След близо 22 години, повече от 20 сезона в Top Gear и още 5-6 в The Grand Tour, светата автомобилна троица официално сложи край на една различна поредица. Светът очевидно продължава напред или може би порасна, оставяйки Джереми Кларксън, Джеймс Мей и Ричард Хамънд в миналото.

Последният епизод на The Grand Tour беше излъчен на 13 септември 2024 г. и малко след това, интернет започна своя официален емоционален траур. Броят на феновете, които благодариха на тримата водещи, до този момент се измерва в хиляди.

Някои от зрителите разказват, че са започнали да гледат предаването с бащите си, а след това са прехвърлили щафетата на своите деца, мнозина изреждат своите най-любими моменти, но докато тези две предавания бяха поставили автомобилите на преден план, самото предаване беше свързано повече с най-различен хумор, обиколка на света (няколко пъти) и огромен брой обидени хора. В това отношение можем да открием, че Кларксън и компания успяха да нагнетят напрежението с аржентинци, индийци, самото BBC, жителите на Бирма, Карла Бруни и още много други.

И ако сте един от феновете, който е прекарвал време в гледането на коли за милиони долари по писта, слушал е най-абсурдни истории, много от тях лични, най-вероятно разбирате защо мнозина изпитват някакъв по-особен траур. Истината е, че колите бяха просто лепилото, което привличаше милиони хора пред екрана, при това не само от Великобритания, а от цял свят.

В зората на Top Gear, водещите имат идеята да направят автомобилно предаване, да наемат писта, където всеки един завой да бъде кръстен на рок песен или група. За допълнение, предаването ще има гост, който трябва да управлява най-обикновена кола, опитвайки се да постави най-бързото време. Разбира се, концепцията се променя през всяка следваща година, а с нея и магнитуда на Top Gear.

Автомобилните посланици започнаха да пътуват по света, изпълнявайки най-различни предизвикателства, разказвайки история за определена страна, използвайки нещо, което някога може да се определи като автомобил. Освен поглед към света на автомобилите, всеки зрител можеше да се наслади на една по-чиста и вълнуваща форма на документален филм, обогатявайки своите знания значително.

Специалните им епизоди в Африка, разходката до Виетнам на мотори, обиколката на Индия, надпреварата между автомобил и високоскоростния влак на Япония, разходка с автомобил до Чернобил, всички тези епизоди са само част от списъка с абсурди, които бяха излъчени на малкия екран. През 2015 г. Кларксън беше уволнен от BBC, след сбиване с един от продуцентите на шоуто - Ойсин Тимон. Според очевидци, водещият е искал да получи топла храна, когато приключат снимките, но екипът пристига по-късно в хотела и никой не е обърнал внимание на кетъринга.

Разбира се, BBC прекрати договора на Кларксън, макар и да последва публично извинение от страна на водещия. Историята е нелепа, но истината е, че във въпросната година, Кларксън има достатъчно проблеми. Първо се развежда с втората си съпруга, с която е бил заедно повече от 20 години, по-рано се налага да погребе родната си майка, а накрая е върнат в студиото, за да може да завърши сезона по договор.

Прогонването на Кларксън даде възможност за сключване на нов договор от Amazon и възможност да направи предаването "The Grand Tour". Ричард Хамънд и Джеймс Мей го последваха, създавайки една особено добра поредица, докато не дойде още една промяна - Amazon отпуска бюджет само и единствено за специални епизоди, тоест за пътувания по цял свят. Последваха няколко епизода със смесен успех, а накрая дългоочакваната новина беше факт - краят на предаването вече се издигаше над хоризонта.

Тримата водещи знаеха, че този момент ще дойде, но никой не подозираше кога ще се случи това. Кларксън започна да снима предаване за своята ферма, междувременно Мей има доста добър канал в Youtube, където фокусът отново са коли, а Хамънд се ориентира към свои собствени проекти. Въпреки това, носталгията продължава да остава. The Grand Tour беше предаване със собствена социална мрежа, странична рубрика в YouTube, видео игра и много други допълнителни капитали.

BBC се опитаха няколко пъти да вдъхнат живот на Top Gear и да попълнят празнината с нови водещи, но техният проект удари на камък, при това няколко пъти. На финала стана ясно, че публиката предпочита познатите лица. Мат Лебланк беше един от първите заместници, но не успя да направи чудо за Top Gear, а след една катастрофа, продукцията беше напълно спряна.

Последният епизод на The Grand Tour идва с малко горчив вкус, поради простата причина, че милионите фенове осъзнават истината - на следващият ден ще се събудят без популярно автомобилно предаване, за първи път от две десетилетия. Критиците посочват, че няма да липсва на никого, но историята е малко по-различна. Top Gear и The Grand Tour играеха ролята на "Playboy" за малкия екран. Красивите модели бяха там, но не бяха жени, а автомобили.

За един час, всеки зрител имаше свободата да помечтае и да види как изглежда светът на богатите, да разбере защо определени коли костваха няколко милиона долара и коя беше колата, довела до революция във Великобритания. Към това трябва да добавим и достатъчно мъжки шеги, включващи бира, коли, жени и много други. Да не говорим, че броят жестове, свързани с мъжки полов орган, бяха вадени на екран по най-различен начин и никой не се притесняваше от реакцията.

The Grand Tour си отива, оставяйки най-различни спомени и една огромна аудитория от фенове, знаещи малко повече за автомобили и света. Разбира се, опитите за копиране се провалиха зловещо. Top Gear имаше американска версия, немска версия, както и австралийска версия - никой не успя и издържа точно 1-2 години.

Кларксън не само устоя на предизвикателствата на времето, но заедно с колегите си успя да осигури договор за 250 милиона долара, както и годишна заплата от 13-14 милиона долара. Хамънд и Мей получиха подобни условия за работа, демонстрирайки абсолютна симбиоза на екран. Amazon платиха скъпо, но Кларксън и компания изпълниха своята част от уговорката.

Самото предаване е създадено само с една цел - да повиши значително броя на абонатите в стрийминг платформата, когато това се случи и беше потвърдено, Amazon предпочете да сложи край на това предаване, за да инвестира свободния ресурс в друго. Кларксън многократно заяви, че винаги е искал да кара колите, които му харесват, а не тези, които му предлагат. Бунтът срещу електромобилите също беше на дневен ред и когато дойде време за смяна на посоката, водещият просто отказа. Последната причина за края на една от най-дългите шоу програми е само една - всеки водещ върви смело напред към пенсия.

Кларксън е на 64 години, Мей е на 61 години, докато Хамънд е на 54 години с две катастрофи зад гърба си. Не е сигурно дали отново ще видим тези водещи в един формат, но е сигурно, че ще минат поне още толкова години, преди да видим подобно или по-добро предаване със същата тематика.