Пред обектива й са заставали знаменити личности като Джон Ленън, кралица Елизабет Втора, Барак Обама и Еманюел Макрон.

Портретите на кралица Елизабет и Ким Кардашиян са я направили толкова известна, колкото и моделите й - днес прочутата фотографка Ани Лейбовиц става член на френската Академия за изящни изкуства, предаде АФП.

През целия си живот американката е увековечавала световни величия - спортисти, актьори и политици, в стилизирана обстановка, която засенчва по-личната страна на работата й.

Лейбовиц е може би най-известният жив фотограф в света - до голяма степен благодарение на емблематичните личности, които е снимала през 50-годишната си кариера.

Рядко се среща знаменитост, която да не е попадала пред обектива й: от голия Джон Ленън до световни лидери като кралица Елизабет Втора, Барак Обама и Еманюел Макрон.

Лейбовиц предизвиква сензация през 1980 г. със снимката си на голия Джон Ленън, прегърнал жена си Йоко Оно. Направена няколко часа преди убийството на бившия член на "Бийтълс", снимката обиколи света, пише БТА.

"Тази снимка съществува само защото ги познавах от десет години. Една снимка винаги е процес", сподели голямата перфекционистка в интервю през 2017 г.

Родена на 2 октомври 1949 г. в семейство с шест деца, бъдещата фотографката от Кънектикът, САЩ, открива призванието си, когато майка й дава първия й фотоапарат.

Преди да стане официален портретист на звездите, Ани Лейбовиц започва с репортажи за сп. "Ролинг стоун" в края на 60-те години. По-късно тя става негов фоторедактор.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Фотожурналистката е автор на първа страница на списанието повече от 140 пъти. С обектива си Лейбовиц прониква в интимността на обектите си, като например легендарните "Ролинг стоунс", които следва по време на световното им турне през 1975 г., дори в хотелските им стаи, увековечавайки концертите им, както и моменти зад сцената.

Снимките на Ани Лейбовиц свидетелстват и за атмосферата на 70-те години - демонстрации срещу войната във Виетнам, предизборни кампании... Фотографката е единствената, която заснема Ричард Никсън да напуска Белия дом с хеликоптер, след като подава оставка.

По думите й тогава е била на "правилното място".

Ани Лейбовиц казва, че тактиката й е да търси снимката, която никой не прави.

През 1983 г. тя напуска "Ролинг стоун" и преминава във "Венити феър", снимайки звезди на шоубизнеса - от голата и бременна Деми Мур до Арнолд Шварценегер. Всяка година тя фотографира най-актуалните актьори в специален холивудски брой, по-бляскав от всякога.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

"Като журналист трябва да си обективен, но като портретист мога да дам своята гледна точка, така че снимките ми са по-силни", обяснява тя.

Известна с екстравагантните си постановки, Ани Лейбовиц потапя чернокожата актриса Упи Голдбърг във вана с мляко или затваря двореца Версай, за да увековечи актрисата Кирстен Дънст като Мария-Антоанета.

Илюзията за величие едва не довежда до краха й - през 2009 г. тя се оказва на ръба на фалита с дълг от 24 милиона долара. Стойността на фотоархивите й тогава се оценява на 50 милиона долара.

В последния момент се стига до споразумение, но пресата се възползва от ситуацията, за да рови в личния живот на фотографката, спътница на писателката Сюзан Зонтаг - друга любимка на нюйоркската интелигенция, починала през 2004 г.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

В документален филм главната редакторка на американското издание на "Вог" Анна Уинтур казва: "Бюджетните въпроси дори не й минават през ума, но в крайна сметка тя ви предоставя изображения, които никой друг не може да създаде".

"Аз нямам два живота. Това е един и същ живот, който включва лични снимки и поръчки", казва Ани Лейбовиц. "Обичам да съм зад камерата, а не пред нея", допълва тя.

Мнозина смятат, че фотографията е застрашена от появата на инструменти с изкуствен интелект, които могат да генерират изображения от прости текстови подсказки.

Но Лейбовиц просто вижда нови възможности.

"Това изобщо не ме притеснява", казва тя пред АФП. "При всеки технологичен напредък има колебания и опасения. Просто трябва да се решиш и да се научиш как да го използваш". Според нея изображенията, генерирани от изкуствен интелект, са не по-малко автентични от фотографията. "Самата фотография не е истинска... Аз обичам да използвам "Фотошоп". Използвам всички налични инструменти".

Ани Лейбовиц ще бъде приета за чуждестранен асоцииран член на Френската академия за изящни изкуства на церемония във Френския институт. Церемониалният меч ще й бъде връчен от Ана Уинтур, с която я свързва дългогодишно сътрудничество.

Ани Лейбовиц споделя, че за нея е "голяма чест" да бъде приета в академията.

"Това обаче е по-голяма чест за фотографията", добавя тя, припомняйки, че първият фотограф се е присъединил към тази над 200-годишна институция едва през 2004 г.