Можем ли да поставим красотата и тормоза на една везна?

Чисто етимологично това би било трудно - ако красотата е субективно възприятие, описващо наслада за слуха или окото, понятието за тормоз има обективно значение и то е "умишлено и целенасочено, лишено от разумни основания причиняване на силна физическа и/или психическа болка".

Какво тогава е общото между двете? На теория не би трябвало да има такова, но на практика почти всяка жена става жертва на тормоз на улицата. Международно проучване*, проведено от L'Oréal Paris с Ipsos, показва, че в световен мащаб 80% от жените са били обект на сексуален тормоз на публично място поне веднъж в живота си, а 76% са ставали свидетели на сексуален тормоз на улицата. 

Сексуално натрапчиви и нежелани коментари или шеги на обществено място относно външния си вид, облекло, фигура или красота са преживели 47% от жените. И ако тези данни едва ли изненадват дамите, то неприятна изненада се крие в следващите цифри. 

В стремежа си да избегнат такива ситуации, огромен процент от жените - 60 на сто, коригират облеклото или външния си вид, когато са на обществени места. 

По-тревожното обаче е, че 52% от анкетираните в това проучване казват, че жените понякога са виновни за ситуации на сексуален тормоз на обществени места поради своите нагласи, поведение или външен вид. Така смятат 55% от господата и половината (50%) от запитаните жени.

Тези данни показват, че макар в 21-ви век да говорим за равенство между половете, стереотипизирането все още е на дневен ред. 

Давайки си сметка, че тези цифри показват ключова необходимост от промяна на отношението към сексуалния тормоз в световен мащаб, и нуждата от по-голяма осведоменост относно срама и вината, миналата година точно на 8 март лидерите в продуктите за красота от L'Oréal Paris стартираха кампанията "Никога не е ваша вина", като част от обучителната програма Stand Up Against Street Harassment (бел. ред.: Изправи се срещу уличния тормоз).

През 2025 г. отново на Международния ден на жената, L'Oréal Paris подсилва посланието си с кампанията "Уличният тормоз никога не е твоя вина".

С повече от половинвековен опит в разрушаването на бариерите, които пречат на жените да утвърдят собствената си стойност, L'Oréal Paris поставя акцент върху това, че сексуалният тормоз на обществени места може значително да повлияе на способността на една жена да организира живота си. Всеки акт на тормоз на улицата влияе на дамите повече, отколкото смята обществото - променя поведението им, поставя под въпрос тяхната увереност, намалява самочувствието им. Кара ги да избягват определени места, да преосмислят външния си вид и да се чувстват несигурни, когато излизат сами. Уличният тормоз може да доведе до невидимост на жените в обществото.

Водещата световна марка за красота, позната в 150 страни по света, от години създава продукти и услуги, с които да овласти жените да поемат или върнат контрола над живота си. В L'Oréal Paris вярват, че всяка жена трябва да вярва в себе си, да заеме мястото, което заслужава в обществото и да има свободата да бъде едновременно женствена и феминистка. 

В тази връзка, ако се върнем към цитираното по-горе проучване, освен данните, че 76% от жените в света са преживявали тормоз на улицата, трябва да се отбележи и това, че 85% от запитаните казват, че липсва обучение как да се намесят, когато станат свидетели на това.

Не бъдете безучастни наблюдатели

Още от 2020 г. L'Oréal Paris стартира програмата "Stand Up Against Street Harassment" в партньорство с Right To Be, насочена към повишаване на осведомеността относно този глобален проблем и относно това как безопасно да реагират, когато го преживеят или станат свидетели.

За тази цел помага 5D методологията, създадена от Right To Be - международна неправителствена организация, експерт в борбата срещу всички форми на тормоз. Методологията е основана на пет прости и ефективни инструмента, които помагат на хората безопасно да се намесят, когато станат свидетели или преживеят тормоз на улицата.

От стартирането на програмата на 8 март 2020 г. над 3,7 милиона души са били обучени в 47 страни, с амбицията да достигнат 4,5 милиона до края на 2025 г. У нас, в партньорство с местната неправителствена организация "Деметра", L'Oréal Paris вече е провела над 1700 обучителни сесии с цел създаване на по-безопасно обществено пространство.

Присъединяването към обучението Stand Up е лесно и достъпно за всеки. Необходимо е само да последвате няколко стъпки, за да започнете пътя си към по-безопасни публични пространства. Като начало посетете www.standup-bulgaria.com, след това изберете между дигитално или обучение на живо и научете как да реагирате безопасно и да поставите на първо място своето благополучие.

Ето какво казват за кампанията основните лица, ангажирани с нея. Дияна Видева, член на Управителния съвет на Сдружение "Деметра":

"Изключително горди сме от партньорството си с L'Oréal Paris и значимото въздействие, което постигнахме заедно. Чрез съвместните ни усилия, ние проведохме над 1700 обучения в няколко града в България, предоставяйки на хората знания и инструменти за борба с уличния тормоз. Чест е да допринасяме за по-безопасно бъдеще за всички жени - бъдеще, свободно от страх и неоснователни обвинения, с които често се сблъскват. Нашият ангажимент остава силен и ще продължим да разширяваме обучителните си инициативи, за да стимулираме значима промяна".

Делфин Вигие-Овас, глобален президент на L'Oréal Paris:  

"L'Oréal Paris винаги е давал сила на жените, защитавал е и е празнувал овластяването на жените с цел създаване на свят, в който те са видими, силни и вземащи решения. Голямо проучване показва, че 2 от 3 жени променят външния си вид, за да избегнат тормоз на улицата. Това е причината L'Oréal Paris да стартира тази нова кампания "Никога не е ваша вина", променяйки отношението към сексуалния тормоз. Посланието към жените е "Никога не е ваша вина, нито дрехите ви, нито гримът ви." И всички трябва да бъдат напомнени за това. Всеки ден."

Емили Мей, президент и съосновател на Right To Be:

"Уличният тормоз никога не е ваша вина. Без значение кои сте и къде отивате, заслужавате да се чувствате сигурни и уверени. Но когато се случи тормоз, ние се обединихме с L'Oréal Paris, за да гарантираме, че хората навън са обучени да ви подкрепят, използвайки 5D методологията за намеса на минувачи на организацията Right To Be. 5D ни дава пет безопасни и доказани стратегии, които всички можем да направим, когато станем свидетели на тормоз. Те доказано спират тормоза и намаляват травмата за човека, който е подложен на такъв. Свят без тормоз и изпълнен с човечност е възможен и той започва с нас."  

А защо Right To Be? Защото е глобален лидер в движението за прекратяване на тормоза. Това, което започва като блог, стартиран от млади хора, за да споделят лични преживявания на тормоз, бързо се превръща в глобална инициатива и Right To Be работи в общности, за да разбере проблема, да започне публични разговори и да разработи иновативни стратегии, които водят до безопасна и приветлива среда за всички. 

*Източник: Международно проучване за сексуалния тормоз на обществени места, проведено от L'Oréal Paris с IPSOS. Данните са събрани в 20 държави сред над 20 000 участници в периода 5 ноември - 21 декември 2023 г.

С подкрепата на: L'Oréal Paris