Как студенти от НАТФИЗ променят картинката
Студенти от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" създадоха поредица от кратки, 30-секундни, въздействащи видеa, посветени на информационната кампания #Променикартинката, призоваваща към опазване на околната среда от замърсяване с неправилно изхвърлени цигарени фасове и отговорно потребителско поведение. Проектът е част от колаборацията за трета поредна година между НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и Филип Морис България - компанията, която стои зад екологичната кауза.
Девет екипа от студенти във втори курс по режисура, операторско майсторство, драматургия, монтаж, звук, сценарий и продуцентство представят по провокативен и въздействащ начин своя поглед за това как да "променим картинката", като отправят апел за социално отговорно поведение и опазване на околната среда.
Колаборацията между талантите във факултета "Екранни изкуства" на Националната академия за театрално и филмово изкуство е сред арт активностите на кампанията с най-широк отзвук, а всички атрактивни видеа можете да видите в Специални проекти - Промени Картинката (promenikartinkata.bg).
За вдъхновението и креативния процес по създаването на видео творбите, посветени на #ПромениКартинката, за обучението във факултета "Екранни изкуства" в НАТФИЗ и за ролята на киното за промяна към по-добро бъдеще разговаряме с Емануил Цонев и Петър Пенев- част от екипите студенти във втори курс, създали кратките филмчета в обучението по "Социална реклама".
Каква може да бъде силата на изкуството и по-специално на киното, според вас - повече да информира или да променя?
П. Пенев: Киното може да образова, вдъхновява и провокира. Всичко е възможно според волята и желанието на автора и това е едно от нещата, което ме запали по режисурата. Разбира се най-хубаво е, когато се прави с ясна цел и кауза, когато имаш какво да кажеш.
Как преминава обучителния процес в НАТФИЗ по "Социална реклама" и как оценявате работата по конкретни задания като това за информационната кампания #ПромениКартинката?
П.Пенев: Както с всеки снимачен процес при рекламите, включително и социалните реклами, работата е доста динамична и натоварена, даже може би повече от колкото при снимането на други форми. В един такъв проект като този с #ПромениКартинката за нас студентите е изключително полезно, че можем още от втората си година на обучение в НАТФИЗ да се докоснем до света на социалната реклама с всичките му специфики, както и до реалната работна среда със сериозен партньор и истинско задание. Това много е ценен опит. След като преминах през това предизвикателство се чувствам доста по-уверен в себе си и доста по- подготвен за реалната работна среда, която ме очаква след като завърша.
За трета поредна година се реализира успешното партньорство между НАТФИЗ и информационната кампания на Филип Морис България #ПромениКартинката. Вие как гледахте на видео творбите, посветени на кампанията, от предишните издания - като вдъхновение или като "летва", която трябва да надскочите?
П. Пенев: Между студентите от различни курсове на обучение в НАТФИЗ цари една доста приятелска атмосфера, но и силна конкуренция. Възможността да "надскочим" предишните курсове в тази задача за нас беше допълнителна мотивация в работата по социалните реклами.
В тазгодишните кратки видеа имаше нови жанрове, които не са били използвани в предишните досега - научно-популярен филм, детективски, представящ "рап батъл" и други. Откъде почерпихте вдъхновение? Кое послание на информационната кампания #ПромениKартинката ви подейства най-вдъхновяващо?
Е. Цонев: От информационната кампания #ПромениКартинката научих много факти като този, че изхвърленият фас в природата не е просто едно "памуче в хартия", което ще се отмие от първия дъжд. Научих още, че цигарените фасове са направени от целулозен ацетат - вид биопластмаса и разграждането им може да отнеме до 15 години в зависимост от външните условия. Във видеото, което реализирахме с моя екип "Не оставяй улики", исках да разгледаме проблема със замърсяването на околната среда с неправилно изхвърлени фасове чрез хиперболизация и хумор. Исках да направя опит за нещо запомнящо се, което би могло да се "цитира", когато човек попадне в подобна ситуация. Някой пуши в парка, несъзнателно тръгва да изхвърля фаса си неправилно в природата, но приятел до него си спомня за видеото с "ФАС полиция" и го спира, напомняйки му защо е важно да изхвърляме правилно фасовете и другите отпадъци и да пазим природата чиста. Целта ми беше да не е назидателно, а да е чрез доза чувство за хумор. За мен начинът за справяне с проблема е чрез информиране за мащаба на проблема и разговор.
