Даваме старт на най-вълнуващия период в годината - сезонът на абитуриентските балове.

Само три месеца преди началото на националния конкурс "Най-красивата абитуриентка", Dir.bg стартира поредица, в която най-големите експерти от модната и козметична индустрия, дерматолози и имиджмейкъри, дават съвети как бъдещите абитуриенти да се подготвят за вечерта отбелязваща началото на новото голямо приключение.

Бъдете с нас в тази красива мисия, за да помогнем заедно на очарователните български момичета да представят себе си в най-завладяващата и блестяща визия.

Dir.bg е подготвил и специални награди както за носителката на титлата, така и за финалистките в конкурса. Започваме с една изключителна дама, която познава отлично света на модата.

Ирина Лазова е моден и маркетинг експерт с над 20 години опит в създаването на успешни маркетинг стратегии, комуникации и организиране на събития, както за български, така и за международни компании. Работила е и в маркетинг отдела на University of Arts, London и по-специално London College of Communications. От 2018г. Ирина е регионален мениджър на международната модна мултибранд платформа Answear, която привлича над 11 милиона потребители месечно. Отговаря за локалната маркетинг стратегия на марката, като управлява екип между България и Полша. Завършила е моден дизайн и маркетинг в LCF (London College of Fashion) и PR в Софийския Университет.

Ирина е жена със запомнящ се личен стил, която следи и анализира най-актуалните тенденции в модата. Поканихме я да ни разкаже какво е модерно тази година и как да се справим със суматохата преди един от най-ярките лични празници в живота на едно момиче.

 

Снимка: личен архив

Сроковете, родителите и един mood boards

Не бих казала, че има правило кога да започне търсенето. Зависи изключително от самия абитуриент, неговите нагласи и ценности. Има значение дали приема повода за важен или по-скоро като задължителен елемент от израстването. Смятам че тук, родителите имат най-голяма роля и би следвало да познават детето си. Ако ще е тоалет по поръчка, със сигурност е добре да се направи проучване още преди края на годината, за да може в началото на новата да се посетят лично избраните дизайнери, да започне търсенето на платове и материали, а самата изработка да се случи през февруари-март. Това ще осигури спокойствие. Освен самата дреха, към нея са задължителни и аксесоарите, които обикновено остават на втори план, а те са не по-малко важни. В случай, че се избира готова конфекция, началото на годината е добър момент за започване на търсенето. Наличието на референции и така наречените mood boards могат значително да улеснят избора, както и да помогнат в изграждането на една цялостна визия.

Тенденциите, комфортът и практичността

Това е въпрос на личен избор. По традиция абитуриентският бал е първият официален повод за дебютиране пред света и изисква официален дрескод и подготовка. Посланието, което искаме да изпратим е лично - екстравагантността е позволена, както и вечната класика.

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg

Дали ще изберем класически модел рокля по тялото с отворен гръб или провокация в стил Риана в така наречената "рокля-омлет" от Met Gala през 2015, е въпрос на личен стил и желание. В случай, че абитуриентът е екстравагантен, комбинации като кубинки на Dr. Marten"s или кецове с копринена ефирна рокля са удачен избор. Единственото правило е човекът, който ги носи да се чувства добре, а и по възможност част от тях да могат да се използват и след празника.

Бих разглеждала тоалета за бала като инвестиция. В повечето случаи роклята или костюмът остават забравени в гардероба. Има и изключения - моята абитуриентска рокля остана актуална - облякох я 15 години след бала на сватба в Рим. Изборът на бижута и аксесоари също е изключително важен, тъй като това са предмети с емоционална и финансова стойност и имат потенциал за дълъг живот. Моето бижу за бала получих от майка ми - гривна Cartier, която някога е била колие, разделено от баба ми между трите ѝ деца. С младежкото си нехайство го оставих в карго багажа при едно пътуване в чужбина и разбира се не я намерих на пристигане. Още ми тежи.

Грешката, поуката и ползата 

Коя е най-често срещаната грешка? Да не избират тоалета си само за този ден. Хубаво е да са смели, но не безразсъдни. Ако решат да си ушият, не е нужно да е рокля като на принцеса - така наречените рокли "торти" отдавна са извън всякакви класации и признак на добър вкус. По-важни от самия модел са материята и изработката - те правят дрехата специална. Има страхотни български дизайнери, които работят с качествени платове. Една от тях е Ели Златева. Ако няма да се облича повече, със сигурност е по-добре тоалетът да се продаде - да му се даде шанс за нов живот. Българският старт-ъп Nold, както и международно известният Vestiare Collective са чудесни платформи за това. Продажбата на ушити по поръчка рокля или костюм ще е по-трудна отколкото на готова конфекция със стандартни размери.

Златното правило

Координация на цветовете или точно обратното - контраст. Един до два акцента и най- важното - комфорт, ако не можеш да стъпваш в обувките си няма как и да бъдеш елегантен.

Бъдещето на модата

Answear е мултибранд магазин - препродаваме марки, които сами се борят за успеха си. Днес за дизайнерите е изключително трудно да налагат сами собствените си марки. Епохата на иновациите в кроенето и материите е отминала за последно с времето на Alexander McQueen, Hussein Chalayn, Vivianne Westwood, без да намесваме пионерите в това, като Yves Saint Laurent, Chanel, Elsa Schiaparelli, Karl и още много. В момента битката е на ниво бизнес, финансиране и маркетинг. В този смисъл ние сме още една платформа, която помага на дизайнерите да достигнат своята аудитория.

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg