"Целта на анализа е да се намери правилният баланс между престоя на детето над учебниците (в класната стая и вкъщи) и физическото му натоварване, защото колкото повече едно дете учи, толкова по-малко време му остава за спорт", коментира ръководителят на проекта д-р Амика Синг от Медицинския център на VU University в Амстердам. Проблемът е там, че според много родители детето им трябва да прекарва максимално много време над учебниците, за да има по-добър успех. Някои от учениците са проследени за период над 5 години.

Ето част от изводите:

* Физическите упражнения могат да подобрят кръвоснабдяването на мозъка и да увеличат кислородното насищане на кръвта

* Децата, които спортуват, се научават по-бързо да се подчиняват на правилата. Това означава, че те стават по-дисциплинирани и могат по-добре да се концентрират, което е основен проблем на много деца в ранната училищна възраст

* Физическата активност може да намали стреса и да подобри настроението

* Минимум един час физическа активност дневно е основно условие за добро здраве.

Д-р Синг признава, че все още липсва обективно измерване на физическата активност, което би помогнало с по-голяма точност да се препоръча колко часа на ден едно дете трябва да спортува и колко да учи. Но въпреки това този анализ е особено актуален днес, когато децата прекарват все повече време зад компютъра. Преди два месеца проучване на Британската фондация на сърцето установи пряка връзка между по-ниската активност на децата, живеещи в южната част на Азия и по-голямата честота на диабет тип 2.

Д-р Павлина Михайлова