П. Пенев: Моят екип реализира видеото - заигравка с жанра на научнопопулярен филм. Идеята ми хрумна по време на разходка в парка, когато видях една катеричка да преминава недалеч от купчина неправилно изхвърлени фасове и отпадъци до една от алеите. Тогава реших да представя "изхвърления фас" като вид, обитаващ дивата природа наравно с всички други животни. Замислих се как за съжаление сме свикнали толкова много с неправилно изхвърлените фасове около нас, че тази гледка се е превърнала в "нормална" картинка за нас. Опитах се да провокирам аудиторията, представяйки тази ненормална ситуация като съвсем нормална. Открих, че през формата на един научнопопулярен филм това би било доста лесно, а в същото време атрактивно и интересно. Като малък много обичах да гледам научнопопулярни филми, така че ми беше доста приятно да се върна към тях, доразвивайки идеята си и търсейки допълнително вдъхновение.
Как останалите колеги от академията коментираха вашите творби, посветени на #ПромениKартинката?
П. Пенев: Средата в НАТФИЗ е изключително позитивна. Тъй като всички сме запознати колко труден е процесът по създаването на един завършен филм, се стараем да си помагаме и да се подкрепяме взаимно. Все пак има достатъчно място и за градивна критика. Още на идейно ниво обсъждаме с колегите си какво ще представя всеки и търсим обратната връзка на другите. Щастлив съм, че съм в среда, в която получавам разбиране и подкрепа. С колегите сме на мнение, че тази задача по "Социална реклама" до момента е най-успешната ни като колектив.
Е.Цонев: Мисля, че на колегите им харесаха тазгодишните ни видео творби. На мен лично много ми харесаха останалите видеа на екипите. Мисля, че като цяло всички видеа от тазгодишната поредица станаха много интересни и разнообразни. Сега ръкавицата е хвърлена към следващите випуски и очаквам с нетърпение отговора на колегите от следващата година! Те са готини, ще видите!
Мислите ли, че различните поколения гледат по различен начин на социалните теми като тази за опазването на околната среда от замърсяване с неправилно изхвърлени фасове и други отпадъци?
П. Пенев: Младите до голяма степен сме закърмени с идеята, че трябва да пазим природата и околната среда, тъй като тепърва предстои да я обитаваме и да създадем семейство тук, на тази планета. От друга страна по-възрастните хора, визирам поколението на моите родители и тези преди тях, вече имат изградени навици, които доста по-трудно се променят. След като видеата, посветени на #ПромениКартинката започнаха "своя живот" онлайн, коментарите под тях потвърждават наблюденията ми - посланията се приемат по-силно от публиката на нашето поколение. Все пак за нас е предизвикателството да се опитаме да накараме и зрителите с утвърдени навици и убеждения да се замислят над проблема и за това колко е важно да опазим природата чиста от неправилно изхвърлени фасове и други отпадъци. Вярвам, че ще имаме успех.
Е.Цонев : През годините забелязвам хората да променят навиците си, свързани с генерирането и изхвърлянето на боклук. Мисля, че трябва да се таргетират определени места, където има по-силно замърсяване с отпадъци. Както кампанията #Променикартинката алармира чрез креативни визии по плажовете на българското Черноморие за замърсяването с неправилно изхвърлени фасове и провокира към отговорно поведение. Такъв тип инициативи могат да се приложат и на други места с голямо замърсяване.
С какви други действия и начин на поведение в личния си живот "променяте картинката" и как вие лично давате пример?
П. Пенев: Аз самият изхвърлям разделно отпадъците си, придвижвам се почти изцяло с градски транспорт или пеша и се старая да свеждам до минимум употребата си на електрическа енергия. От доста време успешно се придържам към тези си навици. Забелязал съм, че все повече хора около мен - съквартиранти, съседи, близки, започват да ми подражават. Обяснявам си тази тенденция с това, че след като човек разбере колко е лесно да се пази природата чиста, осъзнава, че няма оправдание да не промени себе си и своето поведение. Дори започва да му доставя истинско удоволствие да допринася за опазването на околната среда.
Е.Цонев: От 2015 година у нас събираме боклука си разделно. Препоръчвам на хората да го правят и да анализират за известно време колко боклук изхвърлят. Това помага страшно много за личната статистика. В моето семейство започнахме да забелязваме колко пластмаса, хартия, стъкло и други материали използваме. Помогна ни и за намаляването на разходите, когато осъзнахме, че няма смисъл да се правят ненужни покупки, които генерират боклук и не са жизненоважни. Друг пример е купуването на по-големи опаковки от даден продукт и тяхното повторно използване или пък използването на съдове и опаковки навън за многократна употреба.
НАЙ
Кейт Мос плаче, когато гледа голите си фотосесии от 15-годишна
Скандалът с Джей Зи и връзката му с Бионсе - разликата в годините и срещата им, когато тя е на 16 г.
Нови имена доминираха в класациите на "Билборд" през изминаващата година
Майките на големите звезди: Истории за сила и жертви с трудно минало
Кейт Мос плаче, когато гледа голите си фотосесии от 15-годишна
Скандалът с Джей Зи и връзката му с Бионсе - разликата в годините и срещата им, когато тя е на 16 г.
Нови имена доминираха в класациите на "Билборд" през изминаващата година