Ако си мислите, че начинът ви на живот е природосъобразен, вероятно е защото още не сте носили пуловер от човешка коса. Да, подстригването ѝ е далеч по-малко травмиращо за вас, отколкото за овцата - добивът на вълна.

Всяка година само в Европа се подстригва коса с общо тегло от около 72 милиона килограма според италианския в. "Република". Това ще рече почти колкото теглото на седем Айфелови кули. Почти цялото това количество после се озовава в неразделно събирания боклук, а оттам - или в инсинератори за отпадъци с цел производството на електроенергия от процеса на изгаряне, или пък направо на сметището. 

В първия случай полза има, но във втория си е чисто пилеене. До този извод е стигнала родената през 1991 г. унгарка София Колер, която живее в Амстердам. Според нея боклукът е просто суровина, попаднала на погрешното място. Това именно мотивира София да се впусне в така наречената устойчива мода и да създаде модната марка Human Material Loop, в превод "Цикъл на материал от човешки произход". 

За София Колер точно косата е този материал с човешки произход, който вместо да се изхвърля, може да послужи за нещо полезно - създаване на дрехи. Дизайнерката и нейните сътрудници събират предназначените за изхвърляне подстригани коси в Нидерландия. После те се обработват и се превръщат в устойчиви влакна, от които могат да се плетат дрехи. Първият продукт, създаден по тази технология е пуловер, който е изплетен от рециклирани коси във фабрика в Италия. Модeлът се нарича "Нидерландско блонди" и е произведен на 100 процента от рециклирани човешки коси. 

"Косите могат да бъдат разпъвани и удължавани до 70% от първоначалните си размери, без да се скъсат, те съдържат количество кератин, сходно с това на вълната", разказва Колер. "Идеята е да се създаде местна кръгова система, която после да се прилага и на глобално ниво. Подстриганите коси, които не могат да бъдат дарени за производството на перуки, например защото са прекалено къси или изтощени, се събират от фризьорските салони, после се третират в местни лаборатории, като при този процес се анулират разходите за транспорт и съответно замърсяването, дължащо се на транспорта", допълва Колер.