Джейн Кемпиън - икона на жените режисьорки
"Сюжетите сами ме намират", казва тя, последният й филм "Силата на кучето" е с 12 номинации за "Оскар"
Джейн Кемпиън е първата жена, получила две номинации за награда "Оскар" за най-добър режисьор; първата представителка на нежния пол, спечелила "Златна палма" за филма си "Пианото"; първата с наградата "Люмиер", определяна като Нобел за кино, една от трите дами-режисьорки, носителка на "Златен глобус"...Да, новозеландката Джейн Кемпиън пише история и проправя пътя на жените към най-престижните отличия за режисьорски постижения във филмовата индустрия, предаде БТА.
Статистиката е безапелационна по отношение на половия дисбаланс в раздадените отличия за режисура от американската Академия за кинематографично изкуство и наука - едва две жени са спечелили в тази категория награда "Оскар" в последните 93 години. Това са Катрин Бигълоу за "Войната е опиат" (2010 г.) и Клои Чжао за "Земя на номади" (2021 г.), а номинираните в последните повече от девет десетилетия представителки на нежния пол са общо седем.
Джейн Кемпиън обаче е първата дама, която има честта два пъти да бъде сред претендентите за приза за най-добър режисьор на американската Академия за кинематографично изкуство и наука - през 1993 г. за филма "Пианото" и тази година - за "Силата на кучето".
Новата й продукцията е по роман на Томас Савидж, а в главните роли блестящо се превъплъщават Бенедикт Къмбърбач, Коди Смит-Макфий, Джеси Племънс и Кирстен Дънст, които също са номинирани за "Оскар" съответно за най-добър актьор в главна роля и в поддържаща роля (Смит-Макфий и Племънс), както и за най-добра актриса в поддържаща роля. "Силата на кучето" тази година е с най-много номинации за "Оскар" - общо дванадесет.
Хитовата продукция новозеландката прави за стрийминг платформата Нетфликс след дванадесет години отсъствие от голямото кино. През 2009 г. Кемпиън режисира филма "Ярка звезда", след което се отдава на работа върху телевизионен сериал.
Готическият уестърн "Силата на кучето" беше представен на кинофестивала във Венеция през септември, където веднага пожъна успех и
спечели наградата "Сребърен лъв" за най-добър режисьор.
През октомври тя получи и приза "Люмиер", наричан Нобел за кино. "Стилът Кемпиън разтърсва планетата кино от първия й филм "Ангел на масата ми" през 1989 г.", мотивираха решението си специалистите от института "Люмиер" във френския град Лион, който присъжда наградата. Според тях "стилът й се различава сред всички други, естетиката й е необичайна, а поезията - мълниеподобна".
През януари новозеландката спечели награда "Златен глобус" за най-добър режисьор, като стана едва третата жена, отличена в тази категория в близо 80-годишната история на отличията, присъждани от Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд. Сред номинациите е и на американската Гилдия на режисьорите.
А втората в кариерата й номинацията за "Оскар" за най-добър режисьор беше обявена преди дни. Кулминацията на американския награден сезон в киното е на 27 март, когато Академия за кинематографично изкуство и наука ще обяви и носителите на отличията си.
Независимо дали Кемпиън ще получи статуетката или не, приливът се обърна, коментира британският в. "Гардиън". В момента талантливи жени режисьорки работят в САЩ, Европа, в Латинска Америка и Близкия изток. И по един или друг начин всички те в известна степен дължат това на Джейн Кемпиън. Вратата беше затворена твърде дълго, тя помогна да се отвори, коментира още британският в. "Гардиън".
Актьорът Бенедикт Къмбърбач определя Кемпиън като "ключовата икона" на женското движение. "Тя е страхотен режисьор и много влиятелна жена в нашата индустрия. Тя се справя толкова умело с всичко това и е нелепо скромна", казва той.
Досега името на Кемпиън обичайно се свързваше с "Пианото" - филмът, с който тя започна смело да навлиза в традиционно смятаната за запазена за мъжете територия на режисьорите. С тази продукция тя стана първата жена-режисьор, отличена със "Златна палма" на кинофестивала в Кан през 1993 г. Освен номинация за "Оскар" за най-добър режисьор за "Пианото", новозеландката взе наградата на американската Академия за кинематографично изкуство и наука за най-добър сценарий.
Всъщност кариерата на Кемпиън тръгва от кинофестивала в Кан, където през 1986 г. е представен късометражният й филм "Peel". Тя работи по него в студентските си години. Джейн Кемпиън започва да изучава тънкостите на кинематографията в Австралия, когато е на 27 години. "Рeel" печели "Златна палма" за най-добър късометражен филм и тя става първият представител на Нова Зеландия с отличие от кинофестивала в Кан. Следва това за режисьорско майсторство за "Пианото" през 1993 г., а 21 години по-късно е и първата дама, оглавила международното жури на форума. Кемпиън споделя, че за нея фестивалът е като "митично и вълнуващо" място, където "могат да се случат невероятни неща". "Знам това, защото това стана с мен", добавя режисьорката.
Много от филмите на Джейн Кемпиън са посветени на различията между половете, като главните й героини са жени. След "Пианото" тя прави "Портрет на една дама" (1996 г.) с участието на Никол Кидман, следват "Свещен дим" (1999 г.) с Кейт Уинслет, "Нож в раната" с Мег Райън (2003 г.) и "Ярка звезда" (2009 г.). След това два сезона режисира телевизионния сериал "Повърхността на езерото", в който участва Елизабет Мос. "Силата на кучето" е първият филм на Джейн Кемпиън, в който главният герой е мъж.
"Сюжетите сами ме избират. Чувствам се късметлийка, защото след като една история започне да се оформя в главата ми, мога да я видя докрай - малко като дъщеря ми, която е толкова решителна, когато иска да получи нещо", казва Кемпиън пред френски медии. Тя е разведена, а дъщеря й Алис Енглърт е актриса.
В интервю за "Ню Йорк таймс" режисьорката признава, че е свикнала да скицира идеите си в големи тетрадки. Новозеландката предпочита всичко да е на хартия, като складира купища листове.
Тя признава, че не знае дали ще направи друг филм, макар че се чувства пълна с енергия и вдъхновена да продължи да работи. Сред най-новите й проекти е отварянето на филмово училище в родината й, където заедно със свои приятели планира безплатно да обучава режисьори. Сред заявилите желание да се включат в проекта е София Копола.