През 1969 г., Елиът Гулд е невероятна суперзвезда и дори секс символ - заради участието му в "Bob & Carol & Ted & Alice". 

Кино икона от 70-те години на миналия век, Елиът Гулд днес вероятно е най-известен с ролите си в "Приятели"- бащата на Рос и Моника, много култов образ и още по-пъстрия персонаж Рубен Тишкоф от филмите за "Бандата на Оушън". Тишкоф е богатият благодетел, който финансира престъпния обир на Дани Оушън.

Но много преди това изиграва роля, аплодирана и до днес - той е Филип Марлоу в "Дългото сбогуване", сатира на режисьора Робърт Олтман по новелата на Реймънд Чандлър, която тази година отбелязва 50 години от излизане на екран - 1973-а.

Алфред Хичкок и Куентин Тарантино похвалиха филма, а братята Коен казаха, че е оказал неимоверно влияние върху "Големия Лебовски". Роджър Ебърт в крайна сметка го добави към списъка си със страхотни филми и през 2021 г. беше избран за съхранение в Националния филмов регистър на Съединените щати от Библиотеката на Конгреса.

"Дългото сбогуване" беше изключително значима възможност за мен. Дейвид Пикър ръководеше "United Artists" и ми се обади, а аз имах нужда от работа. Срещнахме се и той ми даде сценария на Лий Бракет", разказа по-рано тази година Елиът Гулд по повод юбилея на филма. 

Пикър изпратил сценария на Робърт Олтман. "И Боби ми се обади от Ирландия, където завършваше "Images" със Сузана Йорк. Боб ме попита какво мисля за Марлоу. Казах: "Винаги съм искал да играя този човек", а Боб каза: "Ти си този човек". Това беше началната сцена", спомня си още чаровникът Гулд. 

Тогава той е в период, когато се опитва да успее като продуцент.

"Беше ми много трудно, защото си мислех, че съм успял. Струваше ми се, че имам много плодотворна, обещаваща кариера като продуцент. Познавах химията, но ми трябваше екип от хора, с които да работя, които ми вярват. Първата ми жена (Барбра Стрейзънд-бел.а) ми каза: "Ти си глупав, нямам ти доверие". Отвърнах: "О, Барбра, никога не съм ти казвал, че съм умен. Но повярвай ми, със сигурност не съм глупав. С времето открих, че повечето хора не могат да се доверят на това, което не разбират. И тя каза: "Може ли да ми обясниш?". Отговорих: "Не, трябва да разбереш сама. Всеки от нас е различен по свой начин".

В "Дългото сбогуване", Боб оставя Елиът да импровизира.

"Снимахме в болница и чух смъртен вой в друга стая. Казах на един лежащ човек: "Кажи на съседа си, че не боли да умреш." Боб ми позволи да го направя. Продължих: "Кажете на ш....... вселена, че не боли да умреш. Понякога боли да живееш. Понякога боли да живееш в среда, която е толкова аморална и толкова ш.....корумпирана. Но не боли да умреш"

Елиът Гулд е роден в Бруклин, Ню Йорк, на 29 август 1938 г. Той е единствено дете на Люсил и Бърнард Голдщайн, детството му е сравнително бедно. Майка му пести за уроци по публична реч, сякаш това негово мърморене може изобщо да бъде "опитомено", пишат кино критиците. Започва да играе из прашните квартални театри и в един момент стига Бродуей. 

Със Сибил Шепърд в "The Lady Vanishes"

Снимка: Getty Images

Това че отстоява ролите си, коментира така: "Двете неща, на които дължа живота си, освен на майка ми, която ме е родила, са филмовата камера и философията. Веднъж видях мисъл на преспапие, която гласеше: "Най-великият артист е детето, по време на игра". После открих, че това е мисъл на Пикасо". 

Снимка: Getty Images

Много фенове го харесват за това, че играе герои, които въплъщават недоволната младеж от края на 60-те и началото на 70-те, започвайки с ролята на Тед Хендерсън в споменатата секс-лудница на Пол Мазурски "Bob & Ted & Carol & Alice". 

