Йоана Маринова е сертифициран консултант по детски сън и създател на първите в България дигитални курсове по темата. Тя е и майка на две деца - на 3 и на 1.5 години. Всъщност именно личният й опит я мотивира да направи завой в кариерния си път на софтуерен инженер и да се насочи към тази нова дотогава за България област. Тя създава платформата за обучения и консултации по въпросите на детския сън "Мамо, спи ми се!", чийто екип до момента е помогнал на хиляди родители у нас и в чужбина.

Йоана, как започнахте да се занимавате с проблемите на детския сън?

Чух за професията още преди да родя първото си дете, като тогава инфрмация имаше само от англогоезични източници, предимно от САЩ. Не си давах сметка какво ме чака и дори се чувствах много подготвена. Но с раждането буквално ме блъсна бързият влак и за 3 месеца бях на ръба на силите си. Дори влязох в следродилна депресия, просто изобщо не се справях. Нито сънят, нито храненето, нищо не ми се получаваше както на всички останали майки.

Тогава положихме с мъжа ми огромни усилия да научим детето ни да спи спокойно и изпитах невероятно облекчение. Замислих се защо да не предам знанията и уменията си и на други майки? Това би било незаменимо, още повече че тогава нямаше нито един консултант, за който да бях чувала в България. Бебето спи, родителите се наспиват, всички са енергични и в добро настроение, имаме време за себе си. И най-важното - детето расте щастливо, а не изтормозено от недоспиване. И така реших да премина обучение и сертификация в тази насока и ето ме днес!

Какво означава консултант по детски сън и за кого е полезен?

Това е специалист, който се занимава с изграждане на режим и полезни навици за сън. Консултантът може да бъде полезен още преди раждането, като подготви родителите за предстоящото в първите месеци. В случай че вече имате новородено - това също е прекрасна възможност да преминете през обучение или консултация, което да даде ключови знания и умения за изграждане на навици за сън от самото начало. А ако вече сте с бебе над 4 месеца и имате проблем със съня, консултантът може да помогне за коригирането на тези проблеми. Аз работя с деца до 6-годишна възраст.

Снимка: iStock by Getty Images

С какви проблеми най-често се обръщат родителите към вас?

Най-големият проблем на всички родители са нощните събуждания. При тях имаме и най-много последици - бебето не се наспива и е нервно през деня, майката не се наспива и започва да изнемогва. За капак - таткото е изгонен на дивана, защото и той не може да се наспи. Класическа ситуация, в която работим по съня на детето, за да може цялото семейство да се чувства добре.

Какви са най-типичните грешки, които допускаме при детския сън?

Грешки не бих казала, че правим. По-скоро не се информираме навреме за малки и дребни детайли, които могат да ни спестят недоспиването. Пример мога да дам с изграждането на режим за сън. Повечето хора като чуят "режим", си представят стриктен график, който трябва да следват, и решават, че това не е за малки бебета. Истината е, че режимът е гъвкав и чудесно се съчетава с хранене на поискване. Колкото по-рано започнем изграждането му, толкова по-спокойно ще е бебето.

Много родители търсят консултация и във връзка с кратките дремки, трудни приспивания и честите събуждания. Повечето търсят решението в ритуала или начина на приспиване, но не си дават сметка, че нещо друго ги саботира. Те изобщо не осъзнават, че тези три проблема имат едно общо решение - режим.

Как качеството на детския сън влияе върху неговото емоционално, психическо и физическо развитие?

Сънят е основна биологична нужда, каквато е храненето. Без сън няма как да живеем. А с малко сън се натрупва умора, която има своите негативни последствия. Мога да дам пример с генетично заложените заболявания, с които се раждаме. Знаете ли, че затлъстяването може да се отключи по-рано още в детска възраст, ако детето ни има неподходящ режим за сън? Ако качеството на съня му е ниско и спи по-малко, защото ляга късно и става рано (за градина). Освен това има проучвания, които доказват, че децата се справят по-зле със задачите в училище, ако не се наспиват.

