Тенденцията в музикалния бизнес в момента е да се връщаме към хитовете от 90-те години и началото на новото хилядолетие. Това каза казанлъшкият диджей Иван Димов в интервю за БТА по повод Международния ден на диджея (World DJ Day), който се отбелязва на 9 март. Според него причините за това са комплексни. Сред тях са влиянието на социалните мрежи, достъпността на технологиите и възможността на всеки да прави музика, както и това, че напоследък в България се произвежда много по-малко музика, която успява да се наложи.

"Наблюдавам, че звученето от годините назад се връща, българската музика напоследък е в застой, авторите не създават големи хитове. Последният етап, в който се правеше много силна българска музика, беше преди около 5-6 години, когато се радвахме на страшно много български парчета. В момента се правят много песни, но малко от тях успяват да достигнат до публиката и да я докоснат", коментира той. По думите на Димов в момента социалните мрежи и в частност ТikTok създават една нова музикална среда, в която все по-често се налагат песни на повече от 20 години. "Ако преди нагласите се диктуваха от музикалните продуценти и класации, след това от броя гледания в YouTube, то сега водещ фактор, с който се съобразяват както диджеи, така и музиканти, е какво слушат младите в ТikTok", посочи той. Според него това, че развитието на технологиите позволява на всеки да прави музика, води до пренасищане на музикалния пазар, което от своя страна прави по-трудно налагането на определени хитове. "Смятам, че това също по някакъв начин кара хората да заложат на музиката от миналото", коментира Димов.

Иван Димов изрази мнение, че това от една страна е проблем, но от друга страна помага за това по-младото поколение да знае каква музика е имало преди. По негово мнение един от ангажиментите на диджеите в наши дни е да спомогнат за създаване на музикална култура, защото в дигитализирания свят в момента има прекалено много музикални стилове и течения.

Диджей Иван Димов

Снимка: Личен архив

"Смятам, че е редно по-младите да видят, че през предишни десетилетия е поставена основата на много голяма част от музиката, която те слушат и харесват сега. Коментирал съм с колеги, че в момента музикалната индустрия достигна до едно ниво, в което е трудно да надгради себе си и може би по тази причина се налага много съвременни музиканти да използват мотиви от емблематични песни от 90-те години например", каза още той. Димов изрази мнение, че въпреки всичко на социалните мрежи и дигитализацията не трябва да се гледа като на нещо лошо, а по-скоро като на инструмент да се достигнат повече хора и да се създаде музикална грамотност.

По думите на Иван Димов, който се занимава с това от почти 15 години и е едно от разпознаваемите имена в града и в страната, професията на диджея често остава неразбрана от публиката не само заради предизвикателствата на новото време, а и защото хората виждат само крайния продукт.

"Зад труда ни стоят много часове слушане и подбиране на музика, търсене и закупуване на подходяща апаратура, както и подготовка за всяко едно събитие, а календарът от събития често се простира с години напред", коментира той. Димов определи диджея като "музикален психолог", тъй като основната му задача е да създаде, както и да следва и поддържа настроението на хората. "Друго специфично в професията е, че нямаме право да показваме емоциите си, без значение какви проблеми имаме. Фактът, че си застанал зад пулта, те задължава да се преобразиш. Имал съм много емоционални моменти, в които ми се е налагало да работя. В такива случаи затварям очи, мисля за вечерта и как ще протече и изживявам всичко след това. Невинаги съм във форма, но това никога не трябва да личи", разказа мъжът.

Снимка: iStock by Getty Images

Като друго предизвикателство той отбеляза, че през последните години хората по-трудно се забавляват. Причината според него са отново социалните мрежи и това, че всичко се появява онлайн.

"Налага се да сме гъвкави в много отношения. По време на пандемията например се наложи да се правят онлайн предавания и събития, но се опитваме да се усъвършенстваме и да сме в крак с времето и с новите изисквания на публиката и на музикалната индустрия", каза още той и допълни, че е започнал работа по проекта Knews Radio - онлайн радио емисия, която се очаква да заработи скоро.

Иван Димов коментира и често обсъждания въпрос дали диджеят е музикант.

"Ако кажа, че не е, ще ми се обидят много колеги. Има много примери на българската и световна музикална сцена за диджеи, които композират музика. Мога да кажа, че всеки един от нас, независимо дали прави музика или не, трябва да е музикант дотолкова, че да има нюх и усещане и да може да отсее музиката и да каже кое звучи добре и кое не. Всеки може да пуска музика, но не всеки може да се ръководи от ритъма и от звученето и по тази причина смятам, че диджейството освен, че е призвание, иска много музикални познания и практика", обясни той.

Димов посочи, че в България има доста голяма общност на диджеите. Традиционно в годината се организират няколко семинара, на които се обменя опит и се обсъждат както музикалните тенденции, така и новите технологии. В началото на април се провежда и ежегодният конкурс SPS DJ Competition, който се организира вече за 16-та години и протича в три вечери, в които се избират стилово най-добрите диджеи на България, разказа той. Иван Димов каза още, че хората, които практикуват тази професия в Казанлък, са с много добри музикални познания и са разпознаваеми и на други места в страната.

Снимка: iStock by Getty Images

"Наблюдавам също, че у младите хора липсва интерес към тази професия, въпреки че в момента техниката, както и закупуването на музика, са много по-достъпни", посочи той.

Иван Димов подчерта, че днешният ден не е точно официален празник, а по-скоро благотворително събитие, което се организира от 2002 година насам по инициатива на Световния диджей фонд и от организацията "Нордоф Робинс мюзик теръпи", които използват музиката за лечение на деца и възрастни.

"Всеки един от нас многократно е участвал в благотворителни кампании, ние сме емоционални хора и сме винаги готови да помогнем. Смятам, че това ни е заложено, тъй като мисията ни основно е да помагаме на хората да бъдат щастливи", каза още той.