Режисьор: Вниманието на публиката трябва да бъде ”взривено”
"След като конфликтите на някое място утихнат и медиите спрат да говорят за тях, хората остават във вакуум" - смята Алваро Лонгория.
Лонгория е продуцент на компания, което има зад гърба си 43 документални филма, но за пръв път се изявява като режисьор в "Синове на облаците", продуциран от Хавиер Бардем. Пред събралите се в зала "Мати`Д" Лонгория разказа историята на филма, чиято идея е тръгнала от филмов фестивал в бежански лагер.
"Бяхме поканени с Хавиер Бардем през 2011 година на филмов фестивал в бежански лагер в Алжир. Нямахме дълбоки познания за мястото, но беше много различно. Когато човек отиде там, живее с бежанците в техните палатки и става част от техните семейства. Това, което намерихме с Хавиер бяха 200 души, буквално изоставени в пустинята", разказа Лонгория, според когото историята на това място заслужава да бъде разказана.
"Синове на облаците" пренася зрителите в Северна Африка, за да покаже геополитическата ситуация. Лентата търси отговора на това как може това да се стигне до там, че хората да се озоват в "пустиня в пустинята" и каква е ролята на международната политика. Според Лонгория проблемът е там, че ООН не прави нищо по въпроса и тези хора остават във вакуум.
Режисьорът разказа, че след представянето на филма в Париж не само се е стигнало до бурна дискусия, но "Синове на облаците" е довел и до дипломатически конфликт. Причината е, че коментарите на някои герои от филма са били обидни за Мароко.
"Една от основните критики е, че политическата система е несправедлива, а политическите сили, които са пример за демокрацията и спазването на човешките права, подкрепят военни действия и го правят по икономически и геостратегически причини, но винаги е по-евтино да се избегне конфликт", каза още режисьорът, според когото подкрепянето на режими, които погазват човешките права, винаги е лоша политика.
Лонгория сподели пред събралите се, че следващият му документален филм ще бъде заснет в Северна Корея, а в момента работи по филм с Пенелопе Крус. "За разлика от Сахара, ние сме чували много за Северна Корея, но всички живеем в свят, завладян от пропагандата и за много неща ни казват какво да мислим и да знаем", обясни режисьорът.
Сред останалите 10 документални филма, които се състезават за наградата на Документалния конкурс в рамките на София Филм Фест е и българската продукция "Последните черноморски пирати" на режисьора Стоян Стоянов. Сред останалите заглавия на документалната програма на тазгодишния СФФ са: "Живот почти прекрасен", "Електро Москва", "Щастие" и "Не ме напускай".