Силни послания срещу расизма, хомофобията и трансфобията се чуха във втората вечер на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. На сцената бяха отправени и послания във връзка с предстоящите домакинства на Италия на "Евровизия" и на Зимните олимпийски игри през 2026 г., предаде БТА.

Втората фестивална вечер започна с аплодисменти за кино дивата Моника Вити, за чиято смърт световните медии съобщиха вчера.

После ководещата във фестивалната вечер, 34-годишната актриса Лорена Чезарини, родена от брака на сенегалка и италианец, но израснала в Италия, произнесе вълнуващ монолог срещу расизма.

През сълзи тя сподели, че е била много горда да бъде избрана за водеща на фестивала, но разказа, че е била засипана с критики и подигравки само заради по-тъмния цвят на кожата й. Лорена допълни, че тези жлъчни коментари са я накарали да се почувства "не италианка" на 34 години. Тя прочете и някои от обидите, които е получила в социалните мрежи. "Поканили са я на фестивала само, защото е черна" или "Извикали са я, за да измие стълбите на фестивала", гласяха някои от тях.

Лорена и Амадеус

Снимка: Getty Images

После Лорена заяви, че миенето на стълбите е всъщност една достойна за уважение професия, както много други. След това тя прочете и пасаж от книгата на Тахар Бен Джелун "Расизмът, обяснен на моята дъщеря", в която се казва, че има само един човешки вид и че човешките същества са равни помежду си, така че няма научна основа за расизма, който въпреки това е най-силно разпространеното нещо в света.

Чезарини бе бурно аплодирана от публиката, чуха се възгласи: "Италианка си".

След това на сцената се появи комедиантът Кеко Дзалоне, който в дълъг монолог успя да се подиграе с всички, които насаждат хомофобски и трасфобски идеи, както и с това, че в разгара на пандемията всеки вече се смята за вирусолог и изказва мнение по медицински въпроси, по които не е компетентен.

Специални гости във втората фестивална вечер бяха и звездите от филмите от цикъла "Гениалната приятелка" на Елена Феранте - Гая Джираче и Маргерита Мацуко.

VIP визита беше и появата на певицата Лаура Паузини, която представи нова песен и разказа, че през април ще има премиера на биографичен филм за нея. Паузини припомни, че ще бъде една от водещите на песенния конкурс "Евровизия", който ще се проведе през май в Торино, в Северна Италия.

Мика, Лаура Паузини и Алесандро Кателан

Снимка: Getty Images

Почетни гости във втората фестивална вечер бяха и певиците Малика Аяне и Ариза, които представиха две песни финалистки в италианския конкурс за химн на Зимните олимпийски игри, чиито домакини ще бъдат след четири години Милано и Кортина.

Елиза

Снимка: Getty Images

Миналата вечер бяха изпълнени останалите 13 песни от конкурсната програма. Както и в първата вечер, гласува журито на журналистите. На първо място се класира Елиза с "Или може би си ти", следвана от Ема с "Всеки път е така" и от дуета Дитонелапиаджа и Реторе с "Химия". Силно аплодирана бе и ветеранката на италианската музика, 82-годишната Ива Дзаники, печелила в миналото три пъти феста. Снощи обаче тя остана на незавидната 10-а позиция.

След първите две вечери бе представено и общото класиране на всички 25 песни. В него води Елиза, следвана от Мамуд и Бланко и от групата "Ла Рапрезентанте ди листа".

Вчера продължи полемиката, разгоряла се, след като първата фестивална вечер беше открита от провокативния Акиле Лауро, гол до кръста, с гърди и ръце, обсипани с татуировки.

Снимка: БТА

Той бе съпровождан от госпъл хор от Ню Йорк, но не видът му или песента му породиха критики, а това, че в края на изпълнението си той имитира самопокръстване. Това възмути епископа на Сан Ремо Антонио Суета, който излезе с остри критики както срещу певеца, така и срещу фестивала и шоубизнеса като цяло, толериращи богохулственото поведение. Феновете на Акиле Лауро бяха възхитени от изпълнението му, но в медиите се появиха и доста критики, че външният вид на певеца не е бил подходящ за откриване на престижния конкурс.