Обиди, подигравки, унизителни снимки и колажи между деца и тийнейджъри в мрежата - прави впечатление, че това се случва все по-често. В много случаи онлайн тормозът започва като шега с приятел или като опит за отмъщение, това е и един от най-често срещаните онлайн рискове за децата.

Темата е изключително сериозна, тъй като подрастващите прекарват значителна част от времето си в интернет, което изисква от родителите да са добре подготвени за рисковете на тази среда. Затова в партньорство с Yettel и Центъра за безопасен интернет и кампанията на телекома "Дигитално родителство" представяме полезно съдържание относно защитата им в интернет. Целта на инициативата е да бъде в помощ на възрастните с проверени ресурси и информация, за да общуват по-лесно с децата относно виртуалния свят и да бъдат най-добрите им ментори за изграждане на добри дигитални навици.

Формите на кибертормоза могат да са различни - публикуване на подигравателни или дигитално манипулирани снимки, клипове или колажи, изпращане на обидни и дори заплашителни съобщения. Резултатът обаче винаги е един и същ - нанасяне на емоционална вреда върху този, срещу когото са насочени. Последиците са много и разнообразни. Тормозът може да предизвика нежелание за ходене на училище и общуване с връстници, страх от използването на интернет, изолиране от другите, тревожност, дори може да предизвика физическа реакция като главоболие и болки в стомаха.

Според проучване на УНИЦЕФ сред 170 000 млади хора на възраст между 13 и 24 години, всеки трети от тях е ставал жертва на онлайн тормоз. Освен това на всеки пети от участвалите в изследването се е случвало да не отиде на училище заради това. Почти три четвърти от анкетираните са посочили, че тормозът се осъществява през социалните мрежи като Facebook, Instagram, Snapchat и X (Twitter).

Данните наистина са тревожни и за да се обърне тази тенденция, е необходимо всички ние - родители, учители и общността като цяло, да работим в партньорство. Как обаче да говорим с децата си на тази тема, така че да ни чуят и разберат? И как да ги научим да се справят, ако са жертва на онлайн тормоз?

Опознайте дигиталния живот на детето с приятелски разговор

Със сигурност най-добрият начин да се справим с онлайн тормоза е да не позволим той да се случи. Но какво можем да направим, за да го предотвратим?

Първата и най-важна стъпка е да разговаряме с детето на тази тема превантивно. За целта можете да използвате всеки удобен момент или ситуация, за да се получи непринуден разговор - новина по телевизията за дете, станало жертва на тормоз, или история, която сте чули за приятел на своето дете, както и нещо, което сте видели на улицата днес. Обяснете накратко какво представлява онлайн тормозът - повтарящи се обиди, подигравки, изолация в онлайн игри, споделете своите емоции, мисли по темата и попитайте детето си дали е ставало свидетел на такива ситуации. Задавайте на детето отворени, а не осъдителни въпроси и изчаквайте търпеливо отговорите.

Разкажете потенциални ситуации

Хубаво би било да обсъдите различни потенциални ситуации на тормоз и възможните изходи и реакции. Нека детето е наясно, че онлайн тормозът не е тема табу във вашето семейство, че ще получи подкрепа и всички заедно можете да се изправите пред това предизвикателство. Уверете се, че вашето дете не е в такава ситуация в момента. Подрастващите често крият, че са обект на тормоз, защото се срамуват и си мислят, че те са виновни, че ги тормозят. Един от добрите начини да започнете разговор по темата е да покажете загриженост и да зададе отворен въпрос като: "Струва ми се, че тази вечер си потиснат и сякаш неспокоен, има ли нещо, което те тревожи?". Ще се изненадате какъв поток от думи и емоции може да отприщи такъв подход. Така вашето дете ще знае, че винаги може да сподели с вас, ако е станало свидетел или жертва на тормоз или дори самото то се е държало неподходящо с друго дете. Важно е да покажете като хора и родители, че не толерирате проявите на тормоз, независимо под каква форма е.

Какво да правим, ако детето е жертва или свидетел на онлайн тормоз?

Най-добрата подкрепа, която можем да дадем на детето, е да го изслушаме с разбиране и да му дадем шанс то само да се справи със ситуацията. За целта е хубаво заедно да обсъдим кои са възможните стъпки за справяне с проблема и да направим план за действие. Попитайте детето какво би направило то, за да промени ситуацията. Питайте би ли говорило с детето, което го тормози, заявявайки, че никак не е забавно. Поинтересувайте се има ли друг, освен вас, с когото детето ви би искало да говори - например класния, друг любим учител или би желал разговор с психолога на училището. Можете заедно да се обърнете и към Националния център за безопасен интернет чрез Консултативната линия на телефон 124 123. На нея родителите и децата могат да подадат сигнал, а обучени психолози и експерти да помогнат със съвети относно ситуацията. Разбира се, освен това можете заедно да докладвате за проблема в съответната социална мрежа и да блокирате тормозещия. Важно е да не се намесвате директно преди да сте се уверили, че детето е опитало да се справи само. И, разбира се, да го подкрепите и да му помогнете, ако то ви помоли.

Въпрос на здравословно дигитално поведение

Научете детето, че онлайн тормозът е само част от голямата тема как да се държим онлайн - за да се чувстваме добре, е необходимо да изградим здравословни дигитални навици. Най-важните сред тях са: да не споделяме лична информация за себе си и близките си, да избягваме контактите с непознати, да избягваме продължителното стоене пред компютъра, таблета и телефона, и особено в социалните мрежи, да общуваме възпитано и позитивно в мрежата, да внимаваме какво съдържание качваме, защото то остава завинаги, да избягваме провокативните, негативни или злобни коментари и снимки.

Покажете на малките онлайн потребители колко е важно да мислят критично, да проверяват фактите, да бъдат нащрек. Дайте им пример как липсата на критично мислене може да им навреди - телефонните и интернет измами са добър пример. Покажете им как да разпознават фалшивите новини. Създаването на тези и други здравословни дигитални навици ще помогне на детето да постигне баланс между света на технологиите и реалния живот, както и да има правилна преценка.

Къде да получим подкрепа

Нека детето ви знае, че то никога не е само в онлайн света, че около него има цяла общност - родители, учители, значими възрастни, неправителствени организации, които са на линия да помогнат със съвет и подкрепа. Общност, която може да му помогне, ако това се наложи.

Същото важи и за вас като родители. Ако не се чувствате сигурни как да постъпите или как да проведете разговор с детето си, не се колебайте да потърсите разговор с консултантите на Националния център за безопасен интернет на телефон 124 123 или на чата на safenet.bg.

*Материалът е част от дългогодишната програма на Yettel "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения", с която телекомът подкрепя повишаването на дигиталната грамотност на хора от различни възрасти и помага на родителите да предпазват децата си от онлайн заплахите.

Съдържание на: Yettel