Модата и изкуството все по-често търсят вдъхновение в науката.

Последният ярък пример даде модна къща "Chloé". Творческият ѝ директор Габриела Хърст представи на Седмицата на модата в Париж колекцията пролет-лято 2023, която е вторият ѝ проект, посветен на търсенето на начини за опазване на природата.

Публиката на модното дефиле бе пленена от диско мотивите от 70-те години на миналия век и трудно би могла да разпознае на пръв поглед, че Хърст се е вдъхновила за колекцията от проекта за чиста енергия от водороден синтез в ИТЕР. Международният консорциум изгражда в Кадараш, Франция, експериментален реактор токамак за термоядрен синтез.

Габриела Хърст научава за ИТЕР от статия във "Financial Times" през 2021 г. и е запленена от идеята за чистата енергия. В търсене на вдъхновение и нови подходи към устойчивото развитие, дизайнерката организира посещение в ИТЕР на творческия си екип. Ден преди дефилето на бранда на Парижката седмица на модата преди две седмици, тя кани представители на научния проект на среща с представители на модната къща и на медиите, за да обяснят връзката между ядрения синтез и модата, която е трудно видима и разбираема.

Хърст каза, че комплексът на ИТЕР с размерите на 60 футболни игрища и кръговата архитектура на реактора е вдъхновила жълтите, оранжеви и ярко цветове и мотиви в колекцията, някои от заоблените силуети. Водородните изотопи са интерпретирани като капси върху деним, изрезки върху рокли от кожа или трико, украсени дискове със скъпоценни камъни върху вечерни рокли и плетива.

Творческият екип на модна къща "Chloe" в ИТЕР

Снимка: АР/БТА/ИТЕР

"Във фокуса на търсенията ни бе енергията от синтез като мирен, чист енергиен източник. Енергията, която ще движи света ни в не толкова далечно бъдеще и която помага за решаването на много от проблемите ни днес", каза дизайнерката. Тя подчерта, че за нея енергията е тема на устойчивото развитие.

ИТЕР отдавна работи съвместно с артисти и фотографи, но сътрудничеството с Хърст е първият досег на проекта с модата.

В Европейската организация за ядрени изследвания ЦЕРН също има традиция в търсенето и установяването на връзка между науката и изкуството. Програмата "Изкуство в ЦЕРН" укрепва диалога между изкуството и физиката чрез резиденции на творци, пленери и изложби, съобщават от организацията, базирана в Женева, Швейцария.

Първите стъпки в сътрудничеството на творци и учени в ЦЕРН са поставени скоро след основаването й през 1954 г. През 1972 г. американският художник Джеймс Лий Байърс е първият човек на изкуството, който посещава лабораторията, предава БТА. През следващите години в ЦЕРН гостуват Марико Мори, Джани Моти и други.

Спектакълът "Квантум" в ЦЕРН

Снимка: АР/БТА/ЦЕРН

През тази година се навършват десет години от първата творческа резиденция в европейската ядрена организация. Досега над двеста представители на света на изкуството са работили в ЦЕРН и са се вдъхновявали от срещите си над 400 учени. В социалните мрежи тази седмица от организацията представиха кадри от спектакъла "Квантум" на германския артист Юлиус фон Бисмарк и на швейцарския хореограф Жил Жобен (гостувал и в България през 2014 г. - бел.ред.) в сектора на компактния мюонен соленоид (CMS) в ЦЕРН. Спектакълът е създаден по време на резиденцията на творците през 2012 г. като ода от танц и светлина за субатомната случайност и представен по време на Дните на отворени врати в ЦЕРН.

Най-новата част от програмата "Изкуство в ЦЕРН" е поредица от подкасти, в които учени и хора на изкуството дискутират темите и проблемите, които са ги вдъхновили в работата им.

Снимка: АР/БТА