Карл Лагерфелд: Дизайнерът, допуснал стриптизьори на подиума
Роден на 10 септември, модният полиглот никога не бе доволен и винаги се стремеше към повече
Карл Лагерфелд бе един от най-известните дизайнери на 20-ти и 21-ви век и човек, чиято кариера формира прототипа на съвременната луксозна модна индустрия. Той бе майстор на вдигането на шум и винаги бе на първите страници на таболоидите. По време на Седмицата на модата в Милано през 1993 г. кани на подиума група стриптизьорки, както и италианската порно актриса - Мoана Поци, за да участват в шоуто на "Fendi". Казват, че Ана Уинтур не е била в състояние да понесе това и напуснала събитието.
Спор около годината му на раждане?
Макар да е спорна, се смята, че е роден през 1933 г. в заможно семейство в Хамбург. Въпреки войната, детството му е сравнително спокойно, прекарано с двете му по-големи сестри Марта Кристиане и Теа. През 1947 г., когато Карл е едва на 14 години, заедно със семейството си се мести в Париж, където е записан в лицея "Монтен", за да учи рисуване и история. Именно там не след дълго открива света на модата.
През 1954-а насочва погледите върху себе си на конкурс за дизайн, организиран и спонсориран от Международната асоциация за вълна (Secrétariat International de la Laine). Скицата на палто, която рисува Лагерфелд, печели първа награда и привлича вниманието на Пиер Балмен, който по това време e един от най-големите парижки кутюристи и съдия на конкурса. След успешната победа тогава 20-годишният Карл го назначават за художествен директор на модния дизайнер - Жан Пату. В продължение на пет години усъвършенства занаята си, като работи предимно върху колекциите "Сouture" и развива широк спектър от умения и естетика, които му служат през цялата кариера.
Вижте снимки на Карл Лагерфелд >>>
Как изгражда име в индустрията?
Без да се задоволява да работи под ръководството на други, но все още неготов да открие своя собствена къща, Карл става един от първите модни дизайнери на свободна практика в света през 1962 г. Работата му за различни марки в Европа го отвежда в "Chloe", където е привлечен от основателката - Габи Агион, да работи заедно с редица други модисти. В рамките на три години той получава творчески контрол над модната къщата, известна със своите свободолюбиви дизайни, и остава до 1983 г. Времето, прекарано там, го поставя на международната модна карта, а огромната му колекция, състояща се от 200 визии, е особено важна заради начина, по който работи. Скоро след това журналът "Women's Wear Daily" го обявява за "най-оригиналният" дизайнер в Париж. Въпреки това за него работата само в една модна къща, е малко. Благодарение на "Chloe" привлича вниманието и на "Fendi" - някога прочута марка, която е изпаднала в тежко положение и отчаяно се нуждае от съживяване. С визията, която има в главата си, Карл успява да я направи един от най-известните и желани брандове в света. През това време продължава да работи и на свободна практика, като до 1969 г. създава кутюрни дизайни за италианската "Tiziani", където една от най-важните му клиентки е Елизабет Тейлър.
Карл Лагерфелд след победата в категорията "Палта" в конкурс за дизайн, спонсориран от Международния секретариат за вълна, Париж, 14 декември 1954 г.
След като договорът му с "Chloe" изтича през 1983 г., Лагерфелд напуска марката и подписва нов за творчески директор, този път обаче за "Chanel". Първоначално работи само на половин работен ден, а според "Women's Wear Daily" приемането му не е било толкова топло. Там той е разочарован от бавния темп на производство на модни облекла и съпротивата срещу промените. Докато работата в "Chloe" го е предразполагала да има възможност за експерименти с по-ефектни дефилета, то в "Chanel" единственото, което го мотивира, е финансирането, което получава, за да развихри въображението си. Въпреки първоначалния скептицизъм от страна на критиците, той успява да върне марката под прожекторите. Привличайки известни модели като Джери Хол, Линда Еванджелиста и Инес де ла Фресанж още от самото начало, Лагерфелд никога не повтаря едно и също шоу. Въпреки трудния си старт и междувременната работа по многобройни колекции за "Fendi", през 1984 г. съсредоточеният дизайнер решава, че е дошло времето да създаде своя едноименен лейбъл. Марката "Karl Lagerfeld" се характеризира с много черно и разкрепостени дизайни, като предлага по-строг и по-твърд вид от луксозните продукти на "Fendi" и костюмите и туида на "Chanel".
Страст и хоби:
През всичките тези години той се занимава с фотография, както и редакционни материали за редица лъскави списания от висок клас. Хобито му се превръща в една от най-големите му страсти, в резултат на което създава множество книги за изкуство. Това от своя страна води до откриването на книжарницата му "7L" в Париж през 1999 г., а година по-късно и до основаването на "Editions 7L" - издателство, посветено на произведения в областта на визуалното познание и фотографията.
