В Месеца на жената ви срещаме с една от най-успешните дами в българския музикален бизнес - Станислава Армутлиева, по-известна на широката публика като Саня. Тя е човекът "зад сцената", който притежава безпогрешен нюх за таланта и има способността да превръща мечтите на хората с потенциал в реалност. Разбира се, това се случва с много и постоянен труд, който стои и в основата на всички постижения на "Вирджиния Рекърдс" - компанията, на която тя е управител.

Саня е организатор и на единствения по рода си международен творчески лагер за писане на песни у нас - Sofia Songwriting Camp, който миналата година отбеляза изключително високи резултати. Сега предстои неговото второ издание, за което в България ще пристигнат 20 от най-големите звездни хитмейкъри от цял свят.

Пред Life.dir.bg Саня разказа повече за предстоящото събитие, както и за това какво е да бъдеш жена в един мъжки бизнес.

Вижте снимки >>

Как се роди идеята за Sofia Songwriting Camp?

От 2001 година се занимавам с менажиране на автори и авторски права. Работим с някои от най-големите компании в тази област. Творческите лагери за писане на песни са обичаен начин за създаване на творчески моменти в развитите музикални пазари. Преди няколко години ме поканиха да присъствам на един от най-успешните такива лагери - Song Expo. Озовах в Трондхайм, Норвегия, където станах свидетел на уникална случка - едва за няколко дена 40 човека в 10 студия произведоха невъобразим брой уникални парчета с качества на световни хитове. Точно на този лагер се роди един от най-големите хитове на Рики Мартин и Малума - "Vente Pa Ca". В мое присъствие пратиха парчето към мениджмънтите на двамата изпълнители и светкавично получиха одобрение. Там чух за първи път и страхотна композиция, която по-късно се превърна в сингъла на Жана Бергендорф "Докрай". Върнах се от Норвегия с мечтата някой ден да осъществя подобно събитие и в България.

Колко време ви отне реализирането?

Около 2 години, докато намеря време да се занимая с конструирането на цялата идея, да обуча екип по осъществяването, да намеря подкрепа и да осигуря място, където да се проведе творческият лагер. Усилията по организацията са много. Изпитание е да накараш световноизвестни автори да повярват, че идването им тук няма да бъде загубено време. В началото дори не си дадох сметка за това, но съм благодарна на онези, които имаха вяра в мен и потвърдиха участието си. Един такъв лагер е и финансово усилие, защото трябва да осигуриш транспорта на тези хора от различни точки на света, да обезпечиш настаняването и храната им, да наемеш оборудване, пространство... Един ден по време на среща с екипа на Нестле, касаеща съвсем различна тема, просто споменах за тази моя идея и те така я харесаха толкова, че поискаха от мен да направя план за нейното осъществяване и не ме оставиха да се бавя. Трудно се оказа начинанието да намеря подходящо помещение в София, в което да бъдат поместени 6 студиа, за да могат участниците да взаимодействат лесно помежду си, а не да бъдат разпръснати из столицата. Лично кметът на София - Йорданка Фандъкова, и нейният екип се заеха да ми помагат в търсенето, защото идеята за подобно събитие в София много им хареса. Осигуриха ни пространство в "Sofia Tech Park", но то се оказа неподходящо, понеже стените бяха от гипсокартон и звукът от първата стая се чуваше чак в осмата... Изпаднала в пълно отчаяние, се сетих за финландските къщи на хотел "Ястребец" в Боровец. Не се и надявах ръководството на хотела да хареса идеята, но все пак си уредих среща с тях, разказах им историята и неочаквано за мен, те се съгласиха да ме подкрепят. Те са уникални хора. Лека-полека около мен започна да се оформя още по-широк кръг от съюзници. Собственикът на "Музикална къща Икономов", който е бивш музикант, още на първата ни среща директно потвърди, че ще ми помогне да обзаведа студията. Екипът на A1 Xplore Music също се вдъхнови от идеята да съберем на едно място талантливи хора от различни държави и да организираме творческа лаборатория за музика - ето как и те станаха част от отбора. На база усилията и на моя ментор в това начинание - Робин Йенсен, в София пристигнаха някои от най-интересните европейски композитори, текстописци и музикални продуценти. Така нашият лагер стана реалност.

Снимка: Virginia Records

Какъв беше резултатът от първото издание на Sofia Songwriting Camp?

За четири изключително интензивни дни създадохме 24 песни. Никой от българска страна не бе преживявал подобен продуктивен процес, в рамките на толкова кратко време. Най-важното след приключването на лагера е какъв живот ще заживеят създадените произведения. Нашата равносметка е следната - една от песните, 50% от която бе създадена от Михаела Маринова и Никол от "4Magic", стана част от новия албум на най-успешната женска K-pop група в света - "Twice", друга стана сингъл на румънската певица Бриана, трета влезе в репертоара на шведски артист, а 3 от песните излязоха на нашия пазар и оглавиха класациите тук ("Ella, Ella" на Дара, "Вселена" на "4Magic", която 16 седмици е най-пусканото българско парче в страната ни, и "Lipstick" на Ева Пармакова). Но най-важното е, че всички участници си тръгнаха от това преживяване различни - чуждите автори и мениджъри знаеха, че искат да се върнат отново, а ние научихме ценни уроци за създаването на музика. Сега, за второто ни издание, идва още по-голяма група звездни хитмейкъри.

Кое ще бъде по-различно във второто издание на творческия лагер?

Тази година решихме да предоставим възможността за работа с тези звездни имена и на талантливи хора, които не познаваме. Преди няколко дни обявихме конкурс, чрез който ще бъдат избрани двама автори, които ще могат да вземат участие в Sofia Songwriting Camp. Жури, съставено от 5-ма от популярните ни гости, ще пристигне по-рано, за да прослуша на специално публично събитие изпратените творби и да избере победителите, които ще трябва да си стегнат багажа и да дойдат с нас в Боровец.

