Номинациите за наградите на Гилдиите на режисьорите и актьорите разкриват реалното състояние на надпреварата за Оскарите
След две поредни години, в които топ отличието на професионалната организация беше присъдено на жени и впоследствие те триумфираха на Оскарите, отново настана време за мъжка доминация
Номинациите за отличията на американските Гилдия на актьорите (SAG) и Гилдия на режисьорите (DGA) дават реална представа за надпреварата за наградите "Оскар" на Американската академия за кинематографично изкуство и наука, гласуването за които вече започна, съобщава сайтът Deadline.
След наградите "Златен глобус", които бяха раздадени на 10 януари, започна прегрупиране на силите и подготовка за същинската битка, първо с номинаците на актьорската гилдия, а след това и на режисьорската.
Номинациите на двете професионални организации са първите два основни индикатора, които показват какви са реалните настроения преди началото на гласуването за "Оскар"-ите.
Първи своите номинации обявиха от американската Гилдия на продуцентите, чиито призове също са сериозен барометър за успех в оскаровата надпревара. След съобщението картите им бяха поставени на масата, разкривайки какво е мнението на индустрията в настоящия момент.
И така, какво ни каза Гилдията на режисьорите?
След две поредни години, в които топ отличието на професионалната организация беше присъдено на жени - Клои Чжао за "Земя на номади" и Джейн Кемпиън за "Силата на кучето", и впоследствие те триумфираха на Оскарите, отново настана време за мъжка доминация.
Въпреки че за наблюдателите едва ли е изненада кои режисьори попадат в селекцията - Стивън Спилбърг за "Семейство Фейбълман", Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт за "Всичко навсякъде наведнъж", Мартин Макдона за "Баншите от Инишерин", Тод Фийлд за "Лидия Тар" и Джоузеф Косински за "Топ Гън: Маверик", някои пропуски ги карат да повдигат вежди.
Извън надпреварата за приза на Гилдията на режисьорите остават Джеймс Камерън, чийто "Аватар: Природата на водата" не намери място и сред номинираните от актьорската гилдия, и Баз Лурман за "Елвис".
И въпреки добрата година за жените и напредъка по отношение на тях, демонстриран от режисьорската гилдия през последните няколко години, тази година от шанса да се съревновават за водещата й награда бяха лишени Сара Поли за "Жените говорят", Джина Принс-Байтууд за "Жената воин", Чиноние Чукву за "Тил", Мария Шрейдър за "Нейната дума".
От друга страна номинациите за наградата за режисьорски дебют поемат в напълно различна посока. Отличието за най-добър първи пълнометражен ще си оспорват четири жени и един "самотен" мъж - Шарлот Уелс за "След слънце", Одре Диуан за "Събитието", Алис Диоп за "Свети Омер", Антоанета Аламат Кусянович за "Мурена" и Джон Патън Форд за "Емили Престъпницата".
Номинациите в тази "независима, силно международна и преобладаващо женска" група може би дават насока, че идва бъдещо поколение режисьори. То ще изглежда много по-различно от почти изцяло белия мъжки списък (Даниъл Куан е азиатец), към който ще бъде насочено цялото внимание тази година.
Ако близкото минало е някаква индикация, поне един от номинираните за наградата на Гилдия на режисьорите за постижения в областта на игралния филм ще остане извън надпреварата в съответната категория на Оскарите. Неговото място вероятно ще заеме режисьор на чуждоезичен филм и много вероятно няма да го получи жена. Според наблюдателите е възможно сред претендентите за режисьорския приз на американската киноакадемия да попаднат Едвард Бергер за германския военен филм "На западния фронт нищо ново" или С.С. Раджамули за "изключително изобретателния" индийски епос "RRR".
Колкото до номинациите на американската Гилдия на актьорите, не може да се отрече, че за 29 години организацията постигна много, подобно на режисьорската гилдия, която от 75 години предсказва накъде ще задухат оскаровите ветрове.
