Руснаци злодеи тероризират американците на екрана редовно от Втората световна война - офицерите от КГБ, гангстерите и учените са добре познати стереотипи в холивудския канон. Руското и съветското кино не се различава, те представят в своите филми американците като или морално окаяни, или напълно наивни, или забогатели по "мръсен начин", пише Ема Пайпър-Бъркет през 2017 година в rogerebert.com.

Сега в статия на CNN се питат как новите събития с войната в Украйна ще повлияят на представянето на Русия във филмите и телевизията и предлагат поглед към това, което американците са гледали през 80-те години на миналия век - непосредствено преди падането на Берлинската стена и разпадането на Съветския съюз. По време на Студената война битката беше за сърцата и умовете на хората от всяка нация и киното беше ефективно оръжие, отчитат критици.

"Докато много филми от 80-те години на миналия век включват руснаци и американци, които си сътрудничат въпреки политическия климат, след разпадането на СССР обаче Холивуд бързо започва да ползва познатия образа на руските лоши момчета", отбелязва Бъркет. 

По-новите сериали като "Американците" и "Родината" предлагат по-нюансиран поглед върху руските герои. Пенсионираният генерал Майкъл Хейдън (който се консултирал последния филм) каза пред "Washington Post", че в миналото: "Имаше теоретична яснота - марксизмът лош, тоталитаризмът лош. Руснаците не се нуждаеха от много обяснения".

През този период нямаше един вид филм буквално за Студената война, а разнообразие от теми в периферията. Сюжетите варираха от традиционни шпионски екшъни, през руснаци злодеи срещу протагониста, до съветски нашествия в САЩ. Имаше и такива за руснаци и американци, намиращи общ език, дори ако техните страни не го правят.

Филмът "Денят след", от 1983 г., смятан за толкова провокативен, че администрацията на Рейгън призова ABC да не го излъчва, пише още CNN. Разказва страшната история за седмиците преди и след ядрен удар върху САЩ от Съветския съюз. По-голямата част от действието се развива около град Лорънс, Канзас. Преди това НАТО се опитва да спре настъплението на Съветския съюз към Западна Германия и всяка страна атакува военноморски цели в Персийския залив.   

Сериалът на FX "Американците", се занимава със съветски шпиони, действащи в САЩ. Действието се развива по време на Студената война и проследява историята на Елизабет (Кери Ръсел) и Филип Дженингс (Матю Рис ), двама съветски офицери от КГБ , представящи се за американска семейна двойка, живееща във Фолс Чърч, предградие на Вирджиния, Вашингтон, окръг Колумбия.

"Testament", издаден същата година, показва опустошителна гледка като последица от ядрената война, докато в "War Games" млад компютърeн гений, почти хлапе, случайно се свързва със строго секретен суперкомпютър, който има пълен контрол над ядрения арсенал на САЩ. Това го предизвиква да опита нещо като игра между Америка и Русия и той неволно започва обратното броене до Трета световна война. 

Този период включва и "Червена зора", в която тийнейджъри защитават родината на САЩ от нахлуващи сили. С Патрик Суейзи и Чарли Шийн, и с участието на Харви Дийн Стантън, филмът разказва как от небето изведнъж започват да се изсипват парашутисти от съветски, никарагуански и кубински войски на футболното игрище на гимназия в Колорадо. След няколко секунди парашутистите нападат училището и принуждават група тийнейджъри да бягат в планината. Въоръжени само с ловни пушки, пистолети и лъкове и стрели, младежите се борят да оцелеят през лютата зима и от КГБ. Те убиват група съветски войници, които патрулират в планините. Започват собствена партизанска война срещу нахлуващите съветски войски под знамето на "Върколаците!"

"Америка", минисериал на ABC, представя бъдеща Америка окупирана и под съветски контрол.

Имаше и филми от по-лекия жанр, в които противопоставянето присъства. В "Роки IV" виждаме как главният герой печели любовта на руската публика, макар че се изправя срещу съветския шампион Иван Драго, изигран от Долф Лундгрен.

В "Рамбо III", героят на Сталоун, обучената машина за убийства, се обединява със смели афганистанци срещу Съветския съюз.

