Знаете ли, че всеки български сезонен плод или зеленчук, който закупите от Кaufland, е откъснат от полето в най-лошия случай вчера сутринта, а в най-добрия - тази сутрин?

Съвсем вероятно е да се съмнявате, че пътят от земята до трапезата може да е толкова кратък. Затова ще ви разкажем една история, която ще ви убеди, че дори в най-големия магазин на Kaufland можем да имаме достъп до най-добрата и свежа местна продукция.

Kaufland работи с над 120 доставчици, от които 80 са български. "Предпочитаме да работим с български производители - такава е нашата политика", обобщава Стела Първанова, търговски директор на Kaufland България.

Стела Първанова, търговски директор на Kaufland България

Снимка: Dir.bg

Един ден. Толкова е "срокът на годност" на плодовете и зеленчуците на щандовете в Kaufland. Изключение правят продукти като картофи или лук, за които срокът е два, до три дни.

"Логистичният център на Kaufland работи 363 дни в годината, за да гарантира максималната свежест и качество на продуктите, които клиентите намират в нашата верига, както и строгия контрол и прецизна система при доставките" обясни Емил Димитров, ръководител направление Логистика в Kaufland.

А това, очевидно, е и гаранция плодовете и зеленчуците, които купуваме, да бъдат толкова свежи, че чак да не е за вярване.

Затова и историята започва от 40-годишния Ивайло Малджански, малък земеделски производител от района на Пловдив, с когото Кауфланд ни срещна. Заради мекия климат и богатството от подводни води, пловдивското поле е уникално място за производството на зеленчуци. Малджански се е специализирал основно в отглеждане, пакетиране и транспорт на сезонни зелени зеленчуци. Той е един от българските производители, в чието развитие Kaufland България инвестира, като вложи 250 000 лв. за сертифициране по международно признатия сертификат по програмата на Световната банка Global G.A.P. за добри селскостопански практики. В резултат на Global G.A.P. Малджански е намалил наполовина използването на торове и препарати за растителна защита и е оптимизирал разходите си за вода. Сертификатът му е помогнал и значително да разшири пазарите, на които стъпва.

Ивайло Малджански, малък земеделски производител от района на Пловдив

Снимка: Dir.bg

Преди беритба той прави и тест за наличието на пестициди в зеленчуците. Тази година есенното му производство - от 1 септември до края на декември - включва култури, като броколи (280 дка), зеле (40 дка), салата айсберг (50 дка) и спанак (240 дка). Целогодишно земите, с които оперира (под аренда или под наем), са около 1000 дка, като на повечето от тях се сади и втора култура. Фирмата на Малджански отглежда и зелен фасул, карфиол, а от тази година и зелен пипер.

Площите на производствените обекти, на които се гледат зеленчуците, са разпръснати в района, което е предимство при неочаквани климатични катаклизми, например градушка. Онова, което обединява всичките земи е, че те са отдалечени на не повече от 2 км от основния склад и пакетировъчен център на фирмата. Складът пък се намира буквално "на входа" на Пловдив и на половин час от гигантския логистичен център на Kaufland край близкото село Стряма, в Индустриална зона Тракия.

На около 100 дка земя край село Златитрап, Ивайло демонстрира пред колеги журналисти организацията на работа по брането на есенна реколта от броколи. При отработената от него технология на работа и наличието на трактор с холандско специализирано ремарке за беритба, общо 9 души успяват да обират около 12 тона реколта дневно.

След обирането на стоката, тя се отнася в пакетировачния център на фирмата-производител, където се охлажда до 4 градуса с цел да удържи свежестта й, сортира се и се разделя по качество. Най-хубавите и правилни глави се оразмеряват на по половин килограм, измиват се, пакетират се във фолио и им се лепи етикет. Ивайло е инвестирал около 42 хил. евро в холандска машина за опаковане на броколи и айсберг.

"Последните години наблягаме все повече и повече на пакетирана стока. Тя остава по-дълго време свежа, запазва се по-лесно и е подходяща за търговия на дребно. В магазина стотици хора имат непрекъснат достъп до продукцията, ровят, пипат стоките, всеки оглежда и избира. Опаковката позволява всеки да си избере продукт, без да го замърси", обяснява Ивайло.

Снимка: Dir.bg

Възможно най-бързо продукцията на Малджански е натоварена в щайги, те са качени върху палети и са наредени в камиона. Производителят разполага с два камиона, които ежедневно доставят продукция за най-големия клиент на производителя - Kaufland. За магазините от веригата отива 40% от продукцията.

