Оскарите на новия смразяващ морал
Издига се Оруелова цивилизация, която приковава на позорния стълб своите творци
На Морган Фрийман вече не се гледа като на велик актьор, способен да изиграе блестящо Нелсън Мандела в "Несломим", а на чернокож мъж, жертва на бялото потисничество. За пореден път Западът тръгва на война срещу своята история, отхвърля своята култура и събаря предците си. Издига се Оруелова цивилизация, която приковава на позорния стълб своите творци, разрушавайки статуите и забранявайки филмите или текстовете им.
Академията за филмови изкуства и науки, която присъжда Оскарите, представи на 8 септември реформата си в служба на "различността". От 2024 г. само продукциите, които отговарят на набор от конкретни критерии, ще могат да се борят за "Оскар" за най-добър филм. В подробен списък са изложени условията, които трябва да изпълняват, за да бъдат допуснати до надпреварата.
"Расовата" група на главните актьори
(както и други критерии, като пол или сексуална ориентация) вече ще се имат предвид при селекцията. Филмите трябва да показват на екрана поне един актьор, чийто произход е посочен в списъка (латино, азиатски, африкански, Северна Африка или Близкия изток и т.н.). Според президента на академията Дейвид Рубин и главния изпълнителен директор на Оскарите Даун Хъдсън тази реформа би трябвало да бъде "катализатор за трайна и съществена промяна в киноиндустрията".
Така в либерална демокрация като САЩ може да се изготви
известие за ръководство на художественото творчество,
без да се питат онези, които при все това са толкова бързи в осъждането на тиранични ексцесии на Русия или Китай. По време на Студената война Западът се бунтуваше, когато социалистическият реализъм популяризираше СССР чрез изкуството. В замяна на това, Западът се представяше като убежище, в което подривните артисти и режисьори бяха приемани като герои. Тази епоха приключи.
Цензурата вече не е в името на съветската идеология, а на "доброто".
За да съществува днес, един филм трябва да популяризира представителна извадка от предварително утвърдени от прогресисткия лагер ценности. Киното трябва да прославя визията на режима. Както при всички тоталитаризми, културата се превръща в инструмент. Нейното призвание не е красотата или емоцията, а пропаганда на морала на времето.
Един филм ще бъде избран, ако показва добра воля в борбата срещу дискриминацията. Наградата ще се дава за спазването на списък от норми, а не въз основа на художествени съображения. За да бъде толерирана, културата трябва да бъде стерилизирана и да се подчинява на добрите нрави на епохата.
Почти непоклатимата сила на цензурата се крие в нейната способност да обвинява противниците си. На онези, които имат нахалството да искат свобода на изкуството, прогресисткият режим противопоставя страданието на "жертвите", като ги поставя автоматично в
категорията на "палачите".
В този нов свят расовите категории са реабилитирани. На Морган Фрийман вече не се гледа като на велик актьор, способен да изиграе блестящо Нелсън Мандела в "Несломим", а на чернокож мъж, жертва на бялото потисничество.
За пореден път Западът тръгва на война срещу своята история, отхвърля своята култура и събаря предците си.
Издига се Оруелова цивилизация,
която приковава на позорния стълб своите творци, разрушавайки статуите и забранявайки филмите или текстовете им. Утвърждавайки наследственото чувство за вина на част от своето население, главно бяло или мъжко, тази идеология реабилитира расовите и сексуални различия. Изправяйки хората едни срещу други в името на "прогреса", либералните демокрации отслабват и се разделят. Остава ни да избягаме от
смразяващия морал на новите цензори,
мечтаейки с Роми Шнайдер в "Басейнът", смеейки се с Дьо Фюнес в "Приключенията на равина Жакоб" или плачейки с Броуди в "Пианистът". Със сигурност тези филми щяха да бъдат цензурирани на днешните Оскари. Гледането на кино означава да съзреш културата, каквато би могла да бъде: свободна, стремителна и възвишена.
Превод от френски: Галя Дачкова, Glasove.com