В ексклузивни архивни интервюта на BBC създателите на телевизионния хитов сериал от 90-те години говорят за своето уникално проникновение - и как централният герой, специален агент Дейл Купър, е създаден по прототип на режисьора Дейвид Линч.

На 8 април 1990 г. зрителите на "Туин Пийкс" се запознаха с брилянтния, но ексцентричен специален агент на ФБР Дейл Купър, изигран от Кайл Маклоклан, който спечели "Еми" за ролята си.

Със своята безотказна учтивост, нетрадиционни, но страхотни методи на разследване, обсебваща любов към черешовия пай и "дяволски хубавото" кафе, и навика да записва диктофонни съобщения до секретарката си Даян (която така и никога не се показа), агент Купър бързо се превърна в един от най-обичаните телевизионни детективи на десетилетието и в тв ефира.

Сценаристът Марк Фрост споделя в Late Show на BBC, че част от вдъхновението зад героя е бил косъздателят и режисьор на сериала Дейвид Линч.

Снимка: Getty images

"Опитах се да базирам този герой на Дейвид до известна степен", разказва Фрост. "Голяма част от неговата странност и внимание към детайла, които са неща, които Дейвид има в изобилие, излязоха на повърхността с този герой. Интересът му към маниите на хората и героите, които са обсебени от нещо, са доста често срещани в други неща, които Линч е правил."

Зловещ, кинематографичен и често объркващ, сериалът "Туин Пийкс" не приличаше на нищо друго давано по телевизията по това време. "Разположена" в живописния едноименен град, поредицата следва агент Дейл Купър, докато той се опитва да помогне на местната полиция да разследва убийството на гимназистката Лора Палмър, изиграна от Шерил Лий. Докато Купър търси убиеца, мрачните тайни на града бавно започват да се показват и най-накрая да се разкрие престъпност, дълбоко заровена травма и свръхестествени явления.

Преди да се заеме с проекта "Туин Пийкс", Фрост е бил сценарист за телевизионния сериал на NBC Hill Street Blues. Шоуто, със своя актьорски състав, бързо движеща се работа с ръчна камера и преплитащи се сюжетни линии за преуморената полиция в участък в центъра на града, се оказва новаторско, когато е излъчено за първи път. И точно това е целта, която двамата с Линч искат да постигнат с "Туин Пийкс" - да направят нещо също толкова сложно, което да подкопае очакванията на зрителите и те до последно да са в неведение как ще се развие сюжетът.

Снимка: IMDB

"Тъй като Hill Street Blues някак беше преобърнал идеята за ченгеджийското шоу в началото на десетилетието, ние имахме шанса да направим нещо подобно и с "Туин Пийкс". Мисля, че жанра се беше развил доста през последните няколко години, но в същото време предаванията, които бяха основните в този жанр, бяха доста поостарели като концепция. Мислихме, че има начин да се влеят свежи идеи и свеж подход към вечерните сериали - и ето как "Туин Пийкс" някак оживя", разказва Фрост пред BBC.

Снимка: IMDB

Линч, който тогава e известен като филмов режисьор, вижда възможностите в дългосрочното разказване на истории. "Хубавото на телевизията е, че имаш шанса да направиш продължаваща история и това е доста добре за мен", каза Линч в Late Show на BBC. "Това е основната причина да го направим, идеята, че можете да преживеете този свят, да опознаете тези герои и да разсъждавате върху различните взаимовръзки в сюжета".

Шоуто се противопоставя и на лесната категоризация, тъй като е отчасти полицейски, отчасти мистериозна мелодрама, с добавени елементи на ужас, сюрреализъм и комедия. Линч като режисьор носи удивителна визуална естетика, вдъхвайки в сериала и доза мечтателност, подпомогната от невероятната музика на Анджело Бадаламенти.

Снимка: IMDB

Странен и нетрадиционен

Подобно на главния си герой Дейл Купър, Дейвид Линч също е нетрадиционен. Шоуто често преминава от нормалността към откровено необичайното в рамките само на една сцена. А архетипите на героите, като проблемния младеж мотоциклетист или корумпирания бизнесмен, се оказват много по-странни и двусмислени от очакваното.

Склонността на Линч да задържа кадри по-дълго, отколкото зрителят би очаквал, превръща сцени, развиващи се в познати малки американски градчета, като закусвалня, гимназия или крайградски дом, с осезаемо чувство на безпокойство.

"Едно от нещата, които наистина сигнализират в работата на Дейвид е способността му да преодолее наративната конвенция на разказването на истории. Много често в киното и телевизията хората ще използват емоция, не за да предадат емоция, а за да предадат сюжет. Те ще кажат, че има скръб, но ние разбираме това. А това, в което Дейвид е наистина превъзходен, е да покаже тази емоция и да я остави да стане възможно най-реална. Не малко хора намират това за много неудобно. Ето защо за мен стилът на Дейвид всъщност е много истински и много реалистичен", споделя Фрост.

Въпреки че първоначално се излъчват само два сезона, преди да бъде канселиран, "Туин Пийкс" имаше огромно влияние върху телевизионните предавания, които започнаха да се реализират след това. Ехото от неговата сюрреалистична природа, алтернативни реалности и невероятни герои могат да се видят във всичко от "Досиетата Х", "Изгубени" и "Фарго", до The ОА, "Останалите" и "Семейство Сопрано".

Той вдъхнови легион от предани фенове, чиято лоялност го върна първо като филм, "Туин Пийкс: Огън, следвай ме" през 1992 г., а след това и за трета поредица през 2017 г. И в основата на всичко лежи агент Дейл Купър, с всичките му ентусиазми и ексцентричности, които са отражение на самия Дейвид Линч.

И както казва Кайл Маклоклан пред Guardian през 2020 г.: "Добавих много от чертите на Дейвид в ролята ми, независимо дали става въпрос за вокализации или конкретни фрази, които той казва. Наистина, Дейл Купър е Дейвид Линч, не аз."