Клайв Оуен е актьор, който създава своя собствена територия в киното. Той може да се справи с холивудските заглавия, но често избира филми, които са с по-висока арт насоченост. Клайв израства с театъра и киното допълва целия му набор от умения. Още на 13-годишна възраст, Оуен се записва в училищния театър и получава някои от големите роли. Неговите родители - кънтри певци, посрещат идеята на младежа, че се ориентира към изкуството. През училищните си години, младежът имал много други идеи за работа, но следвайки стъпките на много други свои колеги, стига до прословутата Кралската академия за Драматични изкуства. Това е същото място, което създава сър Антъни Хопкинс, както и Джеймс Макавой и Гари Олдман.

През 1987 г. Оуен завършва и разбира, че пред него стои само един път - киното и театъра. Първо преминава през младежкия театър, където изиграва всички популярни и известни роли от картотеката на Шекспир. Първите филмови роли идват през 90-те години, когато идва и британския филм "Vroom". Партнирайки с Дейвид Тюлис, Оуен играе ролята на британски младеж, реставриращ американски автомобили. Оказва се, че Дейвид и Клайв не просто играят добре, а печелят сърцата на публиката. В рамките на две години след този филм, Клайв официално влиза в листата на някои от най-значимите и ценни британски телевизионни актьори. Интересен факт е, че вторият му проект е "Играчът" и Клайв не просто се представя блестящо, той става звезда в зората на кариерата си. Следващото му решение шокира публиката. В най-силните моменти на сериала, актьорът просто решава да се оттегли.

Изненадата е особено сериозна за публиката, но Оуен обяснява спокойно, че този сериал го унищожава. Папараците го преследват, всички искат да надникнат в личния му живот, а за млад актьор, който тепърва трябва да взима важни избори в живота си, това е ненужно напрежение.

Клайв Оуен и Мерил Стрийп.

Снимка: Getty Images

Следващият му проект бързо решава проблема и води до оттеглянето на фенове, както и интерес от страна на папараците. В своя класически и добре известен стил, Клайв избира да е играе главна роля във филма "Затвори очите ми". Ако никога не сте попадали на него, Клайв трябва да изиграе ролята на героя Ричърд - същият има сериозно сексуално привличане към сестра си. Познавайки актьорските умения на Оуен, този филм бързо успява не просто да привлече вниманието на публиката, но и да отврати мнозина.

Кариерата му е почти унищожена, но това не го притеснява. Животът без множество реклами, отпадането на ангажименти и дори гонения, карат Клайв да си отдъхне, поне за известно време. И Оуен прави това, което обича най-много - отдава се на театъра и изиграва някои други интересни роли. За да накара публиката да беснее още повече, Оуен продължава със следващата скандалджийска роля - бисексуален герой, показващ много ясно по-човешката си страна. Този път няма изненади, но след като минава шокът на британската аудитория, Оуен получава отново възможност да играе в телевизията.

Клайв никога не бяга от предизвикателства и следващите му филми продължават да бъдат точно толкова провокативни и дори скандални. Едва ли знаете, че Оуен играе роля на хомосексуален евреин, задържан в един от концентрационните лагери на Нацистка Германия. Този филм отново връща светлината на прожекторите, а Оуен трябва да обяснява защо винаги продължава да избира подобни роли.

Дали търси провокация или просто вниманието на публиката, никой не може да каже. Той самият отказва да коментира и признава, че предпочита да изиграе това, което никой не иска. След 2000 г. актьорът се разпознава от Холивуд и получава възможност да играе в някои особено силни заглавия.

Партнира си с Дензъл Уошингтън - "Вътрешен човек", играе брилянтно с Джулиан Мур и Майкъл Кейн - "Децата на хората" и още много други. До този момент можем спокойно да заявим, че Оуен изиграва най-добрия биографичен филм по живота на Ърнест Хемингуей, а Никол Кидман е очарована от неговия професионализъм.

Клайв Оуен и Никол Кидмън на премиерата на филма "Хемингуей и Гелхорн".

