Всяка промяна започва с желанието за развитие, последвано от първата крачка в тази насока. Днес все повече хора искат да бъдат по-добра версия на самите себе си, поставяйки си все по-високи цели, които устремено преследват. Истина е, че за положителната трансформация никога не е късно, но по пътя към здравословния начин на живот се стелят множество препятствия, които не могат да бъдат преодолени единствено чрез силата на волята. Затова човек се нуждае от помощта на професионалист, който да го преведе отвъд тежките премеждия, способни да навредят на най-важното - здравето му.

Точно такъв експерт е Стефан Терзийски, който постига невероятни резултати всички, които тренира. Той умее да насочва усилията на всеки в правилната посока, а именно тази на успеха. За разлика от мнозина, Стефан не само е отдаден на работата си, но също така я обича, ето защо обръща персонално внимание на всеки свой клиент.

Професионалната му биография включва магистърска степен по специалността "Фитнес, спорт, здраве", специализация по диететика в град Рен и обучение за кондиционна подготовка на елитни спортисти в Париж. От 2007 г. е фитнес експерт и консултант, а от 2013 г. - преподавател в университет. С други думи - едва ли някой ще намери по-опитни ръце, на които да се довери. Като доказателство за написаното дотук е и платформата bestefficent.com, на която Терзийски е създател. В нея ясно личи опитът му в сферата на спорта, от който могат да се възползват всички хора, желаещи да променят живота си към по-добро.

Кои са най-честите грешки, които ентусиастите във фитнес залата допускат, и какво е нужно, за да превърнат старанието в прогрес, а прогресът в постижение, разберете от самия него:

Здравейте, г-н Терзийски. Споделете с читателите на Dir.bg малко повече за себе си и как започнахте да се занимавате професионално със спорт, какво място заема той във вашия живот?

Здравейте и ви благодаря за поканата. Създател съм на сайта bestefficient.com/bg. Това е страница, посветена в услуга на начинаещите спортисти и трениращи, но в много от темите споделям добри практики, които могат да бъдат полезни и на хора, които тренират системно. Занимавам се със спорт през целия си съзнателен живот. Като юноша играех баскетбол в отбора на ЦСКА. Желанието ми да имам физиката на моите кумири от детството - да скачам по-високо от всички и да бъда по-бърз, постепенно ме насочиха с времето именно към това, с което се занимавам днес. През годините успях да облека страстта си в знания и квалификация. Аз съм магистър в специалност "Фитнес, спорт, здраве", университетски преподавател и кондиционен треньор със сериозен опит.

Хората, които тренират активно, казват, че за тях упражненията са се превърнали в любим навик. Но какви съвети бихте дали на тези, които все още не са го изградили, за да ги мотивирате да не се отказват и да продължат?

Всъщност, това е един от проблемите, на които съм посветил много време и постигнах както сериозен напредък, така и успех с хората, с които работя. Две от първите статии в сайта ми са посветени именно на тази тема. Ще изброя няколко неща, които читателите могат да ползват, и съм сигурен, че не само ще останат доволни, но също така ще постигнат повече от онова, което са си представяли в началото.

Поставете тренировките сред приоритетите си, направете си план, защото дори и лошият план е за предпочитане пред липсата на такъв. Не на последно място - фокусирайте се върху процеса, а не върху целите си, по този начин ще смъкнете много от трескавото напрежение и ще можете да обърнете внимание на наистина важните неща за успеха ви. Важно е да осъзнаете какъв е проблемът и да не се опитвате да го решите между другото, а като му отделите нужното време в дневния си режим.

Снимка: Личен архив

В последно време се наблюдава прекрасна тенденция, все повече хора се запалиха по фитнес тренировките като ключова фаза към положителна промяна. Вас лично какво Ви мотивира да постигате добри резултати? Бихте ли дали няколко съвета за промяната, за която никога не е късно.

Вярвам, че у нас има много интелигентни и образовани хора, които имат будно съзнание и дух. Не мисля, че има човек, който притежава подобни качества и не си дава сметка, че поддържането на добра форма и здраво тяло е важно за него. Проблемът идва от свръхзаетостта на хората. Те и компаниите, в които работят, непрекъснато търсят възможност да бъдат по-продуктивни. Това обаче не винаги е най-доброто и най-ефективното решение.

Понякога безкрайните часове работа могат да доведат до обратния резултат. Много компании се ориентираха в последните години и днес се обръщат към мен или мои колеги за обучения и серии от събития - от една страна, за да успеят да смъкнат частично цялото това напрежение, от друга, защото човек в добра кондиция е способен да предложи високо ниво и продуктивност по-дълго време.

Промяната идва, когато осъзнаете проблема и потърсите възможностите за неговото решение. Както често обичам да казвам - когато яйцето се чупи отвън - умира живот, когато то се чупи отвътре, то се ражда живот.

Освен професионален треньор, вие сте и нутриционист. Насочете нашите читатели към 3 изпитани правила в здравословното хранене, без които би било невъзможно да се постигнат резултати. Например, какво трябва да избягваме, когато ходим на фитнес, и каква храна е добре да се консумира?

Многократно съм го казвал и споделял в различни презентации и лекции - аз не съм привърженик на строгите ограничения и оскъдните диети. Смятам, че човек трябва да намери баланс и ние - треньорите, сме експертите, които трябва да помагат на хората да го открият и приложат, а не да ги тласкаме към крайностите. В крайностите могат да отидат и сами, четейки хилядите недостоверни източници в интернет. Ако трябва да откроя само 3 правила, то без колебание те ще бъдат:

- Закусвайте

- Пийте достатъчно течности

- Хранете се често и пълноценно, без да изключвате някой от макронутриентите.

