Когато става въпрос за иновации в домашното обзавеждане и дизайн, не можем да отречем, че ИКЕА винаги е била лидер и визионер. Основната концепция на бранда да предложи широка гама от модерни, функционални и достъпни решения за дома, е водеща за бизнеса на шведската компания. Това довежда и до създаването на някои емблематични продукти, които могат да се открият в домовете на милиони хора по света. Такива са например любимите етажерки BILLY и KALLAX, креслото POANG (проектирано още през 70-те години на миналия век), масичката LACK и много други.
Освен с дизайна си, ИКЕА се отличава и с множество функционални решения за нас, потребителите, особено когато дойде ред да сглобяваме мебелите си у дома. Знаехте ли, например, че брандът е първият, който изпраща своите продукти разглобени и в плоски опаковки (в т.нар. "flat pack"), за да са по-лесни за транспортиране на момента с личния автомобил? Тази иновация е измислена още през 50-те години на XX в. и води до промени в мебелната индустрия в световен мащаб. А малко по-късно компанията дава и друго решение за по-лесно сглобяване на мебели в домашни условия - говорим за емблематичния шестограм (Allen key). Е, ИКЕА не измисля това умно уръдие на труда, но пък вижда огромния му потенциал и го нарича "нашия хитър малък инструмент". И да, вкаран в масово производство и употреба, ключът предизвиква революция, тъй като неговото използване елиминира нуждата от цял куп други инструменти за монтаж.
Въпросът е дали този универсален ключ ще продължи да съществува в историята напред и изобщо какви са тенденциите в мебелната индустрия? Допитахме се до специалистите от ИКЕА за повече подробности "от кухнята". Ето какво сподели за нас Васил Василев, мениджър "Асортимент" в ИКЕА България.
С мисъл за утрешния ден
Познавам много хора, които мислят, че в нашия бранш няма място за творчество и въображение. Но това съвсем не е така - често иновациите, развитието и новите решения идват отвътре. От силната вяра на някой човек, че нещата могат да се случат по-добре, по-умело, по-лесно и по изцяло нов начин. А когато всичко това се съчетае с голямата цел за пестене на ресурси, определено си заслужава да бъдеш още по-вдъхновен. Всъщност кръговият бизнес модел обуславя до голяма стрепен продуктите и услугите, които ние в ИКЕА разработваме и предлагаме.
Нашата амбиция е до 2030 г. да се превърнем в компания с отрицателен въглероден отпечатък, използвайки само възобновяеми или рециклирани материали. Пътят на тази така важна трансформация най-естествено започва от етапът на проектиране на продуктите. И ето тук залагаме на 3 много важни принципа:
Мебели, които се движат и растат заедно с вас
Целта е да удължим живота на продуктите колкото се може повече. Ето защо тяхното планиране включва функционалност, възможност за лесен монтаж, демонтаж и поправка. Знаем, че ежедневието на хората днес е много динамично, затова ИКЕА внедрява решения, които да са полезни и едновременно с това да улесняват както сглобяването, така и разглобяването (без, разбира се, това да влияе на външния вид и дълготрайността на продуктите).
Пример за такова решение е клиновидният дюбел (wedge dowel) - с един "клик" хората могат да монтират мебели, като това заменя инструментите и всички необходими крепежни елементи в производството. Тази сглобка вече присъства в наши големи серии - мебелите за кухня и баня ENHET, за дневна EKET и VIHALS, за спалня PLATSA и IDANAS, като предстои да навлиза все повече.
Интересното е, че клиновидният дюбел е изобретен от инжeнери на ИКЕА в нашия развоен център в Елмхулт, Швеция, който дизайнерът Йон Карлсон оприличава на "работилницата на Дядо Коледа" - там се създават новите продукти от скици до пълномащабни прототипи. Така, както някога е бил създаден емблематичния люлеещ се стол POANG, който помага на хората да се отпуснат и да почиват активно в своето лично пространство.
По пътя на кръговия дизайн
Когато създаваме продукти в ИКЕА, ние мислим най-напред за техния пълен жизнен цикъл. Ето защо още при етап проектиране на продукта, компанията влага големи усилия той да бъде адаптивен, т.е. да може да се поддържа, ремонтира и демонтира така, че да се мести лесно от едно пространство в друго, както и да изпълнява различни функции. А когато дойде моментът да излезне от употреба, материалите, от които е произведен, да могат да се използват като суровина за ново производство.
Обмяна на опит и познания
Един от най-ключовите моменти е да оценим продуктите още в етапа на проектиране. Над 9500 продукта са преминали атестация за това доколко отговарят на принципите на устойчив дизайн. Като резултат са създадени различни решения (включително и новата сглобка), които спомагат да достигнем целта си - а именно всички наши артикули да бъдат продукт на кръгово производство до 2030 г.
Искаме да заразим и други браншове, специалисти и дизайнери с нашата мисия, ето защо компанията споделя своите знания и опит в специална платформа Designing for a circular future, която е достъпна за всеки.
Със или без емблематичния шестограм на ИКЕА, сглобяването на мебели ще бъде по-лесно от детска игра. А когато всички умни решения и иновации са подчинени на идеята за по-устойчив дизайн в унисон с принципите на кръговата икономика, то тогава определено си заслужава усилията.
Материалът е предоставен от ИКЕА.
НАЙ
Бившата на Рачков замина на меден месец
Анджелина Джоли показа новата си татуировка
Виктория ще направи ново скандално разкритие, а индивидуална среща с Алек ще завърши с интимност
Нова мода сред известните родилки - пият собствената си кърма
Деси Слава стана баба, кръстиха внучката на нея
Анджелина Джоли показа новата си татуировка
Бившата на Рачков замина на меден месец
Деси Слава стана баба, кръстиха внучката на нея
Виктория ще направи ново скандално разкритие, а индивидуална среща с Алек ще завърши с интимност
Холивудска продуцентка: Сидни Суини нито е красива, нито талантлива, защо е звезда?