Логично е, но тъй като децата са енергични по природа, изобщо не си показват умората. Дори имат склонност да изглеждат още по-пълни с енергия, ако не спят достатъчно, заради производството на стресови хормони при преумора. Неслучайно някои родители казват, че детето вечер изглежда пълно с енергия, когато трябва да заспи. Просто изпускат момента за приспиване и след това то става много, много трудно.

Снимка: iStock by Getty Images

Спане в леглото на мама и тате - да или не?

"Да", ако това е желанието на родителите, и "Не", ако го правят, само защото бебето не спи и те искат да си вземат малко сън. Второто не е решение, а краткосрочно спасение от сериозно недоспиване. Отлагането само влошава недоспиването и затова съм на мнение, че колкото по-рано се хване проблемът и се реши, толкова по-добре за всички.

Винаги ще има родители, които се наспиват с дете в леглото и то не им пречи по никакъв начин и обратното - родители, които изобщо не могат да спят с детето си и искат спалнята за себе си. В нашето семейство сме от втория тип, като съм пробвала съвместен сън и знам, че не е моето нещо.

В работата ми не налагам мнението си, а питам и изслушвам отсрещната страна и взимаме решение спрямо техните желания и очаквания. Бебето може да спи добре нощем и със съвместен сън, но за родителите това не винаги е така.

Има ли подходяща възраст за отделяне на бебето в самостоятелна стая?

Да, има - всички световни здравни организации препоръчват родителите да спят в една обща стая с бебето поне през първите 6 месеца.

За много деца сериозен момент е раздялата с биберона-залъгалка, особено за приспиване. Споделете вашите съвети за това?

От опит мога да кажа, че премахването на залъгалката може да се случи без никакъв плач. Важна е подготовката за този момент, като това отнема 1-2 месеца преди същинския момент на премахването. Важно е предварително даустановим и нови начини за успокояване и приспиване. Точно този момент повечето родители пропускат и затова настъпва огромна драма с приспиването.След това при премахване то е добре да се случи от раз, с много обяснения и говорене.

Снимка: iStock by Getty Images

Много бебета използват кърменето като начин за успокояване и приспиване, доста често и нощем. Как спокойно да преодолеем този период?

Бебето може да се успокоява и без кърмене нощем, ако не се буди за хранене. Всяка майка знае по колко пъти нощем се храни бебето й и ако то се събуди, например 1-2 часа след вечерното заспиване и не е гладно, няма нужда да предлагаме гърда. Явно събуждането не е от глад, а от нещо друго и тогава трява да приспим бебето със способите, които използваме в останалите моменти от деня. Така помагаме то да разпознава и други начини за успокояване, не само кърменето, и бихме избегнали риска да попаднем в ситуация, в която бебето не приема нищо друго освен кърмене нощем.

Кога се появяват страховете при децата? Как да им помогнем да се справят, без да се налага да спим заедно с тях в стая?

Страховете се появяват, след като детето започне да развива въображението си и да си представя разни неща. В случай че детето не иска да остане само в стаята, можем да му помогнем, като оставим нощната лампа да свети, да открехнем вратата към коридора и да светнем лампата в коридора или просто да дадем на детето наша блуза, която да гушка, ако се притеснява.

Разбира се, нужно е и да обърнем повече внимание на детето през деня, като поговорим открито за страховете му и не спираме да му напомняме, че ние винаги ще отидем да го гушнем, ако се събуди през нощта и се страхува.

След 3-годишна възраст могат да се появят и нощните кошмари. Как е добре да реагира родителят?

Кошмарът обикновено се случва през втората половина на нощта, когато сънят се състои от по-кратки цикли с повече фази на лек сън. Детето се буди с тревожност, често с крещене. Важно е да реагираме със съчувствие - да успокоим детето и да му вдъхнем увереност, да му припомним, че това не е реалност. Ако желае, може да го насърчим да сподели съня.

За да избегнем кошмарите, е добре да се придържаме към успокояващи ритуали при заспиване и по-ранно лягане, като се стараем да ограничим темите и обектите, които са притеснили детето в съня му.

Снимка: iStock by Getty Images