Когато става въпрос за иновации в домашното обзавеждане и дизайн, не можем да отречем, че ИКЕА винаги е била лидер и визионер. Основната концепция на бранда да предложи широка гама от модерни, функционални и достъпни решения за дома, е водеща за бизнеса на шведската компания. Това довежда и до създаването на някои емблематични продукти, които могат да се открият в домовете на милиони хора по света. Такива са например любимите етажерки BILLY и KALLAX, креслото POANG (проектирано още през 70-те години на миналия век), масичката LACK и много други.

Освен с дизайна си, ИКЕА се отличава и с множество функционални решения за нас, потребителите, особено когато дойде ред да сглобяваме мебелите си у дома. Знаехте ли, например, че брандът е първият, който изпраща своите продукти разглобени и в плоски опаковки (в т.нар. "flat pack"), за да са по-лесни за транспортиране на момента с личния автомобил? Тази иновация е измислена още през 50-те години на XX в. и води до промени в мебелната индустрия в световен мащаб. А малко по-късно компанията дава и друго решение за по-лесно сглобяване на мебели в домашни условия - говорим за емблематичния шестограм (Allen key). Е, ИКЕА не измисля това умно уръдие на труда, но пък вижда огромния му потенциал и го нарича "нашия хитър малък инструмент". И да, вкаран в масово производство и употреба, ключът предизвиква революция, тъй като неговото използване елиминира нуждата от цял куп други инструменти за монтаж.

 

Снимка: ИКЕА

Въпросът е дали този универсален ключ ще продължи да съществува в историята напред и изобщо какви са тенденциите в мебелната индустрия? Допитахме се до специалистите от ИКЕА за повече подробности "от кухнята". Ето какво сподели за нас Васил Василев, мениджър "Асортимент" в ИКЕА България.

 

Васил Василев, ИКЕА България

Снимка: ИКЕА

С мисъл за утрешния ден

Познавам много хора, които мислят, че в нашия бранш няма място за творчество и въображение. Но това съвсем не е така - често иновациите, развитието и новите решения идват отвътре. От силната вяра на някой човек, че нещата могат да се случат по-добре, по-умело, по-лесно и по изцяло нов начин. А когато всичко това се съчетае с голямата цел за пестене на ресурси, определено си заслужава да бъдеш още по-вдъхновен. Всъщност кръговият бизнес модел обуславя до голяма стрепен продуктите и услугите, които ние в ИКЕА разработваме и предлагаме.

Нашата амбиция е до 2030 г. да се превърнем в компания с отрицателен въглероден отпечатък, използвайки само възобновяеми или рециклирани материали. Пътят на тази така важна трансформация най-естествено започва от етапът на проектиране на продуктите. И ето тук залагаме на 3 много важни принципа:

Мебели, които се движат и растат заедно с вас

Снимка: ИКЕА

Целта е да удължим живота на продуктите колкото се може повече. Ето защо тяхното планиране включва функционалност, възможност за лесен монтаж, демонтаж и поправка. Знаем, че ежедневието на хората днес е много динамично, затова ИКЕА внедрява решения, които да са полезни и едновременно с това да улесняват както сглобяването, така и разглобяването (без, разбира се, това да влияе на външния вид и дълготрайността на продуктите).

Пример за такова решение е клиновидният дюбел (wedge dowel) - с един "клик" хората могат да монтират мебели, като това заменя инструментите и всички необходими крепежни елементи в производството. Тази сглобка вече присъства в наши големи серии - мебелите за кухня и баня ENHET, за дневна EKET и VIHALS, за спалня PLATSA и IDANAS, като предстои да навлиза все повече.

Интересното е, че клиновидният дюбел е изобретен от инжeнери на ИКЕА в нашия развоен център в Елмхулт, Швеция, който дизайнерът Йон Карлсон оприличава на "работилницата на Дядо Коледа" - там се създават новите продукти от скици до пълномащабни прототипи. Така, както някога е бил създаден емблематичния люлеещ се стол POANG, който помага на хората да се отпуснат и да почиват активно в своето лично пространство.

По пътя на кръговия дизайн

Когато създаваме продукти в ИКЕА, ние мислим най-напред за техния пълен жизнен цикъл. Ето защо още при етап проектиране на продукта, компанията влага големи усилия той да бъде адаптивен, т.е. да може да се поддържа, ремонтира и демонтира така, че да се мести лесно от едно пространство в друго, както и да изпълнява различни функции. А когато дойде моментът да излезне от употреба, материалите, от които е произведен, да могат да се използват като суровина за ново производство.

Обмяна на опит и познания

Един от най-ключовите моменти е да оценим продуктите още в етапа на проектиране. Над 9500 продукта са преминали атестация за това доколко отговарят на принципите на устойчив дизайн. Като резултат са създадени различни решения (включително и новата сглобка), които спомагат да достигнем целта си - а именно всички наши артикули да бъдат продукт на кръгово производство до 2030 г.

Искаме да заразим и други браншове, специалисти и дизайнери с нашата мисия, ето защо компанията споделя своите знания и опит в специална платформа Designing for a circular future, която е достъпна за всеки.

Със или без емблематичния шестограм на ИКЕА, сглобяването на мебели ще бъде по-лесно от детска игра. А когато всички умни решения и иновации са подчинени на идеята за по-устойчив дизайн в унисон с принципите на кръговата икономика, то тогава определено си заслужава усилията.


Материалът е предоставен от ИКЕА.