Снимка: Getty Images

Истината е, че Оуен невинаги се стреми към популярните роли или заглавията, които могат да се превърнат в блокбъстър. Има такива роли, но талантът му блести другаде. Британецът просто има шесто чувство за филми, които носят някаква стойност. Ако никога не сте гледали някои от неговите скрити шедьоври, препоръчваме "Кръвни връзки" и "Момчетата се завръщат". Драмата, създадена по действителен случай, идва с едно единствено желание на Оуен - да покаже през какво минава един възрастен мъж, когато ударите на живота се стоварят. Това е роля, която приема, за да позволи на децата си (Оуен има две момичета) да го гледат и да разберат, че животът невинаги е толкова розов, а понякога изобщо не е розов.

Критиците чакат с нетърпение повечето решения на Клайв Оуен. Те следят неговия избор на филм, а после няма фестивал, който да не го отличи. Британецът просто знае къде са неговите силни страни, знае и как да бъде това, което камерата и публиката иска. Предложенията за работа идват и с особено фино сито.

През годините до Клайв пристигат най-различни сценарии и макар да са обещаващи и с гарантиран успех, актьорът често се изненадва и изумява, че подобно творение получава някакво финансиране. Това е и причината да не се появява често в големите холивудски хитове, те просто нямат стойност. Изненадващо, точно това беше посочено и през последните години от други критици. Холивуд не предлага кино, а фабрика за стероиди, където най-напомпаният актьор получава всичко.

А зад цялата кариера ще открием, че Клайв просто остава земен и много далеч от славата, публиката и всякакви други изяви. По време на снимките на филма "Отвъд граница" Анджелина Джоли хвърля око на британеца. След няколко сцени Джоли признава, че Оуен изглежда много секси. Неговата реакция? Паднал от смях, поне според Джоли. И може би има една особена причина за всичко това.

Оуен е женен от 1995 г. и има две деца, отказва да преследва актриси, освен ако няма сценарий за такива сцени и често посочва, че е един от най-скучните хора, които папараците могат да преследват. През 2005 г. феновете на киното го определят като естественото продължение на Джеймс Бонд. Оуен печели първото място за следващ актьор, но когато същите хора са попитани дали трябва да вземат Оуен или Пиърс Броснан, аудиторията избира стария Бонд. Кармата на Джеймс Бонд преследва Клайв една година по-рано.

Клайв Оуен на премиерата на "Monsieur Spade".

Снимка: Getty Images

Главната роля на филма "Крал Артур" е отказана последователно от Ръсел Кроу, Мел Гибсън и Хю Джакман. Джери Брукхаймер забранява на режисьора да търси непознатия и неизвестен Даниел Крейг. Той е категоричен, че Клайв Оуен ще получи ролята на Джеймс Бонд и предпочита да го ангажира, следвайки прословутата идея, че това ще бъде една много добра инвестиция в бъдещето.

Оуен никога не играе прословутия агент на МИ6. И има причина за всичко това. Клайв иска ролите на злодеите, защото те са по-предизвикателни и носят постоянен страх. Британецът винаги се страхува да отговори на подобни предизвикателства, но остава доволен. Единственият дисбаланс е героят му във "Крупие". В него Клайв не може да е сигурен дали е добър или лош, но идеята му харесва, защото хората никога не отиват в едната или другата крайност.

По-запалените му фенове със сигурност ще признаят, че някои от най-добрите му проекти са кратките филми, които прави за реклама на BMW. Впрочем от точно тях се ражда идеята на Люк Бесон за филмовата поредица "Такси". Серията от филми позволява на Клайв не просто да демонстрира своя талант, но и да повиши значително продажбите, както може да забележите в горните клипове. По-важното е, че до днес няма критик, който да не дава висока оценка за актьорската му игра.

Клайв Оуен с награда от филмовия фестивал в Карлови Вари.

Снимка: Getty Images

Клайв няколко пъти отказва офертата, докато не получава сценарий и не разбира, че някои от най-добрите сценаристи и режисьори са включени в проекта. Следвайки промяната на индустрията, подобни проекти вече не съществуват, но винаги можем да сме щастливи, че Оуен е благоволил да се снима в тях. В момента се снима предимно за сериали, които определя като добри. Не иска голямата слава, не търси известност, живее щастливо със семейството си и дава пример за филмовото изкуство, към което новите таланти трябва да се стремят.