Малко компании враждуват толкова страстно, колкотo Coca-Cola и Pepsi. А може би най-гениалният и красив шамар в тази война идва от Coca-Cola през 90-те години.

В началото на 90-те, всички компании пускат прозрачни напитките. Тогава се появява и Crystal Pepsi. Целта е новата напитката да изглежда по-здравословна, докато всъщност съдържанието ѝ е същото като на старата само без тъмнокафявия цвят.

В началото Crystal Pepsi се справя чудесно по и съответно е пусната в цяла Америка. Дават се страшно много пари за реклама, например няколко милиона за едноминутно промоционално клипче по време на Super Bowl. В крайна сметка целият бюджет за реклама е около $70 милиона. Потребителите откликват положително и напитката вече има 1% пазарен дял или малко по-малко от $1 милиард.

Само след година Crystal Pepsi ще е мъртъв бранд.

Защо обаче напитката се проваля? Заради проста психология.

Като начало: единствените други прозрачни газирани напитки по това време са 7-Up и Sprite, които са с определен тип вкус. Съответно потребителите предполагат, че и Crystal Pepsi ще бъде с подобен вкус. Но се лъжат и когато разбират, че вкусът е почти същия като на стандартното Pepsi, просто си купуват от него. Защото така са свикнали: така е правилно, колата трябва да е кафява. Въпреки това брандът се държи и дори си се справя удачно. Докато не се намесва Coca-Cola.

По това време Coca-Cola произвежда диетичната напитка Tab. Тя не се справя особено добре и като всички диетични напитки по това време залязва, без въобще да е изгрявала. Cola няма какво да я правят и я пращат на мисия, която много напомня тази на камикадзетата.

Те създават Tab Clear и я пускат на пазара през декември 1993 година като директна конкуренция на Crystal Pepsi. Tab Clear също е прозрачна, но Coca-Cola премахва кофеина и захарта от нея - нещо, което е известно, че потребителите никак не харесват. След това изписва директно на кенчето, за да е видно за всички, че не съдържа нито кофеин, нито захар.

И тъй като и двете напитки са прозрачни, продавачите съвсем естествено ги поставят една до друга в магазините си.

Когато потребителите виждат, че Tab Clear няма любимите им съставки, предполагат, че Crystal Pepsi също ги няма.

Така Tab Clear изпълнява самоубийствената си мисия и в резултат 6 месеца по-късно и двете марки вече не съществуват. Трябва да се отбележи, че оттогава до сега Crystal се е появявал няколко пъти на пазара, по-скоро заради маркетинговия ефект. За последно това стана през август тази година.

ИЗБРАНО