Театрално и провокативно дефиле на "Schiaparelli" откри Седмицата на висшата мода в Париж
Елза Скиапарели - първата дизайнерка, която смесва изкуството с модата, фалира през 1954 г. в Париж, след което заминава в изгнание в САЩ до смъртта си, а модната къща остава неактивна в продължение на 60 години
Сюрреалистичните ѝ тоалети шокират преди почти век, а днес идеите ѝ вдъхновяват икони на стила: италианката Елза Скиапарели е в центъра на вниманието на започналата в Париж Седмица на висшата мода с тематично дефиле на къщата, която носи нейното име.
Огромни шапки, свръхразмерни бижута, секси тоалети: дефилето беше организирано в Музея на декоративните изкуства, където в сряда се открива изложбата "Шокиращо!", посветена на сюрреалистичните светове на дизайнерката (1890-1973).
Пред "папесата на модата" Анна Уинтур, актрисата Роси де Палма и стилиста на звездите Оливие Рустен, стоящи на първия ред, дефилираха жени в костюми с корсет или разкриващи тялото рокли с гол гръб, дълбоки деколтета, скрити от бижута, прозрачни топове или чорапи и сутиени, носени като видими елементи на вечерната визия.
Модата е описвана като "звяр", но е и "провокативна, завладяваща", тя "може да ви спре дъха", казва в бележките си за ревюто американският дизайнер Даниъл Роузбъри, назначен през 2019 г., на когото модна къща "Schiaparelli" дължи големия си успех.
Елза Скиапарели - първата дизайнерка, която смесва изкуството с модата, фалира през 1954 г. в Париж, след което заминава в изгнание в САЩ до смъртта си, а модната къща остава неактивна в продължение на 60 години.
През последните години обаче звезди от ранга на Лейди Гага и Бионсе носят тоалети на бранда на големи церемонии. За встъпването в длъжност на американския президент Джо Байдън изпълнителката на "Shallow" беше облечена в червена пола и тъмносиньо сако, украсено с огромна златна брошка, изобразяваща гълъб.
Миналата година на кинофестивала в Кан манекенката Бела Хадид носеше черна рокля със златна огърлица във формата на бял дроб, покриваща огромното деколте.
Тези тоалети са представени в музея редом с творения, създадени преди близо век от Елза Скиапарели, като шапката-обувка - плод на сътрудничеството ѝ със Салвадор Дали, и емблематичната рокля "Омар", носена от херцогинята на Уиндзор през 1937 г.
Директорът на Музея за декоративни изкуства Оливие Габе се надява изложбата да покаже, че дизайнерката е модерна и до днес и че е сред фигурите от света на модата, които продължават да вдъхновяват, предава БТА.
През 1935 г. Скиапарели използва вестници. "Страхотно е, това е Уорхол преди Уорхол и преди Джон Галиано да заложи на същия принцип 60 години по-късно, като направи рокля от вестници за "Dior" през 2001 г.", казва Габе.
Елза Скиапарели е съвременничка на Габриел "Коко" Шанел, но е много по-малко известна.
"Двете дизайнерки, които се мразят, са твърде различни: Скиапарели произхожда от "много привилегирована среда, тя е изключително култивирана жена, част от римската аристокрация, чиято визуална и литературна култура й позволява да заеме изненадващо място", отбелязва Оливие Габе.
Шанел е почетена с ретроспектива едва през 2020 г. в Музея на модата в Париж.