"Това е единственият път, когато имах номинация за "Оскар", така че можете да си представите колко приятно беше. Освен това го намирам за малко неудобно. Спомням си, че Джак Никълсън също беше номиниран за първи път за "Easy Rider" и ми каза: "Няма да спечелиш. Няма да ме победиш в това". Аз не мисля така. Не се състезавам. Просто искам да стигна до дъното на нещата и да съществувам. Това е. И така, Гиг Йънг спечели тогава, но Джак постигна голяма слава и успех", разказва Гулд пред "48HILLS".

С колегите от "Бандата на Оушън"

Снимка: Getty Images

Гулд вярва, че истинската скромност и смирение са предимство. Играл е и в напрегнатия култов за онова време екшън "Capricorn One".

Бракове

Барбра Стрейзънд привлича вниманието на Гулд, когато се явява на прослушване за продукцията на Бродуей от 1962 г. "I Can Get It for You Wholesale", в която Гулд вече е избран за главната роля.

"След последния кръг от кастинга, ѝ казаха: "Благодаря". Тя стоеше там, много объркана, че не знае какво ще се случи и изрецитира телефонния си номер: "Значи някой ще ми се обади, нали?". Спомних си номера й и й се обадих", сподели Гулд по време на интервю за "CBS Sunday Morning". 

Когато Гулд и Стрейзънд се срещат, все още не са известни. Тя набира скорост по-бързо и в пресата му лепват прякора "г-н Стрейзънд". Заедно ги наричат "олицетворение на блясъка на 60-те". 

Макар че в действителност животът им не бил така лъскав, коментира в книгата си от 2010 г., "Моята страст към дизайна" актрисата и певица. Живели в малък апартамент с една спалня и третия съквартирант бил плъх на име Гонзола.

Гулд също е говорил по темата, пред "Playboy", признавайки, че най-хубавите му спомени от Стрейзънд са от тези дни, "когато живеехме заедно, преди да се оженим".

Двойката се разделя през 1969 г. и официализира развода си две години по-късно, през 1971 г.

С Барбра

Снимка: Getty Images

Славата и амбицията на Стрейзънд допринасят за напрежението в брака. Гулд каза пред "The Independent", че е било трудно да си женен за някой, който е "женен за успеха си", добавяйки, че той и Стрейзънд са стигнали толкова далеч, колкото са могли. 

Пред списание "Time" от 1970 г. Стрейзънд признава, че "не е била достатъчно внимателна" към проблемите на съпруга си, докато са били заедно. "Сигурно му е било много трудно. За актьорите е по-безопасно да не са женени един за друг". 

Гулд има свое мнение: "Бракът с Барбра беше фантастично преживяване. Имаше много шоколадово суфле и подобни неща, но беше и като вана от лава". 

Гулд и Стрейзънд останаха в сравнително добри отношения. "След като сте обичали някого, той става част от това, което сте били и следователно част от това, което сте", каза Стрейзънд пред "The New York Times" по отношение на връзката й с Гулд.

Десетилетия по-късно Гулд каза пред "CBS Sunday Morning" защо бракът им е приключил.

"Не израснахме заедно и причината за това беше, че Тя стана по-важна от "Нас".  Но никой няма това, което имаме ние. Имаме нашите изживявания, спомени, нашето дете". 

Снимка: Getty Images

След това Гулд се жени за актрисата Дженифър Богарт - два пъти. Двамата имат кратък двугодишен брак от 1973 до 1975 година и се женят повторно през 1978 г. Имат две деца - Самуел и Моли. После отново се разделят през 1989 г.

Работил е с много от най-добрите режисьори на няколко десетилетия. В кариерата си Гулд е имал много скъпоценни моменти - с Хичкок, с Бергман - "Докосването". В един момент, за да издържа семейството си работи почти всичко, което му падне и мнозина отчитат това като грешка. Ангажиментите намаляват, но много от старите му приятели, като Уорън Бийти, все пак го викат и за по-малки роли.

"Трябваше да се примиря с амбициите си", казва той.

"И сега се чувствам много благословен. Искам да живея в равновесие. Знаете ли тази дума? Вчера срещнах една монахиня и тя ми говори за това - равновесие. Това означава един вид баланс. Бъдете в равновесие," казва той.