В комедията от 1985 г. "Spies Like Us" с Чеви Чейс и Дан Акройд героите Емет Фитцхюм и Остин Милбардж са избрани да участват в специална мисия на ЦРУ. Изпратени в Пакистан, те се озовават в Афганистан, преследвани от руснаците. Тогава разбират, че са използвани за примамка, която да изтегли съветските части. Изпратени са и двама истински шпиони. Тяхната мисия е да отвлекат съветска ракетна установка, да изстрелят съветска ракета и да тестват американския орбитален лазер за отбрана.

В "Invasion USA" (1952 г., режисиран от Алфред Е. Грийн) група нюйоркчани седят в бар, когато виждат на телевизионния екран, че съветските сили започват въздушна инвазия от Аляска, облечени в американски военни униформи.

Когато атомна бомба пада над града, един герой казва на друг: "Трудно е да си представим, нали? Че се случва с нас?"

Трикът на филма е, че всички в бара са били хипнотизирани от човек, който може да вижда бъдещето. "Значи наистина няма да се случи?", пита един от героите. "Така е", отговаря хипнотизаторът - "освен ако не направите нещо, за да го спрете. Утрешният ден извира от днес като вода от скала. Ако искате да промените това, което ще станете, първо променете това, което сте". Филмът завършва с цитат от Джордж Вашингтон: "Да бъдеш подготвен за война е едно от най-ефективните средства за запазване на мира".

Що се отнася до партньорството между американци и руснаци, има и такива сюжети. Примерите варират от "Червена топлина" с Арнолд Шварценегер в главната роля до "Парк Горки" с Уилям Хърт като руски детектив, който се стреми да разкрие три убийства и за известно време си партнира с американско ченге.

Майкъл Какман, професор по телевизия в университета в Уисконсин, чиито специалности включват американската култура от Студената война, изрази надежда, че историите на отделните руснаци няма да бъдат загубени в подобни противопоставяния и "че Русия не е само Путин, и да се опитаме да бъдем разумно съпричастни към хората, живеещи в тази система".

Още през 1924 г. сатиричният съветски фарс на Лев Кулешов "Необикновените приключения на г-н Уест в страната на болшевиките" показа как културните стереотипи могат да бъдат разпространявани при формирането на общественото мнение. Американски милионер, г-н Уест, прави пътуване до Съветския съюз. Той пътува с куп списания от Ню Йорк, описващи опасните болшевишки "зверове". Уплашен от това, което ще срещне, г-н Уест води със себе си каубой Джед като свой бодигард. Неизбежно двамата се разделят и г-н Уест е хванат от банда крадци. За да държат г-н Уест под тяхно влияние, крадците го уверяват, че всичко, което прочете за опасните болшевики, е истина. В края на филма г-н Уест е спасен от своя верен приятел и "истински" полицай болшевик. Заедно отиват на болшевишки парад на Червения площад. Във финалната сцена г-н Уест изпраща съобщение вкъщи, като казва на жена си да изхвърли списанията от Ню Йорк и да постави снимка на Ленин в кабинета си.

"Мистър Туистър" (1963 г, с режисьор Анатолий Каранович), базиран на популярна съветска детска рима, разказва историята на милионер от Чикаго, който заминава със съпругата и дъщеря си на пътешествие до Санкт Петербург. Г-н Туистър е възмутен, когато открива, че в хотела му е отседнал африканец.

Може би едно от типичните и по-язвителни изображения на американския милионер може да се намери в късометражния "Милионерът", деветминутна анимация на Витолд Бордзиловски и Юрий Притков от 1963 г. Историята проследява булдог, който наследява голямо състояние от богатата му господарка. Булдогът, облечен в смокинг, живее на 5-то авеню и се храни само с най-добрите храни. Той има собствена прическа, спа процедури и ходи в луксозни клубове, където хората започват да танцуват като кучета, за да му подражават. Милионерът се прибира вкъщи пиян и пикае на крака на полицай, а полицаят го поздравява. Той се мотае с банкери и всички заедно лаят на протестиращите за мир по улиците. Той е сноб и капиталист. Булдогът милионер изказва мнението по всички въпроси пред вестниците, и в крайна сметка е избран в Конгреса. Автор на сценария е Сергей Михалко̀в, баща на Никита Михалков и Андрей Кончаловски.