Миналата година и четиримата актьори, които спечелиха награди на актьорската гилдия - Джесика Частейн, Уил Смит, Ариана ДеБоуз и Трой Коцур, впоследствие триумфираха в съответните категории на Оскарите. Миналогодишният носител на топ отличието на американската киноакадемия "CODA: Дете на глухи родители" получи летящ старт именно, след като спечели еквивалента на приза за най-добър филм на актьорската гилдия - за изключителен актьорски състав, припомня БТА. Същото се случи и с "Паразит" - през 2020 г. южнокорейската сатира грабна водещия приз на Гилдията на актьорите, след което сътвори история на "Оскар"-ите.
Понякога, макар и много рядко, се случва актьор да спечели "Оскар", без първо да е номиниран от актьорската гилдия.
Очаквано в тазгодишния списък попаднаха Остин Бътлър, Колин Фарел, Брендън Фрейзър и Бил Наи. За наблюдателите беше неочаквано и приятно изненадващо да видят в него името на Адам Сандлър, за сметка на актьори от ранга на Том Круз и Хю Джакман, които се надяваха да получат номинации от актьорската гилдия, но се разминаха с тях.
Женското актьорско присъствие е толкова силно тази година, че беше неизбежно някои от заслужаващите признание превъплъщения да бъдат пропуснати. В надпреварата за най-добра актриса в главна роля очаквано намериха място Кейт Бланшет, Вайола Дейвис, Ана де Армас, Даниел Дедуайлър и Мишел Йео, докато извън нея останаха Оливия Колман, Марго Роби и изненадващо - Мишел Уилямс за ролята й в "Семейство Фейбълман" на Спилбърг.
Уилямс можеше да бъде фаворит за поддържаща роля, ако отрано не се беше отказала от кампанията и не беше насочила вниманието си към категорията за главна роля, смятайки, че превъплъщенията в образа на майки трябва да бъдат възнаграждавани. Решението й не се оправда пред актьорската гилдия, но е възможно да получи отплата на Оскарите.
Мишел Уилямс, както и Марго Роби са сред номинираните във водещата категория за изключителен актьорски състав като част съответно от "Семейство Фейбълман" и "Вавилон".
За някои включването на "Вавилон" на Деймиън Шазел в надпреварата за топ отличието на актьорската гилдия може и да е изненадващо, но следва логичният въпрос: "Защо? Това е филм, в центъра на който са Холивуд и актьорите".
Споменавайки това, наблюдателите се питат дали Гилдията на актьорите не създаде завладяващ сценарий, който може да се повтори и на "Оскар"-ите. Могат ли Елвис Пресли и Мерилин Монро, които приживе никога не са били номинирани за награда на американската киноакадемия, да се окажат в надпреварата чрез Остин Бътлър като Краля на рока и Ана де Армас като екранната икона. Не би ли било интересно?
В поддържащите категории нямаше нито един шок сред цялото море от възможности. При мъжете място в надпреварата очаквано намериха Пол Дейно за "Семейство Фейбълман", Брендън Глийсън и Бари Киогън за "Баншите от Инишерин", Еди Редмейн за "Добрата сестра" и Ки Хи Куан (известен и като Джонатан Ки Куан) за "Всичко навсякъде наведнъж". Куан - бившето дете звезда от "Индиана Джоунс и Храмът на обречените" и "Дяволчетата", затвърди позицията си на фаворит в наградния сезон и устремът му към "Оскар" изглежда неудържим, след като ролята му донесе и "Златен глобус".
При дамите силна изглежда позицията и на Анджела Басет, която също спечели награда на Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд за поддържаща роля за "Черната пантера: Уаканда завинаги". Тя ще срещне силна конкуренция в лицето на Кери Кондън за "Баншите от Инишерин", Джейми Лий Къртис и Стефани Хсу за "Всичко навсякъде наведнъж", и Хонг Чау за "Китът".