ревюта. Иман, Ребека Айоко, Катуша Найан, Далма Каладо са сред неговите големи музи и често използвани модели.
"Първата ми корица на Vogue беше благодарение на този човек" споделя Наоми Кембъл, когато той умира. Тя продължава: Когато му казах "Ив, никога няма да ме сложат на корицата на френския Vogue, няма да сложат чернокожо момиче", той каза: "Аз ще се погрижа за това." И той наистина се погрижи.
5. Той донесе освобождението на зърната
В края на 60-те години, във вихъра на сексуалната революция и възхода на втората вълна на феминизма, Сен Лоран включва прозрачните блузи от органза в своите колекции като свой подчертаващ мотив и отдаване на почит на духа на времето.
"Не ставаше дума за ексхибиционизъм, а за утвърждаване на равенството между половете. Той даде на своите почитатели несравнима увереност и необуздан размах - сексапил без вулгарност", отбелязва Хамиш Боулс от американския Vogue.
Това е донякъде рисковано, но с това той се включва в новите настроения на сексуалната свобода. На модния подиум неговите модели също се разминават с прозиращи зърна.