Наградите "Изборът на критиците" се присъждат от Асоциацията на кинокритиците, работещи за телевизията, радиото и интернет изданията (Broadcast Film Critics Association), която обединява около 500 професионалисти от САЩ и Канада, както и от Асоциацията на телевизионните журналисти. Тя е съвсем различна от американската Академия за кинематографично изкуство и наука, която определя наградите "Оскар" и наброява около 10 000 души от различни държави, работещи в киното. Въпреки това отличията са сред най-престижните и са показателни за шансовете, които различните продукции и артисти имат в надпреварата за най-авторитетните статуетки, раздавани в Меката на киното.

За 27-годишната си история наградите "Изборът на критиците" са прогнозирали 22-ма отличени за най-добър режисьор, 15 - за най-добра актриса, 17 - за най-добър актьор.

Кинокритиците присъдиха наградата за най-добър филм на "Всичко навсякъде наведнъж". Разказът за борбата на една жена срещу злото в паралелни вселени, който съчетава елементи на абсурдистка комедия, научна фантастика, екшън с бойни изкуства, фентъзи и анимация, водеше с 14 номинации. "Всичко навсякъде наведнъж" получи още наградите за най-добър режисьор и оригинален сценарий - дуото Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт, най-добър актьор в поддържаща роля - Ки Хи Куан (известен също като Джонатан Ки Куан) и най-добър монтаж.

Само пет от предишните избрани за най-добър филм от Асоциацията на кинокритиците са спечелили и съответния "Оскар" ("Юношество", "La La Land", "Рома", "Имало едно време в Холивуд" и "Силата на кучето") през изминалите 10 години. Шансовете на "Всичко навсякъде наведнъж" за наградата "Оскар" съответно са 50 процента. Филмът обаче несъмнено ще бъде сред номинираните във водещата категория. Силните му конкуренти са "Семейство Фейбълман" и "Баншите от Инишерин".

Очаква се режисьорите му Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт да бъдат номинирани за награда "Оскар". Те вероятно ще си съперничат със Стивън Спилбърг ("Семейство Фейбълман"), Мартин Макдона ("Баншите от Инишерин"), Тод Фийлд ("Лидия Тар").

Снимка: Getty Images

Наградата за най-добър актьор на Асоциацията на кинокритиците спечели Брендън Фрейзър с "Китът". Той се изказа много емоционално на церемонията, като напомни, че това е негово завръщане в главна роля и уникална възможност. Шансовете му за "Оскар" обаче са спорни, освен за номинация, при съперници като Остин Бътлър за "Елвис", Колин Фарел за "Баншите от Инишерин", Бил Наи за "Да живееш".

Снимка: Getty Images

Затова пък изборът за най-добра актриса на Асоциацията на кинокритиците - Кейт Бланшет за изпълнението в "Лидия Тар", затвърждава позицията й на фаворит в Холивудския награден сезон. Тя спечели вече награда "Златен глобус" и наградите на други организации на кинокритици - лосанджелиски, нюйоркски. Нейни силни съпернички са Вайола Дейвис за "Жената воин", Ана де Армас за "Блондинка", Даниел Дедуайлър за "Тил", Мишел Йео за "Всичко навсякъде наведнъж".

Снимка: Getty Images

Изборът на критиците в поддържащите роли се спря на актьорите Ки Хи Куан и Анджела Басет ("Жената воин"), чиято позиция е също много силна в наградния сезон.

Особено място заема индийската продукция "RRR", която стана неочакван фаворит. Асоциацията на кинокритиците я избра за най-добър международен филм. Отличие спечели и песента от него "Naatu Naatu", която беше предпочетена пред композиции на Тейлър Суифт, Риана и Лейди Гага. Докато в музикалната категория шансовете за номинацията за "Оскар" на "RRR" изглеждат големи, в категорията за международен филм на наградите на американската киноакадемия Индия предложи "Chhello Show", пише БТА. Номинация за "Оскар" за най-добър филм за "RRR" е много голяма амбиция, въпреки че това е един от най-високобюджетните и доходоносни индийски филми, а през лятото той оглавяваше класациите за стрийминг на Netflix.

Номинациите за наградите "Оскар" ще бъдат обявени на 24 януари. След това ще станат известни отличията на професионалните гилдии, които са много показателни за "Оскар"-ите в съответните категории, защото гласуват същите хора. Единствено наградата за най-добър филм се определя от всички гласуващи членове на Академията за кинематографично изкуство и наука.