Над 2 милиона гледания и стотици коментари от чужбина в YouTube - такова е вниманието, което микс от български народни песни на изпълнителката Дения Пенчева получава в нейната интерпретация. Всъщност българските народни песни в автентичните си варианти от години набират популярност на световните сцени покрай етно ерата. Но у нас някак остават в периферията с еднотипните си видеоклипове и е ред на младите изпълнители да извадят своята музика от нафталина в гардероба.

Дения Пенчева вече тръгна в тази посока с новия си видеоклип. 

"Кемене" значи гадулка.

Дения Пенчева от години прави фоклорни песни в съвременни интерпретации и има богат набор от забравени български думи. Не обича да пипа по автентичността на изпълнението, нито по текста. Затова пък намира съвременен подход във видеоклипа към песента. 

"Исках изцяло да изляза от стереотипа на фолклорните песни, които съм правила да момента и да представя новото лице на българската народна музика. Като млад човек ми се ще фолклорната музика да има още дълъг живот и затова трябва да достигне до младото поколение по модерен начин. Няма как да остане в едно време - автентична и да се възприема от младите. Автентичен е начина на изпване, инструментите, текста. Те трябва да се запазят, за да остане народната музика за поколенията. Експериментира се с бийт, аранжимент и музика - аз държа да се запази всичко останало". 

"Кемене ми дрънка" е народна песен, превърната в модерен хит. Преди да се спре на нея, Дения се двoумяла, но я избрала заради силния текст. 

Дения Пенчева в клипа на "Кемене ми дрънка"

Снимка: Георги Малев

"Шегуваха се с мен, че това ще стане хита на свободните мъже и жени. "Кемене ми дрънка, мене ми се жени" - като мантра и като призив. Съвременната жена иска да се жени, но проблемът е, че съвременният мъж не иска. Тези ценности с брака вече не са такива, каквито са били едно време. Аз вярвам в брака и това е естественото продължение на отношенията между мъжа и жената, когато те се обичат", смята младата изпълнителка.

Самата тя е израснала в семейство, в което майка ѝ и баща ѝ са задно от X клас. 

"Ако трябва да бъда честна, за мен все още не се е появил човека, че да го поискам. В момента нямам човек до себе си, но ако се появи подходящия - ще се женя, защо не? Даже се шегуваха с мен, че след тази песен няма как да не ми се случи, толкова пъти повторих тази фраза. Вселената току виж ми върнала", смее се Дения. 

Извън кръга на шегата, клипът на "Кемене" е секси провокативен. Голяма част от публиката е скептична към подобни смели визуални стъпки. Дения е с модерен стайлинг. Наясно е, че ще и има критика, но и нови фенове. 

"Идеята на този проект е, че аз в живота си съм модерен човек. В клипа съм облечена по начин, по който аз се обличам. Няма как в шоубизнеса човек да не провокира. Провокацията обаче е премерена. Аз много се притеснявах, още когато започнахме да обсъждаме клипа с Петко Андонов и Стефан Маринов (Buddubbaz Tape Company) да не прекрачим границата. По песента работих с Алекс Нушев, който е аавтор на аранжимента на "Кемене". Парчето с него го направихме за един месец. Говорихме какво иска да види и чуе младото поколение. Нещо, което да е модерно, интересно, запомнящо се и хитово", споделя певицата. 

Освен фолклора, Дения вади и друго "от нафталина" - Читалището "Братя Миладинови", на чиято въртяща се, кръгла сцена е сниман клипа. Ръководството на читалището се съгласява да съдейства за "Кемене" и са направени три декора. Клипът е имиджов. Едната от визиите е модерна с фолклорни препратки. Другите две визии градират. В клипа има лека сюжетна линия. 

Дения Пенчева в клипа на "Кемене ми дрънка"

Снимка: Георги Малев

"Аз с носия сядам и гледам себе си на сцената в различните превъплъщения. Подтекстът е, че старото поколение гледа младото".

Старото поколение е представено и от вековна черга, тъкана от пра-пра бабата на Дения. Носи късмет на целия род и е наследство от майка ѝ. Чеиз е. С тази черга Дения се явява на конкурса "Пирин Фолк" и печели наградата на журналистическото жури.  По думите ѝ чергата носи силна родова енергия и късмет. 

"Дано носи много късмет и на проекта. Най-голямото ми притеснение беше провокацията да не бъде прекалена. Успяхме да направим така, че да не прекрачим тази граница. Беше адски студено - минус 1 градуса и над 15 часа снимки. Накрая за мокрите снимки ме поляха с две кофи ледена вода, даже малко се разболях след това. Беше доста, но си заслужаваше". 

Дения има богата професионална биография. Първите си стъпки в музиката прави едва 5-годишна, като солитска в хора на Българското Национално радио. Има дипломатическо образование. Най-важната роля в кариерата ѝ напоследък е на Светла Цветкова, която освен музикален педагог е и съветник в подбора на песните на Дения. Певицата е ученичка на именития педагог Етиен Леви -  бакалавър е по поп и джаз пеене, а Цветана Манева изгражда погледа ѝ за сценичното поведение като артист. Още преди 12 години, когато са първите ѝ професионални изяви, Дения си казва, че не се вижда в шаблона, в който обикновено се представя народната музика - с оркестър, до един красив бор или горско поточе. Като млад човек иска да представя народната музика по свой начин. Съвременното поколение няма как да гледа фолклорна телевизия от сутрин до вечер, ако е представена по този шаблонен начин, смята тя. 

"Тогава ми казаха, че няма как да избягам от автентичността в този жанр. Аз и не исках. Просто има начин фолклорната музика да продължи да живее и в бъдещето. Тогава направих въпросния микс - "Микс 2011", който се гледа от милиони. Това беше своеобразна революция в народната музика. Доста беше различно. Тази тенденция ме повлече, но толкова смел проект като "Кемене" не бях правила - етно поп. Това е бъдещето и световните звезди не случайно миксират елементи от нашия фолклор в големите хитове. Определено смятам, че има Ренесанс във фолклорната музика", споделя Дения. 

Доказателство за думите ѝ са до голяма част песните на Евровизия. Обикновено стремежа към западните маниери в музиката не увенчават появата на България на подобни фестивали с успех. Незабравимо постижение на Евровизия, например, бе явяването на Елица и Стунджи с песента им "Вода" през 2007 година - отново базирана на българския фолклор. В тазгодишната Евровизия 2022 песента "Стефания" на Оркестър "Калуш" ще представи Украйна напук на войната - тя вече е абсолютен хит в социалните мрежи, като звучи от профилите дори на украинските войници. Народна песен, съчетала фолклора с рап елементи. С други думи - имитациите на Мадона и Били Айлиш не водят в правилната посока. 

"Да, смятам че България трябва да бъде представена от песен с фолклорни инструменти и пеене. Имаме характерните за родината ни кавал, гайда, гадулка и др. Ако ние не ги популяризираме, много губим, защото имаме какво да покажем на света.  Като цяло смятам, че в манталитета ни е заложено чуждопоклонничеството. Защо да правим песни като всички други?! Така че, съвсем вероятно е да се явя на Еровизия с някакъв проект като "Кемене", но с малко повече текст и поп мотиви", казва Дения.

Дения Пенчева в клипа на "Кемене ми дрънка"

Снимка: Георги Малев

Мечтае да направи и мюзикъл и това е следващата ѝ амбициозна стъпка, която предстои. 

"Вярвам, че няма случайни неща. Исках да направя нещо по-различно. Нещо ми липсваше. Имах нужда от провокация. Така се роди "Кемене!". 

Видеото може да видите тук: