По случай предстоящата декемврийска премиера на "Аватар 2: Природата на водата", режисьорът Джеймс Камерън решава отново да пусне известния му предшественик от 2009 година - "Аватар" - на голям екран, както на 2D, така и на 3D. Причината да го направи е, че иска да привлече младата аудитория, която го е гледала единствено по телевизията или на DVD, както и по-възрастните почитатели, за да им припомни този необикновен свят.

"Искам хората наистина да се пренесат в историята, да се почувстват сякаш са там, на приключение с героите", казва Джеймс Камерън пред "New York Times".

"Аватар" е един от онези филми, които показват колко далеч може да стигне човешката фантазия и креативност. Това е един напълно различен свят, който пленява, както с природата си, така и с героите си. Проследява пътешествието на един бивш войник до планета Пандора, който е изгубил възможността да ходи докато не се свързва със своя аватар - същество, създадено от човешко ДНК и това на местните - племето На'ви. Ставайки част от тях, той успява да опознае този красив нов свят, порядките му и да преоткрие себе си. Филмът съдържа много скрити и не чак толкова скрити послания, върху които си струва да помислим.

Редно е да се каже, че лентата е революционна за времето си. Със сигурност не е първият 3D филм, но става причината за последвалата вълна от този тип прожекции. Успехът му не е изненада. "Аватар" постига целта си, която е да хване здраво зрителя и да го повлече в омагьосано течение из бързеите на фантазията.

Снимка: БТА / Форум филм

Зад подобен проект стоят само огромно финансиране и техника, но и много тежки дни, последвани от безсънни нощи, както за екипа пред обектива, така и за екипа зад него. Всичко от сценария, актьорската игра, музиката, ефектите до изграждането на тази малка вселена е изпипано до детайл, а сега ще помогнем да надникнете зад кулисите му:

Създаването му отнема 15 години

Преди да създаде "Аватар", Джеймс Камерън работи по друга филмова класика - "Титаник" (1997 г.). Било е планирано да започне работа по "Аватар" след него и филмът да бъде излъчен през 1999 година. Вместо да го направи, Камерън решава да изчака, защото нужните технологии все още не са били толкова развити, за да направи филма, по начина, по който си го е представял. Освен това не е било лесно да намери финансиране за нещо толкова амбициозно и рисково. Виждайки резултата, със сигурност търпението и труда са си заслужавали.

Истински животински звуци са използвани за съществата от Пандора

"Skywalker Sound" са отговаряли за всички звуци свързани с планетата - атмосферни и животински. За всеки звяр се записват автентични звуци от животни на място. Такъв пример са тамошните вълци, които са имали нужда от три типа звук: при следене, нападение и зов за подкрепление. Използваните звуци в случая са от хиени и койоти, а повечето от тях за записани в Африка и Коста Рика.

Снимка: БТА / Форум филм

Всеки На'ви костюм е ръчно изработен

Гледайки "Аватар" и знаейки за способностите на CGI ефектите, със сигурност се предполага, че и дрехите на На"ви са изкуствено създадени като самите модели на племето. Е, нещата не стоят точно така. Дизайнерката Дебора Скот споделя, че за да улеснят работата на аниматорите са създали всеки костюм в реалния живот, така че да се проследи движението на дрехата и отделните аксесоари като перата, например. Аниматорите са имали нужда от тях, за да накарат материите да изглеждат по-реалистично в самия филм.

Джеймс Хорнър въвежда напълно нови инструменти за музиката на филма

Композиторът на саундрака на "Аватар" се сблъсква с предизвикателството да създаде автентична за Пандора музика, която да не звучи като нищо, чувано до сега.

"Невероятно е колко много звуци звучат като инструмент от друга държава. Може да съм създал звук специално за филма, но накрая звучи сякаш е някоя китайска флейта или някой скандинавски инструмент" казва той.

Все пак накрая успява да създаде автентичните пандорски мелодии на компютър, след което са изсвирени от духови, клавирни и ударни инструменти.

Снимка: Forum Film Bulgaria

Емоционалните изражения на На'ви

На ви са също толкова важна част от сюжета, както и хората, затова се подразбира, че и техните лица трябва да са способни да изразяват въздействаща емоция. За да се случи това, с помощта на маска се рисуват множество зелени точки по лицата на актьорите, които да съвпадат с местата на важни лицеви мускули. За главите им биват закачени малки камери, които да заснемат израженията им от близо. Така човешката емоция бива предадена на техния шестметров аватар.

Езикът на На'ви

Не само дрехите и музиката на местното население на Пандора са уникални. Такъв е и езикът им. Специално за проекта е нает професорът лигвист Пол Фромър, който не само създава устната им реч, но и граматакита им. В него могат да се усетят влияния от много различни езици като китайски, персийски, иврит, индонезийски и други, но заедно те превръщат този език в нещо уникално, което не се среща никъде другаде освен на тази мистична планета.

Снимка: Forum Film Bulgaria

Обработването на "Аватар" се случвало по време на снимките

Проект в такъв мащаб, комбиниращ анимация и реални актьори на пръв поглед изглежда като кошмар за обработване. За да бъде улеснен процеса, обработката е текла успоредно със снимките като по-този начин по-лесно се избират кадрите, които по-късно да бъдат вплетени във виртуалната реалност на филма.

Има още много необикновени и удивителни неща, които са се случвали зад кадър. От реалния ботаник, който помага за създаването на флората на Пандора и доизграждането на персонажа доктор Грейс до напредничавите оръжия, които са с толкова детайлна изработка, че съвсем лесно могат да се объркат като истински. Както споменахме по-рано, всичко е изпипано до детайл. Зад "Аватар 2" текат още по-усилени приготовления, които със сигурност ще променят света на киното още един път.

"Аватар" не е просто филм, а преживяване. Преживяване, което всеки един човек трябва да изпита поне веднъж в живота си. Не случайно е заслужил мястото си сред най-великите филми правени някога. Той не само омагьосва, но и променя реалности.

Снимка: Forum Film Bulgaria