Това са и основните грешки, които хората допускат в преследване на перфектната фигура - пропускат хранения, не пият вода и се хранят само с белтъчини или със зеленчуци, а това е вредно и може да доведе до много негативни последици

Напоследък доста се говори за ролята на генотипа като един от най- важните фактори за това да са слаби (жените) и дали ще трупа мускулна маса (при мъжете). Вие какво мислите?

Това, което споменавате, до голяма степен се дължи на ролята на андрогенните хормони, по-конкретно на тестостерона и е един от митовете сред жените, които тренират. Те странят от тежестите като дявол от тамян, именно защото живеят със схващането, че "Ако вдигна този лост ще ми пораснат 50 сантиметрови бицепси", а това далеч не е така. Някои "специалисти", доктори, и треньори бързат да си "измият ръцете" с генотипа и с хормоните, без да си дават сметка, че това е много сложна материя или именно със съзнанието, че повечето хора ще си кажат: "Ей, ама той и от хормони разбира, че и от генетика, това е сложна работа - ще му гласувам доверие".

Снимка: Скрийншот Best Efficient

На сайта си предлагам две програми Bestefficient Anywhere, едната е "Fit And Slim", а другата - "Muscles and Strength". Те са насочени не според генотипа или хормоналните характеристики на трениращия, а спрямо желанието му, това как иска да изглежда и какво желае от тренировките си. Защо трябва да слагаме поредните граници пред хората, вместо да им дадем система от решения, с които да стигнат там, където искат. Генотипа си е генотип и ние, в качеството на треньори, няма как да го променим, но начинът, по който можем да въздействаме, за да моделираме или развием тези вродени качества, е една голяма сфера, в която има много работа.

Най-общо как бихте определили разликите между тренировъчните и хранителни програми при мъжете и жените? Вашите клиенти повече мъже или жени са?

Тук отново ще си позволя да дам за пример тренировъчните планове, които предлагам. Аз не ги деля на мъже и жени, а според целите, които те си поставят. Ето така в момента имам мъж, който тренира по програма "Fit And Slim" и 3 жени, трениращи по план "Muscles and Strength", т.е. тяхната цел е да повишат мускулната си маса, да имат по-оформени ръце, по-здрав гръб и това им харесва. Познавам едната от тях лично и това не и пречи да бъде грациозна и женствена.

Кои са 3-те най-големи грешки, които се допускат при спортуване?

Ще ви кажа 5 - не загрявате, не се разтягате, не търсите помощ от специалист под каквато и да е форма, тренирате хаотично, опитвате се да свалите килограми, които сте трупали с години, за месец и ако това не се случи, се отказвате. Има още много. Именно затова първите материали в блога ми са за начинаещите - хората, които имат яростна нужда от помощ и в същото време са най-уязвими заради своята неосведоменост. Утре някой ще им каже "генетиката ти е такава, приятел, дебел си, слаб си". Ако някой трябва да ви поставя етикет, то нека сте самите вие.

Снимка: Личен архив

Колко пъти в седмицата трябва да се прави кардио транировка?

Тук сигурно ще ви изненадам - нула. Да, можете да сваляте килограми и да се стягате, като в същото време да прекарвате 0 минути на пътеката. Можете да правите кардио всеки ден и прогресът ви да е минимален или никакъв. Цялостният процес зависи в по-голямата си степен от това как се храните. Ако приемате 4000 калории дневно и изразходвате 3000, няма как да отслабнете. Друг е въпросът какво целите с кардио тренировката. Защото от самата дума се подразбира, че тренирате сърцето - аз бих заложил на една-две кардио тренировки и нито една от тях няма да бъде монотонно едночасово бягане на пътеката. Едната бих направил с интервални или отсечки, може би дори подскоци, а за втората бих заложил на тренировка с упражнения за интервали от време тип ТАБАТА, високоинтензивна или кръгова тренировка с подходящо темпо.

 

Каква е ролята на индивидуалния треньор, защото знаем, че има много фитнес зали и повечето хора решават да тренират сами, без да плащат за треньор?

Ами да, ето аз съм виртуален треньор на някои хора, които ползват "Anywhere" програмите, те са приложими във фитнес зала, но все пак те води професионалист. Ролята на треньора е да ти покаже правилния начин на изпълнение и да въведе ред и последователност в процеса, така че да постигаш целите си, спазвайки това, което ти казва. Сещам се за думите на един мой колега, които гласят: И аз мога да се подстрижа сам, но най-вероятно няма да бъде същото.

Снимка: Личен архив

Кои са петте съвета за здравословен начин на живот? Вашите правила за една положителна промяна, която се забелязва по добрата физика, но всъщност е състояния най-вече на здравия дух?

В основата на това да бъдем успешни в определена област стои последователността, която не бива и изпълнява механично. Хората трябва да се опитат да разберат кое работи добре и правилно и кое - не. Освен здрав дух, човек трябва да има и здрав разум, защото това е едно от нещата, които ни разграничават от останалия биологичен свят. Проблемът е в това, че рядко отделяме време да правим анализ на грешките си, а предпочитаме да ги повтаряме.

Бихте ли споделили с читателите на Dir.bg кратък фитнес план за спортуване в домашни условия?

Да, бих, пишете ми на bestefficient@gmail.com и ще ви изпратя част от упражненията - от Bestefficient at home - това е моята платформа за тренировки, но специално вашите читатели, ще ги получат в добре оформен PDF документ, заедно с всичко необходимо за един успешен старт на тренировките им.

Снимка: Личен архив