Какъв съвет бихте дали на всички желаещи да се включат в конкурса?

Изобщо да не се колебаят да се пробват. Да пуснат кратка творческа биография и демо записи, които да ги представят по най-добър начин. Евентуална победа може да промени живота им. Това прилича на "X Factor" за автори.

Снимка: Virginia Records

"Вирджиния Рекърдс" и артистите ѝ имат редица постижения, в тази връзка каква е вашата формула за успех?

Няма сигурна формула, но все пак успехът най-често е комбинация от много работа, късмет, талант и умение да полагаш усилие. Има много хора, които имат талант, но не успяват да прескочат онзи миг, в който усилието не е удоволствие и забава. От значение е и желанието да не спираш да учиш.

Каква музика търси българската аудитория?

Музикалният бизнес е изключително труден, защото степента на риск в него е много висока. Ние никога не можем да бъдем сигурни в реакцията на публиката, когато създаваме нещо ново. Аудиторията в България е раздвоена, защото в музикалния бизнес у нас има бразда, която за съжаление разделя гилдията на две - от едната страна стои поп-фолкът, а от другата са всички останали жанрове. Както навсякъде, публиката иска музиката да вълнува, да запечатва спомени, да маркира важни моменти, да прави живота по-лек, по-приятен.

Кой е бил най-големият риск, който сте предприемали, но впоследствие се е оправдал?

Няма артист и проект, който да не е риск, включително и собствената ми дъщеря (смее се). Инвестираш време, енергия и средства, а несигурността е еднаква при всички, но при някои усилията се оказват напълно оправдани, докато при други - не.

Страхотно е, че давате шанс на млади артисти, но работите ли и с утвърдени имена на българската сцена?

Да. През последните няколко месеца работим активно със Стенли, заехме се с издаването на великолепния му последен албум "Чужди тела". Работим и с Любо Киров, на когото издадохме последните 2 албума, както и с Мария Илиева, дует "Ритон", Калин Вельов, Нина Николина, Deep Zone Project.

Снимка: Virginia Records

Месецът на жената е. Дамите многократно са доказвали своята сила и издръжливост в хода на историята, но сякаш все още леко биват подценявани. Вас подценявали ли са ви, просто защото сте жена?

Честно казано нямам спомен да са ме подценявали. По-скоро съм била свидетел на грубиянско поведение от страна на мъже в работна среда и то само у нас. Развила съм мъжки качества, за да мога да противостоя. Музикалният бизнес в световен мащаб преди 20 години беше мъжки бизнес, но сега вече не е така. Някои от най-важните играчи и ръководители са жени.

Къде се крие най-голямата сила на една жена?

За мен силата няма пол - впечатляват ме хора, които имат широк мироглед, които четат книги, проявяват доброта, емпатия, искат да променят света към по-добро, влагат усилия за каузи, надхвърлящи личния им интерес.

Кое е качеството, което най-много цените в себе си?

Мислех, че ще ме попиташ по-скоро кое не харесвам в себе си.

Може и това.

Мразя факта, че постоянно закъснявам. Имам усещането, че 100 неща чакат да бъдат свършени, но аз някак не успявам да се пласирам добре във времето. Иначе ми допада, че не спирам да искам да уча.

Как решихте да се насочите с музикално продуциране в самото начало?

Беше резултат на случайност. Затова е добре човек винаги да стои нащрек, да пази сетивата си отворени за онези неща и срещи, които могат да променят живота му. Аз всъщност съм завършила актьорско майсторство за драматичен театър. Исках да бъда актриса.

Вече не искате ли?

Не точно, но с удоволствие бих била учителка. За мен това е една от най-смислените професии и считам, че образованието може да спаси света.

Снимка: Virginia Records

Но въпреки това наскоро се снимахте в "Лошо момиче", който е третият филм, в който участвате.

Така е, но това беше жест за приятел. Актьорската професия е трудна за мен, защото не бих могла да понеса зависимостта от мнението на толкова много хора дали съм добра в това, което правя, или не и от това да зависи животът ми. Обичам независимостта, имам собствени ориентири накъде да поема всеки ден и честно казано не ме интересува колко хора ме харесват и колко - не.

Как съумявате да задържите вашия бизнес на високите му позиции толкова години?

Работя с много читави хора и градя силен екип. Да имаш музикална компания в България е истинска екстравагантност и затова ние трябва да умеем да правим всичко в областта на музиката. Отглеждам ренесансови хора, с многостранни таланти и умения (смее се). На творческите индустрии у нас хич не им е лесно.

Звучите като жена, която не се плаши от трудности.

Всеки се плаши от трудности, но важното е как реагираш на страха. В бизнеса не усещам уплаха, защото тук знанието и подготовката са сила. Повече ме е страх за бъдещето на децата ни...

Като майка, кой е най-важният урок, който искате децата ви да получат?

Да полагат усилия и да учат.

Естествено, родителите служат за пример на децата си, но те също могат да научат нещо от наследниците си.

Така е.

Кой бе най-добрият урок, който ви предадоха вашите дъщери?

Като родител съм на училище съм всеки ден. Алма ми преподаде урок за това, че трябва по-внимателно да се взирам в близките си хора. Един ден се събудих и осъзнах, че тя има талант да създава музика, текстове, да се изразява по неочаквани начини. Маргарита ми даде урок за това какво означава да си малък, но отговорен, организиран и независим. На нейната възраст аз никога не съм била така компактна като нея. С моите момичета се научих на търпение, загубих голяма част от егото си, започнах да възприемам децата като равни на възрастните.

Снимка: Virginia Records