През последните 50 години хип-хопът затвърди позициите си в Щатите и на международния фронт като музикална индустрия за няколко милиарда долара и като динамично и развиващо се движение за промяна. А когато рапът навлезе в общественото съзнание в началото на 80-те години, впечатление направи факта, че в него всъщност не се пее, защото явно...никой вече не се интересува от това, но се намери нещо в екстравагантността му, което го направи устойчив.

Това, което искаха и се търсеше, бе стабилен ритъм и рими, които да отразяват съвремието. През 80-те и 90-те години изпълнителите трябваше да говорят силно, за да бъдат чути на фона на бързите промени в обществото. Хип-хопът отдавна бе признат за обществен феномен и художествено начинание, а скритите таланти изгряваха в Холивуд, ставайки изключително богати и влиятелни бизнесмени. Той даде и на младите жени възможност да изразят себе си по начини, които до онзи момент са били немислими - да се говори за жестокостите в живия живот, намирайки отзвук в целия културен пейзаж. Развитието на жанра е историята на една музика, която се е оформяла и коментирала своя прогрес още докато е била създавана. Има много варианти и твърде много личности, които са помогнали за изграждането му, но едно нещо е сигурно: той не спи.

РАЖДАНЕТО НА ХИП-ХОПА

Елементите му се събират в квартал Бронкс в Ню Йорк. Началото на 70-те години на миналия век е по-тежко от обичайното за по-бедните части на американските градове. От едно голямо нищо - и от едно голямо въображение - се оформя хип-хопът.

ПЪРВОТО ПАРТИ И РЕВОЛЮЦИЯТА НА ХЪРК

Диджей Kool Herc има заслуга за това, че е поставил началото на "партито" през август 1973-а. Той върти една и съща плоча на два грамофона, превключвайки между тях и наблягайки на най-денс частите от песента. Това е техника, която изпълва залата с танцьори, прекарали седмици в усъвършенстване на движенията си.

Хърк е роден в Кингстън, Ямайка. Той израства, слушайки рокстеди и соул музика, която се носи във въздуха по това време в Кингстън, и също така става свидетел на местните герои - MC-тата Сър Лорд Комик, Граф Мачуки, Кинг Стит, Кинг Спорти и други.

Въпреки че Кул Хърк е едва на седем години, когато родителите му се местят в Бронкс, той е усвоил достатъчно от ямайската музикална култура, за да може да мисли по различен начин от северноамериканските си съседи. Освен това Бронкс има своя собствена, по-скромна реге култура, така че е бил наясно с развитието на ямайската музика. Когато за първи път диджейства на парти през лятото на 1973-а, усещането му вече е различно от това на другите местни изпълнители. Той свири уличен фънк, но акцентира върху ритъма, който бавно се пренася после и в нощните клубове. 

ПЪРВИТЕ ХИП-ХОП ЗАПИСИ: ВЛИЗАТ SUGARHILL GANG И GRANDMASTER FLASH

Скоро Хърк е достатъчно уверен, за да покаже своите бийтове. Сред почитателите му има хора, които впоследствие стават ключови фигури: Грандмастър Флаш и Африка Бамбаатаа.

Съвсем скоро звукозаписните компании започват да усещат възможностите. Силвия Робинсън от "Sugar Hill Records" сформира група, наречена "The Sugarhill Gang", чийто дебютен сингъл "Rapper's Delight" е първият хит в жанра, който влиза в "Топ 40" на САЩ.

Други компании, като "Winley" и "Enjoy", също издават записи, включително дебютния на "Grandmaster Flash & The Furious Five", които се преместват в Sugar Hill и през 1981-а издават считаният тогава за скандално напредничав брейкбийт сингъл - седемминутният "The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel".

ЗЛАТНАТА ЕРА НА ХИП-ХОПА: 80-ТЕ ГОДИНИ

Истински хип-хопът избухва през 80-те години на миналия век - епоха, известна като "златния век" на музиката. Всяко дете във всеки градски район се вълнуваше от жанрът, който не изискваше задължително певчески талант. Други дисциплини станаха синоним на неговия живот: графитите, бийтбокса и брейкденса. Уличната мода също се разви - от бейзболни шапки до маратонки и дрехи с дизайнерски щампи. И така лека-полека хип-хопът се наложи, защото той никога не спи.

ОТ НЕЩО НОВО И НЕПОЗНАТО ДО СЕРИОЗНА ФОРМА НА ИЗКУСТВО

За известно време жанрът е изпълнен с куриози. В средата на 80-те се появяват сериозни таланти, които успяват да пробият. Сред тях са Eric B & Rakim. Записите им, като "Eric B Is President", "I Know You Got Soul" и "Paid In Full" ставаха все по-успешни и вълнуващи. Появяват се и множество лейбъли, сред които Def Jam, Sleeping Bag, Tommy Boy, Profile, Warlock, Cold Chillin', Wild Pitch и Tuff City.

EAST COAST VS. WEST COAST: 90-ТЕ

Всеки град има собствена сцена.

В Ел Ей вече си имат World Class Wreckin' Cru, който представя меланж от рап и R&B и е достатъчно популярен, за да свири в Обединеното кралство. Освен това познати са и DJ Yella и Dr. Dre, който по-късно създава N.W.A заедно с Eazy-E и брилянтния текстописец Ice Cube. Междувременно на север Sir Mix-A-Lot се опитва да предизвика интерес към себе си в Сиатъл, а ранният му пробив е "Square Dance" от 86-а.

