Балдасари: Интелигентният лукс е закодиран във всяка наша кройка
Човек е щастлив, когато прави това, което обича. И когато обича себе си. Тогава остарява красиво, казва известният дизайнер
Марко Балдасари е творчески директор и създател на един от най-разпознаваемите модни брандове, създаден в Италия. От дебютната му колекция през 2007 г. досега той развива философията си за "тиха елегантност" и "интелигентен лукс" с магазини на три континента. Балдасари е специалист в това да създава преживявания с дрехите си - изчистените кройки на моделите, пастелните цветове и естествените материи придават аристократичен ореол на спортния шик. На 54, но с енергия на тийнейджър, който държи света за ревера, модния гуру от Милано дойде в България за пръв път за откриването първата си шопинг локация в София.
- Г-н Балдасари, с какво свързвате София, освен с добра перспектива за бизнес?
- Тук съм за първи път и мога да кажа, че съм очарован от това, което видях за символичните 48 часа престой. Обичам партньорите си тук - хората, с които открихме първата ни локация в Банско преди година. Те са сърцати, скромни, действат с внимание към детайла. Приличаме си като темперамент. Иначе мога да кажа с какво свързвам България генерално - с моя скъп приятел Мариан Кюрпанов, който май е доста популярен тук.
- Да, той е сред най-успешните ни модели в глобален мащаб. Как се запознахте?
- Докато чакахме за кредит в една банка преди близо 20 години. Тогава той живееше в Италия. Аз имах нужда от пари, за да стартирам модния си бранд, той искаше финансиране за друг свой проект. Преди две седмици бях в Бевърли Хилс за откриване на бутика ни там, и Мариан ми припомни тази история, когато и двамата бяхме в началото на пътя си, с големите надежди и празни джобове. Излязохме късметлии, и двамата успяхме да сбъднем повечето си мечти от тогава. В момента той се занимава с комуникацията на изключително престижен ресторант в Ню Йорк, менажира календара със събития и винаги носи Eleventy.
- Като сантиментален жест към приятелството ви ли?
- Не само, той е олицетворение и на философията на бранда. Човек, който знае прекрасно стойността си и не парадира с нея. Интелигентният лукс, закодиран във всяка наша кройка, казва на света точно това - чувствам се прекрасно в кожата си, успешен съм и няма нужда да крещя, за да го доказвам. Мариан бе първият ни модел. През 2007 г., когато започвахме бизнеса, сами рекламирахме дрехите, защото не можехме да си позволим хонорари към външни хора. Но бързо стана ясно, че трябва да инвестираме в професионалист. Обадихме се на Мариан и ето - много преди да решим да стъпим на вашия пазар изградихме специална българска връзка.
- Залагате на изключително изчистен силует, нюанси на бялото в колекциите си, а логото ви присъства в дребни детайли като копчета. Как успявате да наложите тренда на "тихата елегантност" в една индустрия на крещящи цветове и голотата?
- Звучи като клише, но целта ни е да трансформираме клиента си в неговата по-добра версия. Да инвестираме в качеството на самия продукт, а не в грандиозни рекламни кампании. Луксът за нас е преживяване, той не се измерва в цената на етикета. Клиентите ни остават, след като се докоснат до дрехата на закачалката и до самата история на създаването й - колко часа ръчен шивашки труд са вложени в нея, колко качествена е материята, защо никога не се мачка, как е еднакво конвертируема и на червен килим, и като част от дрескод за аперитив с приятели. От самото си създаване през 2007 г. ние кодираме лукса в колекциите си по доста лежерен начин. Хората искаха да се изфукат, че купуват от този, или онзи бранд, за да демонстрират статус. Ние решихме да направим обратното. Заложихме на качество, стил, практичност и комфорт. Без да парадираме с лого.
- Лесно ли спечелихте знаменитости като Меган Маркъл и Мат Деймън за посланици на бранда си?
- За нас е чест, че артисти от такъв калибър носят Eleventy, но иронията е, че никога не ни се е налагало да се борим за вниманието им. Традиционният маркетингов модел повелява да чакаш на опашка заедно с други дизайнери, за да получиш шанс да им дадеш безплатни дрехи с рекламна цел. Но те просто пазаруват от нас. Мат Деймън, Флориана Лима, Райън Рейнолдс, са само част от холивудските звезди, които се припознават в бранда ни. Певецът Мика, който е много сладък човек, и тенис легендата Новак Джокович също носят наши дрехи. Това са личности, за които успехът не е крайна дестинация, а пътешествие и нон-стоп желание за самоусъвършенстване. Хора, които остават смирени и в силна връзка със себе си независимо от нивото си на популярност. И спортно-елегантният ни шик е добър начин да комуникират цялото си светоусещане.
- Има ли дизайнер, на когото сте се възхищавали безапелационно?
- Винаги съм следял с огромен респект и възхищение еволюцията на Ралф Лорън. Въпреки че управляваме различни по мащаб компании мисля, че имаме сходно виждане за начина си на живот. Приличаме си по това, че не правим компромиси с качеството и с ДНК-то на бранда си. Оставаме верни на личната си философия за комфорт и не робуваме на комерса.
- Как минава един ваш ден, когато не летите за откривания между три континента?
- Ставам в 6 ч. и в 7 вече съм във фитнес залата. Обичам да чета, и то физически книги. В самия ритуал на прелистване на страниците и в аромата на хартията има нещо успокояващо, почти медитативно. Често прекарвам време в планината със семейството си. Не готвя, но за мен добре подредената маса е като витрина и отделям специално внимание на аранжирането й.
- Каква е личната ви рецепта за щастие?
Човек е щастлив, когато прави това, което обича. И когато обича себе си. Тогава остарява красиво. Грижата за себе си е дълга тема. Ще кажа само, че имаме едно тяло, едно сърце, един живот, и нивата ни на щастие се определят от това с кого ги споделяме. Какви хора допускаме до себе си, с какво се храним, в какви битки влагаме енергията си. Сега съм на 54 и смея да твърдя, че изглеждам по-добре от баща си на същите години. Не съм милионер, но живея интересно. Възрастта е просто цифра.
- Дебютирате в модния бизнес на 18-годишна възраст като момче за всичко. Какво бихте посъветвали младото си аз от позицията на днешния си опит?
- Да греши смело, защото грешките са най-добрият учител. Да намира повече време за кафе с родителите си. И да не се старае да побеждава на всяка цена в тениса, а да се забавлява.
НАЙ
Трагичен инцидент в планината отне живота на основателя на модната марка "Манго"
Белослава: Изключително качество е човек да може да гледа прямо и право в очите
Травматичният живот на Джуди Гарланд – глад и експлоатация
15 касети с неиздавани песни на Майкъл Джексън открити случайно в склад в Калифорния
"Фармацевтите" намериха съкровището и грабнаха голямата награда в "Бягство към победата"
Белослава: Изключително качество е човек да може да гледа прямо и право в очите
Трагичен инцидент в планината отне живота на основателя на модната марка "Манго"
15 касети с неиздавани песни на Майкъл Джексън открити случайно в склад в Калифорния
"Фармацевтите" намериха съкровището и грабнаха голямата награда в "Бягство към победата"
Колко готино всъщност е движението Cool Britannia?