Министерството на културата в Германия и комисията на ЮНЕСКО добавиха берлинската техно музика към списъка на нематериалното културно наследство в страната.

"Получената свобода помогна за създаването на техно и клубна сцена в Берлин. Звукът и музикалната продукция са тясно свързани с града и придобиха свой собствен характер в контекста на обединението на Германия", се казва в сайта на организацията.

Диджеи, музиканти и представители на клубове от Германия настояваха да се даде на берлинското техно статут на обект от нематериалното световно наследство на ЮНЕСКО. А артистите смятат, че новият статут е важен за бъдещата съдба на този музикален жанр.

"Техното е оформило големи части от Берлин от средата до края на 80-те години на миналия век", заяви ЮНЕСКО, когато обяви новината на 14 март тази година.

Когато заговорим за световна електронна музика, някак си вътрешно се сещаме за Берлин. Клубната сцена е известна в цял свят и има защо - този град издига техното на нови висоти. Клубните занимания там са маратон. Повечето берлински диджеи също споделят, че тази музика е основна част от града. Абсолютно справедливо е да се каже, че нощният живот в Берлин не прилича на никой друг по света.

Снимка: Getty Images

"Техното се е превърнало в убежище за хората", казват.

През последните 30 години жанрът се превръща в неразделна част от идентичността на страната. А и тази музика драстично бързо постига и огромен търговски успех. Въпреки че корените на жанра се простират от средата на 80-те години както в Германия, така и в САЩ, сцената се разраства след падането на Берлинската стена. Именно тогава, когато голяма част от Източен Берлин е пуста, изоставени индустриални пространства в германската столица се превръщат в нощни клубове като известния и почитан Berghain, основан през 1998 г. Със своите експериментални електронни звуци това ново артистично движение намира отклик сред поколението, израснало по време на Студената война и в дългата сянка на Втората световна, което копнее за свобода и изразяване.

Berghain

Снимка: Getty Images

"Техното се превърна в саундтрак на духа на оптимизма след обединението", казват още от ЮНЕСКО.

Кой, къде, защо и как?

Музикалните жанрове и поджанрове могат да бъдат изключително заплетени. Това важи с особена сила за музиката, която попада под чадъра на електро стила.

Днес е още по-трудно да се постави етикет "техно", тъй като то има толкова много поджанрове, които са се породили от него. Това, което преди се разделяше само на "детройтско техно" и "немско техно", сега включва acid, hardcore, dub, minimal и много други.

Повечето хора са единодушни, че то се ражда в Детройт, Мичиган, през 80-те и началото на 90-те години на миналия век. Заслугата за това се приписва най-вече на тримата мъже, които съставляват The Belleville Three - Дерик Мей, Хуан Аткинс и Кевин Сондерсън. За кратко време техното надраства скромното си начало и навлиза в основните нощни клубове и радиостанции в Детройт и останалата част на света.

Официалната версия е, че The Belleville Three са първите, които правят тази музика, но в друга част на света някой друг пък смята, че пионерите на техното са Kraftwerk.

Междувременно в Европа през 70-те години се създава друг подвариант на техното и хората все още спорят къде всъщност е създаден музикалният жанр. Преди да дойде "детройското техно", "гръбнакът" на електронната музика са денс и диско. Второто обаче постепенно губи популярност, но продължава да се развива чрез хип-хоп, денс пънк, постдиско, хаус, различни жанрове на електронната танцова музика.

Но от всички постоянно променящи се музикални жанрове техното определено се развива най-много.

От части благодарение на Карл Кокс. Той е в играта от началото на 80-те години. От 15-годишна възраст работи като диджей и страстта му към музиката бързо го качва на главната сцена в електронната музикална индустрия. Кокс е видна фигура за рейв културата. Дори и на 60 години, той все още е диджей и дори издаде албум през 2022 г.

Карл Кокс

Снимка: Getty Images

Вторите, които имат особено влияние и са помогнали за развитието на техно културата, са самоопределилите се като "електронен пънк" The Prodigy. Te се формират в Англия през 1990 г. и никога не се установяват в една музикална категория. Понякога от тях се чува техно, после тежък пънк или рок...

Третите са френското дуо Daft Punk. Въпреки че се разпаднаха през 2021 г., те се радваха на почти 30 години заедно докато криеха самоличността си с маски.

Daft Punk

Снимка: Getty Images

Изводът ни внушава, че след като сцените в Детройт и Германия започват да набират скорост, този конкретен жанр се разпространява навсякъде. И интересът към музиката настига и Европа.

И как става това? Оказва, че според множество проучвания техно музиката има хормонален ефект върху тези, които я слушат. А благодарение на нещото, наречено Интернет, всеки може да се докосне до нея и да я усети.