Борбата със замърсяването изисква чиста визия и конкретни действия. Абстрактните идеи и поетичните лозунги понякога са прекрасно нещо, но съдбата на Земята се нуждае от хора на делата. Всеки от нас може да се включи веднага и да стане част от глобалната вълна срещу пластмасата.

Пътят към ограничаване на пластмасовите продукти ни показват Kaufland и двама сърфисти в специално видео. Компанията и Илияна Стоилова и Йоан Колев от сърф училище "Акаша" са съмишленици в каузата да се намали замърсяването с пластмаса от лятото на 2018 година. Тогава двамата изминаха 300 километра по източната граница на България по вода, от Дуранкулак до Резово, в първото в България предизвикателство с уиндсърф - WIND2WIN CHALLENGE. Направиха го, за да привлекат вниманието на обществеността върху проблема със замърсяването с пластмаса на водите в Черно море. Важна част от предизвикателството беше проучването на чистотата на морската вода по трасето: Илияна и Йоан бяха придружавани от морски биолози, които изследваха състоянието на морската екосистема и картографираха плаващи морски отпадъци.

Заедно с Kaufland сърфистите отправят посланието, че всеки от нас може да допринесе за намаляването на използваната пластмаса в своето ежедневие. Включително и когато ходи на пазар. Затова разказват в специалното видео, което съдържа и конкретни съвети за ограничаване на пластмасата. Те ни отвеждат в магазина, където ежедневният ритуал на пазаруване може да се превърне в поход за планета с по-малко пластмаса. Всеки от нас може да се възползва от петте начина. Още днес. Още сега.

Ето ги и тях:

1. Без пликче за плодове и зеленчуци - етикет директно върху тях или собствена торбичка за дребните. Толкова е лесно просто да вземем продуктите на природата, да ги измерим и сложим върху органичната им опаковка стикера. Платнените торбички за многократна употреба са перфектни за богатото разнообразие от плодове и зеленчуци.

Всеки може да си вземе собствени торби за пазаруване, те са чудесна, естетическа и практична алтернатива на найлоновите торбички, които за съжаление може да видим навсякъде. Те са по дърветата и цветята, по бреговите ивици и градските улици, мотаят ни се в краката, водени от вятъра. Тяхното бъдеще е в миналото.

2. Напитки в стъклени бутилки. Стъклото е великолепен заместител на пластмасата. Много изследвания сочат, че стъклените бутилки са далеч по-качествена алтернатива за течностите. Винаги избирайте напитки в стъкло. После може да използвате бутилката за вода. Практичността е само комплимент към голямата цел - намаляването на пластмасовите опаковки.

3. Продукти с картонени, хартиени и метални опаковки. Щандовете на Kaufland предлагат все повече продукти в такива опаковки, които могат да бъдат ползвани отново. Богатият избор от алтернативи на пластмасата е от ключово значение. Ежедневният пазар се превръща в кауза за по-чиста и хармонична околна среда.

4. Торбичка за прясно изпечен хляб. Насъщният също не се нуждае от найлон. Хартиените или платнени торби идват на помощ, за да спасят хляба от пластмасата. Топлият, прясно изпечен хляб често по-вкусен вариант от опакованите продукти.

5. На касата торбичка за многократна употреба или рециклируема. На финала на ежедневния ритуал в магазина е време за прибирането на покупките на касата. В Kaufland изборът е голям - торбички за многократна употреба и рециклируеми. Механичното слагане на продуктите в найлон е рефлекс от миналото. Лесно можем да намерим варианти, които превръщат обикновеното пазаруване в конкретно полезно действие.

Както ни показват Илияна и Йоан, пазаруването може да не е само потребление, но и съпротивление срещу пластмасата.

Kaufland вече няколко години прилагат конкретни мерки срещу нея. От 2013 г. компанията не използва микропластмаса при производството на собствени марки козметични, санитарни и хигиенни марки продукти, както и перилни и почистващи препарати. В Kaufland работят по план до 2025-а да намалят пластмасата с най-малко 20%, а пластмасовите опаковки на собствените им марки продукти да бъдат са 100% рециклируеми. До края на 2019-а ще изключат от асортимента си определени пластмасови стоки и ще ги заменят с техни устойчиви алтернативи.

Много от опаковките на продуктите на собствените марки на Kaufland са от материали, сертифицирани спрямо строгите изисквания на FSC (Forest Stewardship Councils®, което гарантира, че опаковките са от контролирани източници за производство на дървесина. Много напитки и млечни продукти са в стъклени бутилки и буркани, а техните K-Take It Veggie продукти  вече са в опаковки от над 70% хартия вместо пластмаса.

Фактите показват,  че пластмасовите продукти най-трудно се разграждат. Според данните 85% от всички морски отпадъци в българската акватория са от пластмаса. Походът за чисто море и качествена околна среда може да започне още с пазаруването. Още сега.

Снимка: Kaufland