Част от зеленчуците - айсберг, зеле, броколи, се предлагат и на килограм, като, за да предложат по-голям избор на клиентите, от Kaufland приемат и зеленчуци без опаковка.  

Отделно от доставката на броколи, салата айсберг и зеле, през есенния сезон ежедневно Малджански успява да охлади, измие, пакетира и транспортира и по 5000 пакета спанак за Kaufland.

Ивайло казва, че като производител няма "минимални обеми" за доставките на Kaufland, но е "много по-добре да обещаеш количество, което можеш да изпълниш, отколкото нещо, което е неизпълнимо".

По неговите думи пресният пазар е непредсказуем. "Ако някой можеше да предскаже пресния пазар, то тогава всички щяха да са зеленчукопроизводители". Именно затова и количествата, които може да се доставят, трябва да бъдат заявени отговорно.

От Kaufland искат от производителите освен ежедневни доставки на конкурентни цени - и възможно най-високото качество, защото над 90% от плодовете и зеленчуците в магазините на компанията са клас 1.

Заради сертификата Global G.A.P. стоките на Малджански са с предимство и при поръчките от други вериги. Добрите производствени практики са основа за работа с всеки представител на retail-сектора, като именно Kaufland се оформи като лидер в налагането на стандарта за безопасност и проследимост на стоките.

От базата на производителя камионите заминават за гигантския логистичен център на Kaufland край близкото село Стряма в индустриална зона "Тракия". Пътят от базата на Малджански дотам е не повече от половин час. В логистичния център камионите с плодовете и зеленчуците се приемат до 14 часа.

Емил Димитров, ръководител управление логистика на обекта, обяснява как точно работата на логистичния център ускорява максимално линията на доставки за магазините. Именно от село Стряма се разпределят хранителните продукти за всичките 58 магазина на Kaufland в 33 града в страната. Впечатляващият като размери логистичен център съществува от 2006 година и е разположен на терен от 155 хил. кв. м, като застроената площ е 80 хил. кв.м. Той разполага със 159 рампи за камиони и 20 000 места за комисиониране - така наречените "пикинг" зони - места, от които стоката се взема за подготовка за разпределяне по филиалите.

Снимка: Dir.bg

След като доставчиците оставят стоката на рампа в склада, се извършва качествен контрол. Следи се дали стоката отговаря на всички критерии или трябва да се направи отказ, който е съгласуван с търговската дирекция на Kaufland. Ако стоката отговаря на заявеното, тя се комисионира. След това плодовете и зеленчуците се комплектоват в палети според заявките на различните магазини и се товарят в камионите, които ще я откарат до съответния филиал.

Още същата вечер плодовете и зеленчуците заминават за доставка из страната, като първи тръгват камионите за най-отдалечените населени места. Последни заминават ТИР-овете за Пловдив.

Движението на камионите се проследява сателитно, като в логистичния център наблюдават и дистанционно колко градуса точно е температурата в каросериите. В хладилните ремаркета се поддържат три различни температурни зони. За плодовете и зеленчуците температурата трябва да бъде в рамките на 13-17 градуса по Целзий.

До 5 часа сутринта всички камиони, включително тези, превозващи стоките на Ивайло Малджански, трябва да са стигнали до съответния обект в страната. Сутринта служителите на магазините започват приема на стоката, която редят по щандовете. Плодовете и зеленчуците се зареждат наново, защото предната вечер всичко, което е останало от предишния ден, е било бракувано.

Стела Първанова, търговски директор на Kaufland България, обяснява че веригата се старае да сведе до минимум брака, като залага на максимално добро изчисление на нуждите:

"Като компания с голям международен опит, ние разполагаме с много ноу-хау как да контролираме количествата. Имаме система, която следи автоматично продажбите на база час и предвиждаме какво трябва да заредим. Знаем точно колко ни трябва. Исторически сме го проследили, взели сме цялата статистика и очакваме точно колко ще се продаде... За нас бракът означава нула, затова организираме нещата така, че да не се налага да бракуваме плодове и зеленчуци. Съответно понякога получаваме обратния проблем - в 17, 18, 19 часа някои продукти вече са свършили..."

"Ние сме в един бизнес, който е жив", добавя тя - "Всеки ден се случва по нещо с него".

Снимка: Dir.bg