Холивуд върна “Барби“ обратно в кутията
Филмът очаквано не триумфира на наградите “Златен глобус“, въпреки че триумфира в кината
"Барби" очаквано не триумфира на наградите "Златен глобус", въпреки че триумфира в кината. Донякъде ироничен е фактът, че наградата "Еми" за мюзикъл или комедия получи "Клети създания" на Йоргос Лантимос - киноекранизация на роман, разказващ историята на жена, изобретена от мъж.
Напълно разумно развлекателната индустрия не е готова да връчи големите си награди на продукция, чието заглавие представлява търговска марка. Розовият блокбастър на Грета Гъруиг обаче върна посетителите в кината и показа, че жена режисьор може да бъде начело на проект с почти 150 млн. щатски долара бюджет.
Предвид факта, че жените са едва 16 процента от режисьорите на най-печелившите филми през 2023 г., това е истинското постижение на американското кино през изтеклите дванайсет месеца, независимо какво ще се случи на "Оскарите".
Гъруиг не е първата жена режисьор, привлякла вниманието към себе си - светът на киното отдавна е признал постиженията на Катрин Бигълоу, Джейн Кемпиън, Нора Ефрон, Нанси Майърс. Сред отличените жени е и тазгодишната звезда на френската режисура Жустин Трие. Разликата между тях и Гъруиг обаче е в мащаба на заложените очаквания. Блокбастърите имат тежката задача да издържат киносалоните и студиата. "Барби" е мегапродукция, бизнес начинание, донесло приходи от почти половин милиард щатски долара, здравословна доза лятно забавление, инжектирана в пострадалото от КОВИД пандемията кино.
Филмът на Гъруиг е забележителен и заради факта, че все пак си позволява да вкара сериозни нотки в комедийния си фентъзи сюжет. Докато се взира в розовите пластмасови декори, зрителят си дава сметка, че единствено в кукления свят вече има жена президент, женски бордове на директорите и награждавания. В реалността различно изглеждащата жена - в случая старомодната стереотипна кукла, е обект на присмех заради външния си вид и наивността си. Една от знаковите сцени в иначе непретендиращия за излишна дълбочина филм на Грета Гъруиг е преследването на позволилата си да търси отговори героиня с виковете "Върнете куклата обратно в кутията!" В края на филма превърналата се в истински човек кукла е заведена на гинеколог от загрижените приятели-собственици - за да се подчертае, че в света на хората да бъдеш жена, не е розов триумф, а медицинска диагноза.
Грета Гъруиг, която е и съсценарист на филма, намира трудно своята Барби. Създателите на блокбастъра се спират последователно на Ейми Шумър, Ан Хатауей, Гал Гадот. Накрая в ролята на куклата влиза Марго Роби, която става и един от продуцентите на филма. Общото между всички споменати актриси е зрялата възраст, защото Гъруиг не планира комедия за деца или млади момичета. Тя създава блокбастър за краха и инфантилността в средната възраст - в ролята на порасналото момиче и алтер его на куклата е 39-годишната Америка Ферера, а гаджето на Барби - Кен, се играе от 43-годишния Райън Гослинг.
Талантът на Грета Гъруиг успява да позиционира "Барби" до други успешни проекти, посветени на клишетата и етикетите в женските образи като "Професия блондинка" (2001 г.) и сериала "Големите малки лъжи" (2017 г.) През 2019 г. екранизацията на "Малки жени" на Гъруиг посегна на стереотипния модел за мястото на жената и сестринската обич, стигайки заслужено до номинация за "Оскар". Шансовете на "Барби" да се окичи с най-голямото отличие в света на киното обаче са малко, независимо от качествата на филма и особено на актьорската игра - Марго Роби е истинска актриса хамелеон, вече показала пристрастност към темата за мястото на жената. През 2019 г. Роби се появи заедно с Чарлийз Терон и Никол Кидман в "Бомба със закъснител" - екранизация на истинска история за сексуален тормоз на работното място, показваща на какво са способни куклите, ако успеят да избягат от кутията.