Зависимостите:
Въпреки професионалния си успех, Лагерфелд прекарва голяма част от 90-те години, чувствайки се некомфортно в кожата си. Той бе много критичен към себе си и външния си вид. Заклевайки се да се промени, прави забележими и целенасочени промени във визията си и сваля повече от шест килограма за малко повече от година чрез строга диета. Приписвайки успеха си на програмата "Spoonlight", той и неговият лекар - Жан-Клод Худре по-късно издават книгата, озаглавена: "Диетата на Карл Лагерфелд", в която описват режима, на който се подлага, и която се продава в десетки хиляди екземпляри, въпреки че е критикувана от лекарите. Диетата се състои от три фази, при които през първите месеци човек може да приема само протеини на прах и избрани зеленчуци, а през последните месеци да включи и плодове, но с ниско съдържание на глюкоза и пълнозърнест хляб. През цялото време е важно да се взимат хранителни добавки, за да се компенсира липсата на основни витамини и минерали. За разлика от повечето диети, Лагерфелд не крие, че режимът му не е нито забавен, нито лесен. "Това трябва да е вид наказание", обяснява той в предговора на книгата. "Без истинска отдаденост, без да разберат и приемат диетата, всички, които я започват, са обречени на провал." Съответно физическите упражнения не се поощряват, тъй като стимулират глада, докато употребата на изкуствени подсладители и диетични газирани напитки се насърчава, за да се потисне апетитът - което води до дългогодишната връзка или по-скоро зависимост на Лагерфелд към диетичната кола.
New Era - new Karl:
Превключвайки обратно на работен режим, през 2004 г. Карл става първият дизайнер на висша мода, създал колекция за "H&M" - линията е разпродадена почти веднага и дава началото на нова ера на сътрудничество.
Същата година едноименната му марка е продадена на "Tommy Hilfiger Corp". Новият век е увенчан с две големи отличия. През 2008 г. името на Лагерфелд е добавено към "Le Petit Larousse Illustré" (френската версия на Оксфордския речник на английския език), а през 2010 г. получава наградата "Couture Council Fashion Visionary Award" от Института за модни технологии в Ню Йорк - специално отличие, създадено само за него.
Разбира се, докато всичко това се случва, работата му в "Chanel" и "Fendi" продължава да върви. И така, въпреки че неотдавна се е сдобил с най-ценното си притежание - котка на име Шупет, която е известна с това, че е пътувала с частен самолет и е имала три прислужници - Лагерфелд тръгва на път за най-известното си шоу през 2012 г.
Никога удовлетворен:
Никога удовлетворен и винаги стремящ се към повече, дори през последните години от своя живот Карл Лагерфелд постига редица постижения. През 2015 г. представя първото си ревю "Нaute fourrure" за "Fendi", с което става единственият дизайнер, показал две ревюта по време на една и съща Седмица на висшата мода. Същата година добавя и детска линия към едноименната си марка и започва да издава "The Karl Daily" - сатиричен вестник, в който публикува свои скици и фотографии. В съответствие с това похвалите продължават да валят. През същата година получава наградата за изключителни постижения на Британските награди за мода, а през 2017 г. се сдобива с отличието "Джон Б. Феърчайлд" от "WWD". Най-престижният приз обаче е от кметът на Париж - Ан Идалго, който му връчва медал "Grand Vermeil" след ревюто на "Chanel" през 2017 г.
Присъствала ли е любовта в живота на Карл Лагерфелд?
Според френската журналистка Мари Отави той е имал романтична връзка в продължение на 18 години - с "ябълката на раздора" - Жак дьо Баше, за когото Отави пише в книгата си, озаглавена: "Jacques de Bascher, dandy de l"ombre" ("Жак дьо Баше: Денди в сенките"). Използвайки подробности, получени от самия Баше, Отави описва връзката им като "основана на свобода и откритост" между двама много различни души. В книгата си тя отбелязва също, че връзката между Лагерфелд и Баше никога не е била завършена. "Безкрайно обичах това момче, но не никога не ме е привличал физически", казва самият Карл за Жак, когото дели с Ив Сен Лоран. Според една от версиите, в началото на 1970 г. Лагерфелд му представя своя партньор и помощник Баше и дизайнерът моментално се влюбва в него. По-скоро, казва Отави, "връзката им бе на друго ниво - тя се бе естетическа, интелектуална, "клюкарска". Жак поддържаше отношения с много мъже и говореше за това с Карл".
Краят на модната революция:
На 19 февруари 2019 г. - само няколко дни преди да бъде показана есенно-зимната колекция на "Fendi", Карл Лагерфелд си отива от този свят. Въпреки че тогава е на 85 години, новината изненадва света, тъй като единственият признак за влошено здраве бе, че не се поклони след януарското представяне на модата на "Chanel". При обявяването на смъртта му марката отдаде почит на Легендата, като заяви: "Страхотен творчески ум с безкрайно въображение, Карл Лагерфелд изследваше множество хоризонти, включително фотографията и късометражните филми."
Блестящ и безкрайно амбициозен, роденият в Германия дизайнер не само направи революция в някои от най-емблематичните марки в бранша, но и промени посоката на самата мода.
"Повече от всеки друг, когото познавам, той представлява душата на модата: неспокоен, ориентиран към бъдещето и с жадно внимание към променящата се култура", каза Ана Уинтур - редактор на американския "Vogue", за Лагерфелд, когато му връчва наградата за изключителни постижения на Британските награди за мода през 2015 г.
Наред с други неща, той бе известен и със забележките си и груби коментари. Не се страхуваше да говори за другите, но не забрави и самокритиката. Карл - творческият директор на "Chanel" и "Fendi", както и основател на собствена линия бе определението за моден полиглот, способен да говори езика на много различни марки едновременно.