Повечето хора смятат, че не си имал истинско детство, ако поне веднъж в живота си не си си ожулил коляното в игри навън, не си скачал на ластик и не си се прибирал целия изцапан с тебешир. Тези преживявания и мигове до голяма степен отсъстват от ежедневието на съвременните деца. Днес те използват технологиите, за да развият своята креативност, докато техните по-възрастни роднини са залагали на естествените игри и занимания навън или сред природата. В същото време именно съвременните технологии могат да бъдат пътя, по който днешните деца могат да запазят връзката с миналото си, като им бъде представено по един по-атрактивен и близък до тях начин.

В опит да допринесе за съхранението на културното ни наследство, но и да предложи на младите поколения по-съвременен начин да научат повече за мястото, в което са родени и за традициите ни, тази година Лидл България подкрепя няколко проекта в областта на културата и историческото наследство. През есента приключи четвъртото издание на инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот", в която бяха одобрени 23 граждански проекта от различни крайчета на страната. Пет от тях ще реализират идеи за запазване на културната ни идентичност. Компанията ще дари общо 31 090 лв., за да ги подпомогне и за да допринесе за подобряване качеството на живот в съответните населени места.

Един от тези проекти е "На улицата на баба и дядо" на Фондация "Добротолюбие". През тази учебна година децата в Сливен ще имат рядката възможността да навлязат в света на игрите, но не тези на лаптопа и таблета. Проектът си е поставил за цел да направи децата от града съпричастни с позабравените, но с особен чар игри от детството на техните родители, баба и дядо. Създаването само на виртуални приятелства, особено след появата на Covid-19 и онлайн обучението, отчуждава децата не само от живото общуване с връстници, но и прекъсва връзката с традициите. Игрите навън ще мотивират децата и младите хора да издирят, изучат и популяризират игрите от миналото, както и да съхранят част от български културни традиции.

Друг проект, подкрепен от програмата на Лидл България "Ти и Lidl за по-добър живот", ще помогне на съвременните деца да разбират по-добре най-актуалните новини в града или мястото, където живеят и учат. През настоящата учебна година учениците от ОУ "Иван Вазов" в град Харманли ще имат възможността да добиват знания за родния град и училището си, влизайки в ролята на журналисти и изследователи. Проектът "Рекламно студио "В града на Белоногата" на Училищното настоятелство при основното училище, предвижда изграждане на рекламно студио, където екипи от ученици и учители ще създават радио- и видеопредавания с информация за училищния и културния живот в града. Поставени в активна позиция, децата ще изградят ценни житейски умения и ще осъзнаят практическото измерение на образованието.

Проектът "Наследство" на Образцово народно читалище "Св. Св. Кирил и Методий-1905 от град Велинград пък цели събиране, опазване и презентиране на ценното фолклорно богатство на Чепинския край чрез дигитализацията на песенни образци, легенди и предания в диск и електронен портал.

Кои са останалите проекти в областта на културата и историческото наследство, подкрепени от програмата "Ти и Lidl за по-добър живот", ще разберете от видеото на Лидл България.

Инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот" се осъществява в партньорство с Фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум от 2017 година насам. За четири години Лидл България е дарила по програмата над 715 000 лв. за подкрепата на 96 вдъхновяващи проекта на граждански организации от цяла България. Само за първите три години те са достигнали до над 256 000 души. Тази година компанията подкрепя 23 граждански проекта в трите ключови области - Образование, Околна среда и Култура и историческо наследство, с фонд от 170 000 лв.


Материалът е предоставен от Lidl България.