GANGSTA RAP MADE ME DO IT: N.W.A. И СИЛАТА НА УЛИЧНОТО ПОЗНАНИЕ

Ключова фигура в развитието на стила на Западното крайбрежие е Ice-T, продуцент, вдъхновил името си от автора Iceberg Slim. След няколко фалстарта Ice достига своя успех със сингъла "6 In The Mornin", който описва живота на гангстерите в Лос Анджелис. Този стил има потенциал и той го продължава със "Somebody Gotta Do It (Pimpin' Ain't Easy)" и "I'm Your Pusher".

Междувременно подсилени от острите текстове на Ice Cube и от неподправените улични познания на Eazy-E, N.W.A се превръщат в мегазвезди и дебютът им от 1988-а "Straight Outta Compton" става хит навсякъде. Друга фигура, която продава много плочи е и Too $hort.

Освен тях уважение заслужиха Tupac, Cypress Hill и Coolio, чийто "гангстерски рай" бе един от най-слушаните. Dre от N.W.A. пък се превърна в една от основните фигури, блестящ бизнесмен и страхотен откривател на таланти, който има решаващо значение за възхода на Eminem и Snoop Dogg.

"THE EAST" ИЗГРЯВА: BIGGIE ХИПНОТИЗИРА СВЕТА

Източното крайбрежие не приема възхода на Западното. От момента, в който N.W.A. стартира Изтокът започва да ги напада, понякога и буквално. Tim Dog, един от екипа на "Ultramagnetic MCs", издава дис тракът "Fuck Compton" през 1991-а. Съперничещите си лейбъли "Death Row" (основни изпълнители: 2Pac, Dr. Dre, Snoop Dogg) и "Bad Boy Records" (The Notorious B.I.G, ръководителят на лейбъла Puff Daddy, и Фейт Евънс) се сбиват, a ескалацията се дължи на издаването на знаковото парче на Biggie "Who Shot Ya?", което 2pac приема като подигравка. Разправията приключва след неразкритите убийства на двамата най-големи изпълнители на двата лейбъла - великолепния разказвач Шакур и майстора на фрийстайла Biggie, чието убийство се случва само няколко седмици преди издаването на забележителният му втори албум - "Life After Death". И така хип-хопът губи двама от най-големите си таланти, очевидно заради вражда.

Жанрът, който никога не спи е изграден на преизползванетo на стари ритми, но когато започват да се увеличават съдебните дела за авторски права, артистите се налага да търсят по-традиционни методи за създаване на музика, създавайки свои собствени. Това изисква по-голям бюджет и изпълнителите се обръщат към големите лейбъли, за да го осигурят. Така "Atlantic Records", с богатите си традиции в R&B и соул музиката, се превръща в крепост за следващите звезди, а известният изпълнител Busta Rhymes обвързва своя импринт "Flipmode" с "Elektra" за първите си четири албума, като по този начин се класира масово в класациите. "When Disaster Strikes" става един от най-продаваните записи за 90-те.

Lil' Kim, откритието на Biggie пък прави голям успех още от самото начало с албума "Hard Core", който се продава в почти 80 000 копия през зимата на 96-а, когато е издаден. Година по-късно Missy "Misdemeanor" Elliott стартира соловата си кариера с албума "Supa Dupa Fly", който вдига още повече нивото. Тези изпълнители имат достатъчно хъс, за да знаят, че времето им на върха не е мимолетно. Появяват се безкрайни възможности, като един хит породи още много други, както стана ясно от възхода на Wu-Tang Clan: ръководена от продуцентския гений RZA, групата не само е огромна сама по себе си, но и е отправна точка за многобройни солови кариери, като тези на Ol' Dirty Bastard, Method Man и GZA.

"THE SOUTH" ИМА КАКВО ДА КАЖЕ: 2000-ТЕ

Тъй като Югът в САЩ е родината на соула и мястото, където се ражда фънкът, може би е любопитно, че хип-хопът, повлиян и от двата жанра, успява да се наложи в южните щати. Той е бил там през цялото време, но звукозаписните компании не са подписвали договори с изпълнители от "третия бряг". Втората половина на 80-те години доказва, че това е грешка. Едва към 2000-а големите лейбъли започват да се борят да подпишат договори с изпълнители от Юга. От Вирджиния идват Missy Elliott и нейният продуцент Тимбаланд, както и ръководеният от Фарел Уилямс екип "Neptunes". И така Югът става силен.

ОБЪРКАХА ЛИ СЕ НЕЩАТА СЛЕД 2008-А?

Историята на хип-хопа навлезе в нова фаза, като такива като Flo Rida, T.I. (известен още като TIP) и 2DopeBoyz гърмяха от всеки iPad и смартфон. Независимо дали тези изпълнители са продавали много или не, ги знаехме. Феновете обикнаха Wiz Khalifa, Mac Miller, който за съжаление живя кратко, и Кендрик Ламар. След това дойде време официално на...

THE FUTURE IS A FEMALE

Разпространението на хип-хопа от 80-те години на миналия век насам доведе до появата на множество жанрове и поджанрове, използващи това, което са ни донесли пионерите на музиката. Звезди станаха Dizzee Rascal, Wiley, Lethal Bizzle, Kano и Stormzy.

Факт е обаче, че Missy и Lil' Kim са сред най-добрите и да достигнат тяхното ниво са много - Cardi B, Ники Минаж, Megan Тhее Stallion, Saweetie, Ice Spice, Lizzo, и още и още. Уви, далеч сме вече от The Sugarhill. Хип-хопът, който е нарочен през 80-те години на миналия век, обаче си остава толкова жизнен, колкото и преди. 

И както е казал Nas: "Всичко в крайна сметка ще приключи, затова се опитайте да се насладите на момента, защото времето лети, нали? Красотата на живота е, че трябва да го направиш по-добър, защото нищо не трае вечно."