Децата са си деца и понякога са много, много гневни и сърдити. Според Медицинския център за изучаване на детското поведение към Йейл е напълно нормално за едно дете под 4 години да има пристъпи на гняв и сцени на сърдене около 9 пъти на седмица, като те могат да продължават от 5 до 10 минути всяка. Но това не означава, че родителите не могат да се справят с това. Понякога не е необходимо да използвате специални техники за овладяване на гнева, само едно основно правило може да промени нещата.

Ето за какво става дума:

Децата често се ядосват и могат да си помислят, че възрастните ги обиждат нарочно, макар и да не е така. Случва се, когато родителят не е чул какво казва детето, защото е бил зает с нещо друго и не му е обърнал внимание. Затова, ако децата се научат първо да кажат възпитано и вежливо какво искат на родителите си (речта е наистина чудесен начин за това), те ще направят огромна крачка към развитие на комуникационните си умения и вие ще си спестите много нерви.

Първата фраза е винаги любезна молба

Това е най-добре разбираемо чрез конкретна ситуация. Например детето ви може да ви се ядоса с думите "Защо не си ми сипала сок?!" Опитайте се спокойно да му обясните, че това е чак третата фраза във вашата комуникация и не бива да започва с нея. А първата трябва да бъде "Може ли да ми сипеш малко сок, моля те!".

Децата имат нужда да разберат, че ги чуваме и ги разбираме правилно

Ако първата фраза не доведе до никакъв резултат, те трябва да се уверят, че възрастните са ги чули и разбрали. Тогава идва втората фраза:

"Извинявай! Казах, че искам малко сок. Може би не си ме чула?"

Вероятността детето да си получи сока на този етап е много голяма.

Но, ако то не получи отговор или реакция и в този момент, тогава е съвсем сигурно, че ще се ядоса и ще се стигне до третата фраза "Някой в тази къща ще ми сипе ли сок?!"

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Причината е, че когато детето не получи внимание или резултат на своето искане при първите две фрази, съвсем очаквано е то да се ядоса, защото ще се почувства пренебрегнато, неразбрано и объркано.

Макар че повечето родители биха обърнали внимание на малчугана до този момент и не би се стигнало до подобно избухване.

Ако успеете да научите децата си да общуват по този начин, те ще разберат, че учтивата молба е най-добрият начин да накарат останалите хора да разберат нуждите им, а това е едно от най-ценните комуникационни умения.

Не вярвате ли? Помислете си за последния път, когато сте се почувствали гневни, недоволни или натъжени от поведението на някой ваш близък или на някой колега. Припомнете си дали преди това сте му казали какво очаквате или искате от него. И дали този човек има някаква представа за начина, по който ви е накарал да се почувствате?